Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC för Allas fototävling, 2008


PC för Alla redaktion

Rekommendera Poster

Jävla skittävling

det är då int de bästa bilderna som

komer vinna, nej nej, utan dom

sämsta jävla bildjävlarna...,

jävla skitbildjävlar... förlåt att jag

svär, men kan int hålla mig...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 83
  • Skapad
  • Senaste svar
Miekofishing @ 2008-08-31, 12:35
Jävla skittävling

det är då int de bästa bilderna som

komer vinna, nej nej, utan dom

sämsta jävla bildjävlarna...,

jävla skitbildjävlar... förlåt att jag

svär, men kan int hålla mig...





Håller med, precis som jag skrev tidigare, det är bara att kolla på förra årets vinnare... Skandal är bara förnammnet på denna sk. "tävling"... Av någon anledning verkar MacWorlds tävling funka bättre, men som sagt, 23.55 kommer iDGs-servrar att dö eftersom folk kommer att power-rösta på sina egna bidrag och ge 1or till alla andra... Fast de sjuka är att man kan spama tävlingen med 200bilder som är skit, man hittar ju inte bland alla bilder när folk bara spamar in bilder!

Hoppas att ingen vinner något, det är det som är mest rättvist.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Miekofishing @ 2008-08-31, 12:35
Jävla skittävling

det är då int de bästa bilderna som

komer vinna, nej nej, utan dom

sämsta jävla bildjävlarna...,

jävla skitbildjävlar... förlåt att jag

svär, men kan int hålla mig...





Håller med, precis som jag skrev tidigare, det är bara att kolla på förra årets vinnare... Skandal är bara förnammnet på denna sk. "tävling"... Av någon anledning verkar MacWorlds tävling funka bättre, men som sagt, 23.55 kommer iDGs-servrar att dö eftersom folk kommer att power-rösta på sina egna bidrag och ge 1or till alla andra... Fast de sjuka är att man kan spama tävlingen med 200bilder som är skit, man hittar ju inte bland alla bilder när folk bara spamar in bilder!

Hoppas att ingen vinner något, det är det som är mest rättvist.

Jag kommer aldrig mer att vara med  i en tävling liknande den här. Det har inget med att det är PC för Alla som anordnar den utan sättet som det görs på. Det går inte att låta folk själva få rösta. I all synnerhet inte när man själv deltager. Då blir det som det blir nu, anarki.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Egentligen skulle den här tävlingen göras om från början. Sen skulle man bara få lägga upp en bild var. Då skulle de inte bli allt mellan text bilder o tomtar mm. Jag har själv lagt upp några bilder som kanske inte direkt är sommarmotiv, men jag tar mer än gärna bort dom om tävlingen startade på nytt.

Tycker att det är mycket tråkigt att det är så här. Varför kan man inte njuta av varandras bilder, nä i stället ska man vara avundsjuk på att den o den har si o så mycket poäng. Det är patetiskt.

Bästa bilden SKA ju VINNA inte sant ?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaa... Vinnarbilden med 9,44 poäng var ju snygg. Hoppas verkligen att ni kollar igenom alla de vinnarbilderna efer fusk.  Eller så lägger ni bara ned tävlingen och skapar en ny liten tävling som pågår i 7 dagar, där man bara får ladda upp tre bilder. Fixa en jury på det.

Finns säkert inte en enda ärlig person på topp 50 bilderna, fusk fusk fusk.. Jätte tråkigt. Synd om de andra (ärliga) personerna som laddt upp fina bilder. Men man kan iofs inte bara lägga ner en tävling sådär, men ni har en bra anledning. Sedan startar ni ju upp den igen.

Det är iaf vad jag tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte alls att de bilder som nu ligger i topp är vinnarbilderna. De råkade bara ligga där när röstningen avbröts. Nu återstår för tävlingsledningen att gallra och rensa och plocka bort alla bilder som har hundratals tior från samma IP-adress. Om de sedan kan vaska fram en rättvis vinnarbild återstår att se. Jag tvivlar starkt på det, och instämmer med alla som tycker detta är en skandaltävling. Ledsen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag såg då tävlingen upphörde var att länken till mobiluppladdning låg kvar ett tag. Om det gick att ladda upp bilder vet jag ej men det vore olyckligt om så vore fallet. Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det märks att tävlingen enagerar folk, över 2000 visningar bara på den här tråden, det måste vara rekord för en tråd på sidan. Hoppas icke fuskarna vinner, så vi vanliga vinner!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag såg då tävlingen upphörde var att länken till mobiluppladdning låg kvar ett tag. Om det gick att ladda upp bilder vet jag ej men det vore olyckligt om så vore fallet. Någon som vet?


