Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Automatisk uppstart - msconfig


kiwi

Rekommendera Poster

Jag har vid några tillfällen justerat den automatiska uppstarten av program via start + kör och sedan fyllt i "msconfig", då har det kommit upp en lista med automatiskka uppstarter.

Nu fungerar det inte längre, när jag fyllt i msconfig och klickat så kommer det upp en skylt "det går inte att hitta filen". Får alltså inte upp någon lista.

Vad har hänt och hur ska jag åtgärda detta? Finns det något annat sätt att komma åt listan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !
Du kan börja med att ladda hem Ccleaner här till vänster i programbanken på denna eminenta webbsida, sedan installerar du och kör programmet dvs:filstädning och registerstädning, starta om datorn o prova med msconfig igen om det fortfarande inte funkar och du inte vill lägga ned mer jobb än nödvändigt så öppnar du Ccleaner igen och väljer fliken verktyg där finns en ruta som heter uppstart, bakom den kan du  starta och stoppa program som i msconfig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!
Ok jag laddade ner och körde Ccleaner även om jag inte fattar varför jag skulle göra det, det förändrade inget utom att jag tappade alla mina autoinloggningar och var bl tvungen att skapa en ny profil för denna sajt, men vad gör det...

Jag hittar autostarten bakom Ccleaner men det tycker att förteckningen ser kortare ut än den gamla (som jag gärna hade velat ha tillbaka). Förteckningen innehåller för mig helt obegripliga uppgifter för övrig, tex
ctfmon.exe
SM1BG
IgfxTray
med mera, men jag låter väl dem vara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!
Ok jag laddade ner och körde Ccleaner även om jag inte fattar varför jag skulle göra det, det förändrade inget utom att jag tappade alla mina autoinloggningar och var bl tvungen att skapa en ny profil för denna sajt, men vad gör det...

Jag hittar autostarten bakom Ccleaner men det tycker att förteckningen ser kortare ut än den gamla (som jag gärna hade velat ha tillbaka). Förteckningen innehåller för mig helt obegripliga uppgifter för övrig, tex
ctfmon.exe
SM1BG
IgfxTray
med mera, men jag låter väl dem vara
Har du provat Msconfig.exe ännu ??
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Start --> Kör... Är det XP du har?

I Vista kan man i alla fall klicka på Start och skriva systemk då dyker det upp nåt som heter systemkonfiguration (samma sak som msconfig).

Har du provat göra en vanlig sökning efter filen msconfig.exe?

I värsta fall kan det vara virus eller nåt annat skumt som blockerar åtkomst. Funkar det om du skriver regedit eller ipconfig (i Start --> Kör)?

Kör en scan med HiJackThis...
Klistra in loggfilen på den här sidan för analys: www.hijackthis.de

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag kör XP

Som sagt, det fungerar inte att skriva msconfig i kör, däremot finns filen i vanlig sök

Regedit funkar så tillvida att det kommer upp en Registereditor med ett antal underposter

Skriver jag ipconfig flimrar ett fönster med svart botten förbi och försvinner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte virus, jag har viruskontroll och kör antispy, kör Windows Live safety och rensning då och då

plus att jag ju precis har kört Ccleaner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du menar C:\i386, det är en "installationsmapp" för Windows, kan man väl kalla det för.

Tydligen så har den riktiga msconfig.exe försvunnit av någon anledning.
Har datorn varit drabbad av virus eller andra skadliga program så att ett antivirusprogram etc har tagit bort msconfig.exe därför att den blev infekterad?
Håller hårddisken på att gå sönder så att msconfig.exe blev först förstörd och sedan borttagen av en chkdsk? Det kan t ex märkas genom plötsliga omstarter eller blåskärmar.
Har datorn stängts av med strömbrytaren eller av att säkringen gått eller liknande när den varit igång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viss fick jag virusvarning bara häromveckan men det viruset tog mitt AVG hand om ? att msconfig saknades upptäckte jag för flera månader sedan. Att fått virusvarning har bara hänt en gång tidigare och det är länge sedan.

Jag känner inte igen de symptom du beskriver, men viss har det hänt att datorn hängt sig vid några enstaka tillfällen och jag har fått använda strömbrytare, och sedan har allt fungerat normalt igen.

Däremot har det hänt då och då under alla år att medan jag surfar så har det poppat upp en skylt som meddelar att "ett fel har uppstått, programmet kommer att stängas av". Man får sedan välja att rapportera eller inte rapportera till Microsoft varefter datorn stänger av sig självt, och fungerar återigen normalt efter nystart.

