Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

win2000 (beta3) - urk


Robert R

Rekommendera Poster

Tänkte bara uppmärksamma er på en bra artikel om win2000 beta:n. Datateknik har testat skräpet, kom fram till följande:

 

"Är du villig ta risken att låsa dig till Microsoft som enda leverantör? Är du också beredd att byta ut maskinparken? I så fall kan vi rekommendera en uppgradering till Windows 2000 när den släpps."

 

"Visserligen testades en betaversion som kan innehålla mycken extra kod till hjälp för felsökning. Trots det vågar vi påstå att minimikravet för ett praktiskt användbart system kommer att vara Pentium III i 500 megahertz och 256 Mbyte minne.."

 

"Problemet med Windows 2000 är inte att det är resurskrävande. Det är istället Microsofts strategi för att låsa kunderna till sig genom att göra operativen inkompatibla med öppna standarder och system. Metoden som används är

att göra små förändringar i protokoll och gränssnitt för att försvåra kommunikation med produkter från andra leverantörer. "

 

Det är den sista grejen som är viktigast. Om microsoft fortsätter såhär så är det nog snart sagt ingen vettig mänska som uppgraderar! Jag använder både NT och HP-UX på jobbet, och tänker då fan inte "uppgradera". Okej, det är en beta, men vadå - inte är det Open Source inte! Jag tror snart att M$ håller på att göra bort sig riktigt ordentligt, Linux' utvecklas snabbt mot ett realistiskt alternativ till NT, så....

 

Hela artikeln finns på http://www.datateknik.se/arkiv/99-10/frame35.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste bara få kommentera Simon's "svar", så att ingen går på det. (Ledsen att jag svarar såhär sent, jag har varit bortrest.....) ZDNet's test som du refererar till har fått utstå mycket spott och spe. En artikel som sammanfattar det hela finns på:

 

http://www.heise.de/ct/english/99/13/186-1/

 

Man ska inte alltid tro det som skrivs. Dessutom: att skriva att OSS är skit visar ju bara hur korkad man är. Man kan väl inte döma ut ett system för att man inte behärskar det. Jag vill absolut inte säga att GNU/Linux är bäst på allt, jag använder NT också! Min poäng var att MS frångår standarder mer och mer - det är det största problemet enligt min mening.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...