Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tv-utgång..


jonnyblomberg

Rekommendera Poster

jonnyblomberg

Heej, precis köpt projektor och hade tänkt att koppla datorn till projektorn. Problemet är att jag inte hittar några utgångar som jag kan använda, dom enda jag kan hitta är ljud utgångar.

Grafikkort: ATI radeon express 200 series

Processor: AMD sempron 3000+


Vet inte om det är Tvutgång på grafikkortet el om man ens behöver tvutgång?
Om man nu behöver det så undra ja om det är svårt och byta det själv? Ingen lödning el nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en bärbar dator är tv-utgången märkt med en symbol som ser ut som en fyrkant med två lodräta streck vid sidorna.

Ungefär såhär:    |O|        (fast en fyrkant i mitten)

Denna port ser nästan ut som en skrivarport, fast lite mindre.


Har du en nyare dator kanske det finns HDMI-utgång på den, men det hade du nog sett i så fall.


Jag är osäker på hur märkningen ser ut på en stationär dator eftersom jag inte haft någon sådan på flera år, men antar att den ser likadan ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jonnyblomberg

Det är en Stationär, ca 2 år gammal.

Det borde väl vara S-video utgång? Hittar ju tyvärr inga utgångar som jag kan änvända Osäker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för datorfabrikat och modell?
Har du kollat i datorns manual vad det står att det finns för utgångar, S-video, VGA, DVI?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jonnyblomberg

1 - Mouse
2 - Parallel
3 - 1394 port
4 - LAN
5 - Line-In
6 - Line-Out
7 - Microphone
8 - SPDIF-Out
9 - USB 2.0
10 - USB 2.0
11 - VGA
12 - Keyboard



Står nåt om en koaxialkabel(SPDIF), kan man på nåt sätt koppla från den ?

Har föresten en Compaq Presario Modellnr : SR1909SC

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00743059&lc=en&cc=us&lang=en&product=3220794&dlc=en
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Parallell port används till vissa skrivare.
SPDIF är för ljud.

Då har du bara en utgång (VGA) från grafikenheten och den behöver du till bildskärmen. Det du kan göra är att köpa ett grafikkort med lämplig utgång för projektorn (förutom för bildskärmen förstås) och sätta i den kortplats PCI Express x16 som finns i datorn. Du får bara kolla upp att nätaggregatet orkar med den utökade belastningen från grafikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jonnyblomberg

Okej. Är det lätt att installera ett nytt grafikkort? Vill inte ha något märkvärdigt, bara kortet ha dom utgångarna jag vill ha, S-video t.ex..

Inget du kan föreslå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att köpa en y-kabel, dvs. en kabel som grenar ut VGA uttaget på datorn i två. Detta förutsätter att monitor och projektor kan samsas med samma upplösning och frekvens på videosignalen och att du accepterar att se samma bild på datorn som på projektorn.

Exempel på kabel: http://www.webhallen.com/prod.php?id=65150

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte svårt att stoppa in ett grafikkort i datorn. Det besvärliga är väl att undersöka vilket grafikkort som kan fungera med datorns nätaggregat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jonnyblomberg

Okej, den där Y-greningen lät väldigt bra.

Det är precis vad jag vill, det som visas på projektorn ska vara likadan bild som på datorn..

Ljud följer med i VGA kabeln väl ?

El måste jag ha en speciell kabel för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det som visas på projektorn ska vara likadan bild som på datorn..


Jag måste bara vara rejält tydlig för att inte detta ska orsaka problem. Som du kanske vet så består videosignalinställningarna av två viktiga delar. Dels antal bildpunkter (höjd och bredd) och dels uppdateringsfrekvens mätt i Hz. Du måste vara säker på att projektorn stödjer båda dessa inställningar som du använder på datorn vanligtvis annars får du ingen bild på projektorn. Använder du gammal tjockskärm så har du troligen rätt hög frekvens på videosignalen och den stödjs ev. inte av projektorn. I dag finns det vanligen spärrar som gör att utrustningen inte tar skada om man skickar ut otillåtna frekvenser på videosignalen. Men dubbelkolla ändå vad projektorn stödjer innan du bestämmer dig för att satsa på ena eller andra alternativet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jonnyblomberg

Specifikationer för min projektor..




Progressive scan technology compatibility allows for high quality images
HDMI (High-Definition Multimedia Interface) Digital Link
Lens Shift Joystick
10bit full digital processing & digital gamma processing
27db Low Fan noise
Powerful images produced by a 16:9 wide LCD panel
Short focal lens lets you enjoy large-screen images across a small room
Brightness of 1000 ANSI lumens, 2000:1 high contrast ratio
Compact and Portable, Simple Configuration
Smooth screen technology
High Resolution panel 1280x720 Pixels
Vertical and Horizontal Keystone adjustment
Full 10 bit Processing & Gamma Correction
1024 shades of gradation (1 billion colours)
Short throw capability 100 inch diagonal at a distance of 3.1m


Specifications for the PTAE700 Projector

Power supply AC: 100 V - 240V, 50 Hz/60Hz
Power Consumption 180W (<1 W on standby)
LCD Panel 0.7" (diagonal) polysilicon TFT Wide LCD Panel (x3 RGB)
Pixels 1280×720
Lens 22 - 26.2mm
Manual zoom
Lamp 130UHM lamp
Brightness: 850 ANSI Lumens
Scanning Frequency for RGB signals fH 30 kHz - 70 kHz, fv 50 Hz - 87 Hz
YPBPR signals 480i/480p/576i/576p/720p/1080i.
Colour system NTSC/NTSC4.43/PAL/PAL-M/PAL-N/SECAM
Projection Size 40" - 200" (16:9 Aspect ratio)
Throw distance 1.2m to 7.4m
Installation Front/Rear/Ceiling/Desk
Video Inputs S-Video: 1xMini DIN 4-pin
Composite Video:1xRCA phono socket
Component Video: RCA phono sockets x 3
RGB Scart
HDMI Input
PC: D-sub HD 15-pin
PTAE700 Dimensions Width 280mm
Height 85mm
Depth 269mm
Weight 2.9Kg
Operating Temperature 0oC - 40oC (32oF - 104oF)
Operating Humidity 20% - 80% (no condensation)
PT-AE700 Supplied Accessories AC cord
AV cable
Remote Control
Lens Cap


Hade tänkt o köpa en VGA splitter, sen köpa en kabel VGA-RCA som jag sen kopplar till projektorn..

Kan inte ha VGA ansluting till projektorn eftersom jag har datorn och projektorn i olika rum och VGA kontakten är för står för dom hålen jag gjort.

Det ska väl inte vara så dålig kvalitet när jag gör så här? Om de nu går me dom där signalerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Långa kablar riskerar alltid att försämra bilden. Hur mycket vet man inte förrän man provat. RCA-kabel brukar dessutom försämra bilden ytterligare jämfört med VGA eftersom de olika färgsignalerna skickas i samma tråd istället för separata som i en VGA-kontakt. Att signalen delar tråd innebär mer störningar vilket ger lite sämre bild. Men prova och se. S-Video bör ge bättre bild om det finns någon VGA-SVideo konverter att få tag på. S-Video kabel är dock dyrare än RCA men ger lite bättre bild. Kabelkvalitén påverkar ofta bilden mycket mer när det är långa kablar vilket gör att man kanske inte ska satsa på de billigaste skräpkablarna. Vissa butiker får man låna hem kvalitétskablar, t.ex. i HiFi-klubbens butiker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...