Men kanske hårddisken håller på att gå sönder, min dator är inköpt 2003

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Ställ in Utforskaren så att du ser filändelser:
Verktyg - (Mapp)alternativ eller liknande - Visning
Avbocka Dölj filnamnstillägg för kända filtyper

Vilken filändelse har msconfig som finns i C:\i386 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, filen heter MSCONFIG:DL_


Det finns även en hjälpfil som heter MSCOFIG:CHM


Har öppnat egenskaper för lokal disk C, under maskinvara står det

MAXTOR 6Y08OLO  diskenheter. Så detta är väl hårddiskens namn/tillverkare? Markerar jag namnet så kan jag läsa "Den här enheten fungerar korrekt". Under fliken verktyg kan man felkontrollera, reparera filler och söka skadade filer. Har inte testat ännu eftersom det kräver omstart innan körning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, Msconfig.dl_ kan knappast användas. Troligen så behöver din Windows ominstalleras för att du ska återfå msconfig.exe, men om du har någon kompis med samma Windows XP Pro/Home, samma service pack installerat och samma språk så kan du se om det fungerar med att kopiera filen från hans dator.

Det man kan göra på verktygsfliken säger inget om hur hårddisken mår egentligen och om hårddisken innehåller mycket fel så kan de verktygen göra datorn sämre. Det är bättre om du använder Maxtors testprogram PowerMax. Den första varianten körs från en diskett och den andra (Bootable CD .ISO) från CD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan märklighet uppstod igår i mappen Mina bilder. Jag skapade en ny, tom mapp, öppnade en av fotomapparna, koierade fem bilder och klistrade in dem i den nya mappen. Just när jag gjort detta så försvann alla datumen och tittlarna från alla  fotomapparna. Dvs, egentligen finns de kvar, men ligger "bakom" mapparna och syns bara då jag lägger markören på mappen. Det blir svårt att hitta rätt mapp. Skapar jag en ny mapp så kan jag inte döpa den.

Hur ska jag få mappnamnen bli synligaa igen, dvs synliga strax nedanför mappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
OK, filen heter MSCONFIG:DL_

Följande är håhända lite överkurs, och kanske inte till omedelbar hjälp i ditt fall - men det kan vara bra att ha koll på för framtida behov.
 
Filer vars filändelse slutar med understreck är komprimerade för Windows eller MS-DOS installationsprogram; man skulle (fast lite felaktigt) kunna jämföra det med en typ av internkomprimering. Det fungerar ungefär på samma sätt som när man själv komprimerar en fil eller mapp med till exempel WinZip eller WinRAR, men sköts alltså automatiskt av Windows.
(Dessutom är inte kompressionsmetoden ZIP eller RAR som i de fallen, utan LZSS.)
 
Just filen MSCONFIG.DL_ som du refererar till är en komprimerad DLL-fil. Skulle man dekomprimera ("packa upp") den, så skulle den automatiskt döpas om till MSCONFIG.DLL. Det räcker dock förstås inte med att helt enkelt byta namn på filen för att dekomprimera den, utan man måste packa upp den med Windows eget program för ändamålet. Det programmet heter
compact.exe och fungerar vad jag vet bara i Kommandotolken. (Har man istället MS-DOS eller en äldre version av Windows heter programmet expand.exe, men funkar likadant.)
 
För att få reda på hur du använder det, är det enklast att öppna Kommandotolken (
Start-menyn > Alla program > Tillbehör > Kommandotolken). Där skriver du sedan in compact /help och trycker på returtangenten, så listas information om vilka kommandon man kan använda.
 
Som sagt packas då din fil upp till en fullt användbar DLL-fil, men nu var det ju inte biblioteket MSCONFIG.DLL du är i behov av, utan programmet MSCONFIG.EXE. Emellertid: om du hittar filen MSCONFIG.EX_ någonstans i din Windows-mapp, så kan du använda programet compact.exe enligt ovan, för att packa upp den. Då döps filen dessutom automatiskt om till MSCONFIG.EXE. Kopiera den till rätt mapp, och sedan är den klar att användas "som vanligt".
 
Man kan förresten använda Kommandotolken för att hitta den: skriv cd\
(klicka retur) dir msconfig.ex_ /s (klicka retur) så listas sökvägen till MSCONFIG.EX_ om den finns på din dator.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...