Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Den externa disken laggar så hemskt!!!


tattoosandbeer

Rekommendera Poster

tattoosandbeer

Fan fattar inte vad som har skett alltså, jag kan fan inte prova se något med mediacenter då filerna ligger på den externa och det bara laggar, provar jag flytta en mapp på 2.7gb skall detta ta 13 timmar!!!

Det är inte så att disken är full heller, den använder 214gb av 320gb, kan ju tillägga att jag har denna disk som min torrent disk å, men kan fan inte fatta vart fan felet ligger alltså.... plz help me!!!

Jag har ren panik att fixa detta mycket snabbt då jag har livsviktiga filer för familjen på den disken, snälla!!!

Kolla detta å:

SiSoftware Sandra

Benchmark Results
Drive Index : 952kB/s
Results Interpretation : Higher index values are better.
Random Access Time : 19ms
Results Interpretation : Lower index values are better.

Windows Experience Index
Current Drive : 5.4
Results Interpretation : Higher index values are better.

Performance Test Status
Run ID : SAMSUNG HD400LD 400GB (USB)
Platform Compliance : x86
System Timer : 25MHz
Use Overlapped I/O : Yes
I/O Queue Depth : 4 request(s)
Block Size : 1MB

Volume Information
Capacity : 372.61GB

Detailed Benchmark Results
Speed at position 0% : 943kB/s (95%)
Speed at position 3% : 985kB/s (100%)
Speed at position 7% : 948kB/s (96%)
Speed at position 10% : 946kB/s (96%)
Speed at position 13% : 947kB/s (96%)
Speed at position 17% : 947kB/s (96%)
Speed at position 20% : 947kB/s (96%)
Speed at position 23% : 946kB/s (96%)
Speed at position 27% : 945kB/s (96%)
Speed at position 30% : 946kB/s (96%)
Speed at position 33% : 945kB/s (96%)
Speed at position 37% : 982kB/s (99%)
Speed at position 40% : 945kB/s (96%)
Speed at position 43% : 989kB/s (100%)
Speed at position 47% : 945kB/s (96%)
Speed at position 50% : 961kB/s (97%)
Speed at position 53% : 946kB/s (96%)
Speed at position 57% : 946kB/s (96%)
Speed at position 60% : 946kB/s (96%)
Speed at position 63% : 946kB/s (96%)
Speed at position 67% : 947kB/s (96%)
Speed at position 70% : 947kB/s (96%)
Speed at position 73% : 946kB/s (96%)
Speed at position 77% : 948kB/s (96%)
Speed at position 80% : 947kB/s (96%)
Speed at position 83% : 947kB/s (96%)
Speed at position 87% : 964kB/s (97%)
Speed at position 90% : 947kB/s (96%)
Speed at position 93% : 964kB/s (97%)
Speed at position 97% : 947kB/s (96%)
Speed at position 100% : 953kB/s (96%)
Random Access Time : 19ms
Full Stroke Access Time : 16ms

Physical Disk
Manufacturer : SAMSUNG
Model : HD400LD
Version : WQ10
Interface : USB
Removable Drive : No
Queueing On : No

Performance Tips
Notice 5008 : To change benchmarks, click Options.
Notice 5004 : Synthetic benchmark. May not tally with 'real-life' performance.
Notice 5006 : Only compare the results with ones obtained using the same version!
Tip 2 : Double-click tip or press Enter while a tip is selected for more information about the tip.

Kan detta visa något? snälla ett snabbt svar snälla!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant känns det som om du bara kör med USB 1.1 istället för USB 2.0. Har du alla drivrutiner korrekt installerade? Om inte kan äldre Windows standarddrivrutiner som har en otrevlig tendens att bara ordna med USB 1.1 ha installerats istället för några som ger USB 2.0. Dubbelkolla vad som är installerat i enhetshanteraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tattoosandbeer
JoAr @ 2008-08-17, 17:56
Spontant känns det som om du bara kör med USB 1.1 istället för USB 2.0. Har du alla drivrutiner korrekt installerade? Om inte kan äldre Windows standarddrivrutiner som har en otrevlig tendens att bara ordna med USB 1.1 ha installerats istället för några som ger USB 2.0. Dubbelkolla vad som är installerat i enhetshanteraren.


Måste vara helt nollad, men denna kommer upp ibland, men fattar inte vart i h-vete jag skall stoppa den usb kabeln då.... Snälla kan du inte göra en help for dummies åt mig så kan jag kanske varva ner.

Denna får jag upp

http://img225.imageshack.us/img225/1068/namnlsqi1.th.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontakta ett dataräddningsföretag...  Att ringa dit och fråga hur man bör göra borde inte kosta något. Kanske ni i familjen kan dela på kostnaderna om disken måste lämnas in...



/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meddelanden i stil med "Den här enheten kan fungera snabbare" är ett typiskt tecken på antingen att disken är inkopplad i en USB 1.1 port (dvs hårdvaran stödjer inte mer) eller felaktiga drivrutiner som gör att USB 2.0 inte kan nyttjas.

