Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oåterkalleligt fel


Mikael63

Rekommendera Poster

Egentligen borde jag fortsätta på en tråd jag påbörjat i ett annat forum men detta forum börjar dö ut känns det som.. mera trådar behövs!
Dessutom blev det ingen riktig tråd och tråden tar en annan riktning.

Så:
XP Home på en dator jag inte äger eller är i närheten av (8-9 mil)
Datorn har vid ett flertal tillfällen blivit felaktigt avstängd med "idiotknappen".

Zonealarm hittar, vid uppstart av op., fel på tre filer i C:\WINDOWS\C:\WINDOWS\Internet Logs\
(Troligen finns det fel även i Documents and.. också)

Går att "okeya" bort dessa tre meddelanden.

chkdsk /f låter meddela att "ett oväntat fel har uppstått" och avbryts.
chkdsk /r från rep.konsoll efter start från skiva låter meddela att ett oåterkalleligt fel finns på disken. Går inte att ta bort filerna från konsollen. (Prövade med Unlocker först)

Defrag går inte heller att köra men minns inte exakt felmeddelande men åt samma håll som chkdsk.

Eftersom det är en IBM-disk har jag kört Hitachi DFT men bara som Quickscan pga. tidsbrist. Hittade inget mekaniskt fel.

Formatering är min absolut sista utväg, tar tid, inte min dator, kan saknas prylar som upptäcks för sent (när jag åkt hem) osv..

Finns något "kraftigare" verktyg, kanske Linuxbaserat, som man kan köra från en boot-skiva?
Kan ju förstås testa köra DFT i avancerat läge men..
Om disktesten inte hittar mekaniskt fel skulle man ju liksom kunna "formatera" bara dessa tre + ev. fler filer. Funkar killdisk på utvalda filer tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kan ju förstås testa köra DFT i avancerat läge men."
Låter vettigt.

"Funkar killdisk på utvalda filer tro?"
Nej

Kommer datorn igång efter man har tryckt på OK på ZoneAlarms meddelanden?
Vad är det för sorts filer som ligger i Internet Logs? Kan det möjligen gå att ta bort dem på vanligt sätt?

SystemRescueCd innehåller ett program som heter Test-Disk, som är bra om det är partitionsproblem. http://www.sysresccd.org/Main_Page

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kommer datorn igång efter man har tryckt på OK på ZoneAlarms meddelanden?"

Ja. det är ingen dialogruta från ZA utan en standardruta med zlclient.exe i titeln.

"Vad är det för sorts filer som ligger i Internet Logs?"

De som ger felmeddelande är xdbd7.tmp, xdbd8.tmp, xdbd9.tmp

"Kan det möjligen gå att ta bort dem på vanligt sätt?"

Nej, lyckas inte ens med delete från rep-konsoll vid start från skiva.
Ägarskap, hur är det med det i detta läge?

"SystemRescueCd innehåller ett program som heter Test-Disk, som är bra om det är partitionsproblem. http://www.sysresccd.org/Main_Page"

Ska kolla på detta men vilket av alla verktyg ska man använda utan att messa till något?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade upp lite mer och Internet Logs är en mapp som hör till ZoneAlarm så kolla upp om det finns några inställningar för den mappen eller någon möjlighet att ta bort tmp-filer i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ju ZA på jobbet så jag kollade lite. Det enda man kan göra är att "Clear" aktuell log som heter ZALog.txt som default.

Edit
Man kan byta "Location" för logfilen vilket väl skulle kunna medföra att varningsrutorna upphör. En början i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu till helgen ska jag göra ett nytt försök.

Funderar på detta med "Bli ägare till en mapp eller fil"..

Hör det ihop med NTFS? Eller hör det ihop med XP Pro (inte Home)?
Edit: läst på lite: gäller såväl pro som home.

Jag trodde/tror att när man startar från skivan och väljer repkonsollen så får man automatiskt ägarskap men det kanske är fel tänk?

För då skulle det ju kunna bero på ett sådant "enkelt" fel...

Får leta reda på artikeln och läsa på lite innan jag åker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rapport:

Hitachis disktest i avancerat läge gav inget felmeddelande eller varning, disken är helt OK enligt den.

Hittade en gammal tråd där du (Cecilia) tipsat om Killbox (hette den väl?)

Körde den på EN av tre kända filer som är skadade (i samma katalog).
Fick eg. ingen riktig info om hur borttagningen lyckades. Filen finns kvar (i Utforskaren) men felmeddelanden från Zonealarm har upphört, även för de två andra..(=?)
"Filen finns inte" om man försöker ta bort den.

Datorägaren påstår också att det inte går att avinstallera via "Lägg till ta bort" men DET kan ju ha andra orsaker. Avinstallation fungerar med "nyinstallerade" program iaf..

Är väl läge för en omformatering men så länge det går att nyttja datorn så får det bero..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killbox, jo det kan ta bort filer under uppstarten av datorn innan så mycket program har kommit igång och börjat låsa filer. Det gör ingen logg eller så på vad det har gjort Ledsen.

Det är ju bra att felmeddelandena har upphört i alla fall. Ler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, faktiskt så skapas log i katalogen c:\!killbox

Men jag kunde inte tyda/tolka den riktigt och la inte ner någon energi på det heller..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...