Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spela datorspel på Lcd-tv?


Skiren

Rekommendera Poster

Har hört att det kan bli ganska kass kvalitet om man spelar datorspel på en lcd-tv. Stämmer detta?

Inte för att ja spelar eller kommer spela så mycket, mest surf och ordbehandling, men jag vill kunna göra det om jag vill utan att känna mig begränsad.
Har tänkt ersätta min datorskärm med en 32" lcd-tv och vill ju självklart att allt ska funka bra.

Nån som kör med lcd-tv eller testat som kan berätta.


Har tråden i m3 med men hoppas nå ut till fler här:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska inte vara några problem. Det beror dock dels på vilken utgång på grafikkortet du kommer att använda och dels på kvalitén på TV:n och dels på vilken typ av spel du tänker spela. Har en kompis som har en 42" Samsung av lite bättre slag (men inte någon värsting) för film och spel på datorn. Han är dessutom rätt kräsen och är lite utav ett teknikfreak.

HDMI är givetvis bäst bildmässigt. S-Video-kabel eller VGA-kabel ger dålig bild. DVI är ok.

Många lite billigare LCD-TV kan vara lite långsamma vilket kan ge eftersläpningseffekter på spel där bilden rör sig mycket, t.ex. i FPS-spel där man gör 180-gradersvändningar stup i ett. Orsaken är att de LCD-paneler oftast är av en annan typ än de som säljs i bildskärmar för konsumentdatorer. LCD-TV har bättre färger och betraktningsvinklar men är lite långsammare. Bra LCD-TV har dock snabba svarstider som gör att de ska klara även krävande spel.

Valet av spel påverkar också mycket. Spelar du Sims t.ex. så lär du inte ha så stora krav på svarstider jämfört med om du spelar Counter Strike, Call of Duty 4, Crysis, bilspel, mm.

Det blir nog till att läsa lite specar och helst också se om du kan få prova spela PS3 spel på den TV du funderar på. Det ger åtminstone en antydan om vad du kan förvänta dig om du kopplar in den till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du skriver om att ersätta datorskärmen med en teve för användning vid surfning och ordbehandling, så har ju många teveskärmar betydligt sämre upplösning än en datorskärm, vilket gör att det inte blir särskilt bra bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaa, där kom det ett inlägg till.
Beskrivningen på prisjakt-sidan handlar bara om rörliga bilder vilket ställer mindre krav på teven än stillastående text. Jag vet inte mycket om det hela, men jag har läst andra inlägg där det framhålls att det är väldigt viktigt att teven har pixelmappning.

Hur långt från teveskärmen kommer du att sitta när du jobbar vid datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har spelat PS3 på en 52" lCD TV, 2 meter från skärmen, blir alldeles för stor bild.
Och sedan får du ju tänka på att ju högre upplösning skärmen har bör du ju ha ett matchande grafikkort, och ska du köra spel med "bra" bild måste du nästan ha ett av dom dyraste korten för att få någon form av kvalité i spelet, ju större skärm du har ju högre upplösning måste du ha sålänge du inte sitter flera meter från skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sedan får du ju tänka på att ju högre upplösning skärmen har bör du ju ha ett matchande grafikkort, och ska du köra spel med "bra" bild måste du nästan ha ett av dom dyraste korten för att få någon form av kvalité i spelet, ju större skärm du har ju högre upplösning måste du ha sålänge du inte sitter flera meter från skärmen.

Fast med en teve så har man ju inte stor upplösning, utan upplösningen är ju ungefär som på en 21" datorskärm så man måste ju sitta långt ifrån teven för att man inte ska se pixlarna när man ser stillastående text.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 4:3 21" bildskärm och den har 1600 x 1200 pixlar, så det är ungefär lika många. Det är lagom att ha den på 40-50 cm avstånd. Jag tror att text på webbsidor eller i ordbehandlaren på en 32" teve kommer att bli oläsligt liten på 3 m håll, tippar att 1-1,5 m avstånd blir lagom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avståndet är inget problem för det går att justera. har sett lite text osv på en kompis 32a o de såg ganska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För 32" skulle jag nog inte sitta längre bort än en meter. Med HDMI-anslutning och nativeupplösning på 40"s TV:n och det är ok på upp till 1,5 meter (möjligen upp till 2m) då jag provat på det. Om du vill sitta längre ifrån så bör du åtminstone se till att använda en webbläsare där du kan justera zoom-faktorn på webbsidorna. Ordbehandling är ju inga problem eftersom där finns zoom som standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter cirkus 1meter från min 19" skärm så då känns det lite dumt om du rekommenderar 1m för 32"


Men jag kanske har lite bättre syn en digStort flin


Men det kanske blir värt att spara datorskärmen iaf. Kanske sätta den på en arm som man kan svänga ut o ha i soffan på någe bra sätt. Nån som sett vart man kan köpa någe sånt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter cirkus 1meter från min 19" skärm så då känns det lite dumt om du rekommenderar 1m för 32"


Ur ergonomiskt perspektiv anses 40-60 cm från en vanlig kontorsskärm vara bäst. Själv skulle jag bli trött i ögonen om jag satt en meter ifrån en liten 19"s skärm men jag använder ett litet typsnitt då jag vill få plats med så mycket som möjligt pga av mina arbetsuppgifter och det jag gör hemma på datorn. Trivs du med 1m från en 19"are så ska du helt klart bortse från mitt inlägg om avstånd då vi lirar i två olika ligor Skratt Har du bärbar dator kanske du kan se om det gär att få prova den med olika TV i butiken.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
A.C.Ryan Mikael

Har hört att det kan bli ganska kass kvalitet om man spelar datorspel på en lcd-tv. Stämmer detta?<br/><br/>Inte för att ja spelar eller kommer spela så mycket, mest surf och ordbehandling, men jag vill kunna göra det om jag vill utan att känna mig begränsad.<br/>Har tänkt ersätta min datorskärm med en 32" lcd-tv och vill ju självklart att allt ska funka bra.<br/><br/>Nån som kör med lcd-tv eller testat som kan berätta.<br/><br/><br/>Har tråden i m3 med men hoppas nå ut till fler här:)

 

Hejsan,

 

Generellt tycker jag plasma skärmar är bättre för att spela på, eller för att titta på sport. Men jag tycker också att färg och bildkvalitet är generellt bättre på en lcd skärm. Responstiden är inte allt, stirra inte blint på dem. Jag personligen skulle heller inte köpa en tv idag som har under 100hz som standard, ifall du gillar att spela spel eller som jag kolla mycket på sport.

 

Lyssna på tips, men framförallt testa själv genom att åka till butiker.

 

Jag har är inte så värst uppdaterad när det kommer till märken, modeller som är bra just idag. Men lite små tips kanske du får av mitt inlägg i alla fall:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hur är det nu med moderna LCD TV från 2010. Jag sitter själv med datorn kopplad till en 42 tums LG och har ett Nvidia GTX 590. Är nöjd med upplevelsen men skulle upplevelsen bli fantastiskt bättre med en lika stor svindyr dataskärm? Jag kör på spelläget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...