Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Filsystem

Qvirre

Recommended Posts

Har ett par frågor om Windows filsystem!
Köpte en extern hdd. filsystemet är: FAT 32. medan filsystemet på datorn är NTFS.
För det första,har det någon betydelse,för det andra kan man ändra det,i så fall hur??? och är det nödvändigt.
Qvirre

En dator med NTFS kan läsa en hårddisk med FAT 32.Däremot kan inte en dator med FAT 32 läsa en hårddisk med NTFS. 

Om du använder filsystemet NTFS istället för FAT32 får du bättre säkerhet, högre prestanda och bättre felkontroll.  För att konvertera går du till Start > Kör och skriver "convert C: /fs:ntfs" (Eller D:, E: eller vad nu din externa hårddisk har för beteckning och utan citationstecknen) och sedan OK. Konverteringen kommer nu att utföras nästa gång du startar om datorn.

Tack för tipset  Irishman!
Men det verkar inte fungera,har försökt med vad du föreslog,och startat om,men det är fortfarande Fat 32.
Hdd,är en "Western Digital Elements 500 Gb" köpt på "Elgiganten"om nu det har nån betydelseFundersam
Qvirre

"Däremot kan inte en dator med FAT 32 läsa en hårddisk med NTFS. "
Det går alldeles utmärkt för en dator med Windows XP installerad på C: med Fat32 att läsa en extern hårddisk med NTFS. Det hänger inte på vilket filsystem som finns på C: utan på vilket operativsystem som är installerat. Man kan vilja att en extern hårddisk har Fat32 om man ska ansluta den till t ex en dator med Windows 98 eller OS X.

Skriv convert-kommandot i Kommandotolken i stället för i Kör-rutan så att du kan se eventuella felmeddelanden.

Tack för tipset Cecilia!
Skrev in komandot i komandotolken,och  fick till svar "ogiltig enhetsbeteckning". Har partionerat min hdd så jag har C, D, och dvd brännaren E. Den nya hdd:n har beteckningen F,men det tycks inte windows förståFundersam (som vanligt med andra ord) fast den finns där och fungerar utmärkt.
Qvirre

Jo då Cecilia!
Men jag skrev F istället för F:Roll-eyes
Men som du sa,man måste nog använda kommandotolken,när du skrivit kommandot,så frågar datorn efter volymetikett,sen var det inga problem.
Tack än en gång
Qvirre

För det första,har det någon betydelse

Du har fått svar på de flesta av dina frågor redan. Däremot har det inte nämts så mycket of för och nackdelar med FAT32. 

FAT32 har begränsade möjligheter att spara riktigt stora filer (max ca 4GB) vilket inte är ett problem i NTFS. Du har också begränsade möjligheter till att skydda filer baserat på Windows inbyggda säkerhetssystem i form av användarkonton vilket inte NTFS dras med. NTFS är dessutom mer robust i sin struktur än FAT32. Detta är inget många ser av men bakom kulisserna så är det stora skillnader. FAT32 är helt enkelt lite ömtåligare om man får uttrycka sig så. NTFS stödjer filkomprimering inbyggt i filsystemet vilket inte FAT32 har. Sedan finns det massor av mer eller mindre tekniska funktioner som NTFS har som kan vara bra i vissa lägen.

En av de få nackdelarna med NTFS (som egentligen inte är någon brist i själva filsystemet) är att filsystemet inte kan läsas av mycket annan hemelektronik. Kopplar du in en hårddisk/USB-sticka i en DVD-spelare så krävs för det mesta FAT32 för att spelaren ska kunna läsa ut film och bilder. Förr var detta även ett problem hos datorer med andra operativsystem än Windows NT/2000/XP/Vista men nu för tiden är det nog mest problem hos gamla Windows versioner (95/98). Mac och Linux kan läsa NTFS, men ibland kan det behövas någon extra mjukvara.

Tack JoAr,för ett uttömmande svar,det var väl vad jag undrade över, men nu tillkom en frågaRoll-eyes
Går det att ändra tillbaka till FAT,har inte provat så jag frågar iställetFundersam
Men om jag föstår det rätt,så är NTFS,att föredra.
Qvirre

Det går inte att konventera tillbaka till FAT32 om du inte tar bort allt innehåll på disken och tar bort partionen på disken och därefter formaterar den.

Om du bara ska använda hårddisken till datorer ser jag inget skäl till att köra annat än NTFS. Men om du tänker jacka in den i olika former av mediaspelare, dvd-spelare mm så bör du överväga om du ska använda FAT32 istället. Du får kolla vad prylarna stödjer helt enkelt.

Convert-kommandot funkar bara åt ett håll dvs FAT32 -> NTFS.

Tack Alexa och JoAr!
Ja det var väl vad jag misstänkte,nu spelar det ingen roll,för jag ska ha den här Hdd,till att flytta mellan datorn på landet och i stan,helt suveränt egentligenRoll-eyes
Jag ville bara veta
Qvirre

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...