Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlös router som klarar 3G-usbmodem och extern hårddisk


kim_sv

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett problem.

Jag flyttar runt mkt och därför är 3G-modem den bästa lösningen för mig. Det jag vill göra är att kunna gömma undan allt och köra trådlöst..

Jag har ett mobilt bredband från ice.net med USB-modemet D-50 som jag tycker fungerar helt ok. Har även den externa magnetfotsantennen för förbättrad täckning.

Det är så att jag skulle vilja slippa använda en av datorns tre portar till modemet. Jag vill kunna använda det trådlöst och jag har hittat två olika routers som klarar detta "Draytek Vigor 2910" och "3G/WLAN Router Dovado UMR". Så här långt alltså inga problem.

Saken är den att jag skulle vilja kunna koppla även en extern hdd till routern och dela ut den i nätverket. Den behöver inte klara FTP.
Dovado'n har ju dubbla usb-ingångar men jag hittar inget om att det skulle fungera på den. Kan man koppla in en usbhubb till Dovadon och på det sättet få in bägge usbkontakterna till modemet plus den externa hdd:n och ev en skrivare?

Jag kan inte så mkt om sånt här men tror att jag läste någonstans att man skulle kunna koppla hdd:n via en sorts omvandlare och sen in i en av ethernet/LAN-portarna så skulle man kunna komma åt den i "Den här datorn".

Kanske bör tillägga att jag kör en laptop med Windows Vista men att jag inom kort kommer byta upp mig till en Macbook med OS X Leopard.

Snälla hjälp mig, vilken typ av router ska jag välja och hur fixar jag det som jag vill ha det?

Som alltid vill man ju få det så enkelt och billigt som möjligt
Tungan ut
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Dovado UMR och tyvärr så fungerar USB portarna bara att ansluta 1 usb modem via, anledningen till att det är 2 portar är för eventuella framtida frimeware som kan stödja funktionerna du söker, i dagsläget går det bara att andvända usb portarna för modemet, och har man en usb y kabel kan man andvända "extra" porten för strömförsörjning för att avlasta port 1.
Så du får antaglgen bita ihop och köpa en 3G router och ett externt hårddisk kabinett med inbyggt nätverkskort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...