Nu nämner du ingenting om vad du har för hårdvara men prova att avinstallera drivrutinerna / installera nya drivrutiner. Identifiera helst hårdvaran och ladda hem drivrutiner från moderkortstillverkarens hemsida eller om det är ett separat instickskort med USB så ladda hem den tillverkarens drivrutiner. Förlita dig inte på att Windows/Microsoft har vettiga drivrutiner. Det är oftast generiska drivrutiner som ger dålig prestanda eller om det är illa bara USB 1.1 kapacitet. Med lite mer info kan jag mfl nog hjälpa dig leta fram rätt saker. Är det en dator från känd tillverkare, typ Dell, HP mfl, så behöver vi veta exakt modellbeteckning. Har du inte en sådan behöver vi veta moderkortstillverkare och modell samt modell och märke på USB-instickskort om du stoppat i ett sådant separat. USB-portarna finns vanligen på moderkortet. Vet du inte vad det är för moderkort så ladda hem CPU-Z från http://www.cpuid.com/cpuz.php och kör det lilla programmet. På en av flikarna står det detaljerad information om vilket moderkort du har.

I din skärmdump framgick det f.ö. väldigt lite information om vilka drivrutiner som egentligen är laddat på de olika delarna (dvs. USB-nav etc.). Jag är inte så hemma på Vista än då jag själv använder XP och bara har en nyinstallerad Vista som jag kör i en virtuell maskin på jobbdatorn sedan i torsdags. Men med lite tålamod och hjälp från andra ska vi se om vi inte kan greja det hela.

Du kan kanske gå in i egenskaper eller nått om du högerklickar på USB-nav i dialogen du gjorde skärmdump på. Där kanske du får mer info om vilka drivrutiner som egentligen är laddade.

Edit - Ett par saker till: Skriv också modell och märke på den externa hårddisken. Det slog mig att Vista är rätt kinkigt när det gäller kompatibilitet. USB 2.0 diskar som funkar i XP funkar inte alltid i Vista. Du kan kolla kompabilitet på http://www.microsoft.com/windows/compatibility/

Det andra är om du har installerat alla uppdateringar för Vista från Windows update. Det kom ett helt paket med USB-relaterade uppdateringar strax före sommaren om jag minns rätt.

Det tredje är att testa att disken funkar i full fart på en annan dator. Både en XP och en Vista dator kan vara intressant att testa på. Givetvis måste du veta att USB 2.0 fungerar bra på den datorn för att det ska vara någon mening. Testa gärna med ett USB 2.0 minnessticka också i din dator för att se om den funkar bra. Om den gör det kan det som sagt vara Vista kompatibilitetsstrul som gör att disken inte funkar fullt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en extern HDD så hade jag börjat med att flytta den till en annan dator sen kan du säkert chilla out !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DonTommasso @ 2008-08-18, 06:38
Eftersom det är en extern HDD så hade jag börjat med att flytta den till en annan dator sen kan du säkert chilla out !!


Det blev dubbelt av detta inlägg och jag hittar inget sätt att ta bort den.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DonTommasso @ 2008-08-18, 06:38
Eftersom det är en extern HDD så hade jag börjat med att flytta den till en annan dator sen kan du säkert chilla out !!


Det blev dubbelt av detta inlägg och jag hittar inget sätt att ta bort den.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte stämmer på USB-anslutna diskar men hur är det ang. PIO/DMA?

Frågan mera ställd till ex. JoAr och inte till trådskaparen - i detta läge.

Edit: hade inte kollat skärmdumpen, helt klart ang. USB men PIO/DMA kan ju vara av intresse ändå vad gäller hastighet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte stämmer på USB-anslutna diskar men hur är det ang. PIO/DMA?

Frågan mera ställd till ex. JoAr och inte till trådskaparen - i detta läge.


Jag vet faktiskt inte om PIO är involverat i det här läget. Det är ju vanligen drivrutinerna som gör att man faller tillbaka till PIO-mode pga upprepade felskrivningar till disk etc. Men det är ju ingen garanti för att inte anropen för USB-disken sker genom samma drivrutiner ändå på något sätt. Det är svårt att veta hur drivrutinerna för "mass storage devices" i USB fungerar. Men även om det är PIO-mode som slagit till så är det kring ett par MB/s i absolut långsamaste PIO-modet. Dessutom brukar XP återställa PIO mode när en disk försvinner och sedan installeras igen vilket är lätt med en USB-disk till skillnad från en vanligt disk. Men allt det är är som sagt spekulationer från min sida. Jag har inte tillräckligt med kunskaper om hur drivrutinarkitekturen kring USB-diskar egentligen hänger ihop.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade hemma nu, där jag har en USB-disk ansluten.
Hittar, i Enhetshanteraren, bara ett ställe där man kan ändra läge och det är i den primära IDE-kanalen. Inget ang. USB-enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...