Hej, jag hade två bilder som jag inte hann med att lägga upp för dom stängde för tidigt. Eh mina bästa bilder. Så jag skulle testa med mobilen o de gick inte, eller jag kunde inte. Kanske någon annan kunde de, de vet jag inte.

Någon som vet när vinnaren "koras" ?


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ångrar bittert att jag var med i denna oseriösa fototävling. Jag tycker också det är märkligt att de sämsta bidragen bildmässigt har hamnat i topp. Hoppas det blir en bättre fungerande tävling nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Thors

Nu är tävlingen slut, som de flesta av er nog märkt. Det var kul att så många deltog! Nu kommer vi gå igenom bilderna, plocka bort eventuella fusk, och utse en vinnare. Så senast fredag ska vinnaren vara korad!
Håll tummarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tekniskallservice.se

Jag är tyvärr lite tjatig.
Men eftersom ni inte vet vem det är som har fuskat på någons bilder (dvs tryckt många gånger högt eller lågt) så vill jag tjata om den ärligaste lösningen.

1: Ta in alla röstningar i ett excellblad.
2: Sortera på bild och ipadress
3: Behåll bara första röstningen av varje ipadress, kasta de andra.

Då plockar vi bort dom som röstar dubbelt på sina egna bilder.
Samt plockar vi bort dom som röstar ner sina konkurrenter bara för att framhäva sig själva.
Samt plockar bort dom som röstat multippelt för att framhäva någon ful bild bara för att demonstrera.
Detta kan göras utan att ni behöver ändra reglerna under pågående tävling.
mvh Jonas J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sett någonstans att den skulle avsluta tidigare.
Det stod  Uppladdning av bilder möjligt till och med 29 augusti. Röstningen avslutas 31 augusti.
Det gick inteFundersam att ladda upp bilder på kvällen det datumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är tyvärr lite tjatig.
Men eftersom ni inte vet vem det är som har fuskat på någons bilder (dvs tryckt många gånger högt eller lågt) så vill jag tjata om den ärligaste lösningen.

1: Ta in alla röstningar i ett excellblad.
2: Sortera på bild och ipadress
3: Behåll bara första röstningen av varje ipadress, kasta de andra.

Då plockar vi bort dom som röstar dubbelt på sina egna bilder.
Samt plockar vi bort dom som röstar ner sina konkurrenter bara för att framhäva sig själva.
Samt plockar bort dom som röstat multippelt för att framhäva någon ful bild bara för att demonstrera.
Detta kan göras utan att ni behöver ändra reglerna under pågående tävling.
mvh Jonas J


Med risk för att upprepa mig, men det här skulle inte heller fungera särskilt bra då många surfar och röstar från jobbet, och då ligger man ofta på samma IP i och med att man använder sig av NAT. Möjligen skulle man kunna använda detta i kombination med att man hanterar nätblocken för bredband och uppringda kopplingar (minns inte termen) på ett annat sätt än de normala.

Sen har jag en skarp misstanke om att excel inte är rätt verktyg för de här datamängderna ;-)

Enklare då vore att processa rösterna från webserverns loggar och ta bort de som inte har en giltlig referrer-adress. Då tar man bort samtliga röster som har kommit till genom att folk anväder script på ett banalt sätt, manuellt tömmer cahce och raderar cookies eller bara skickat runt en röstningslänk.


Om ni haft en bild som utan något fusk legat på 5-i-top i kanske en månad eller två med 6-7 poäng och som plötsligt anklagas för fusk och blir sänkt -på något sätt- till ca 3, hur skulle ni reagera då? Jag känner mig ganska uppgiven...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är tävlingen slut, som de flesta av er nog märkt. Det var kul att så många deltog! Nu kommer vi gå igenom bilderna, plocka bort eventuella fusk, och utse en vinnare. Så senast fredag ska vinnaren vara korad!
Håll tummarna.


Bra tävling oavsett vem som vinner, det roligaste är att se hur alla orkar lägga ner sig på att klaga Stort flin (såklart kul att alla försöker fuska o 99% av bilderna är kassa också) haha Skratt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tekniskallservice.se
De som röstar på jobb ser jag som fuskare.
Definitivt om det röstar på samma bilder från flera datorer.
Och din misstanke om att excell inte är det bästa verktyget för detta är rätt.
Det är inte det bästa verktyget , men det är förmodligen det verktyg som PC-för allas personal klarar av.
Om de klarat av script programering hadde de ändrat i tävlingsscripten direkt.
Då hadde vi inte haft de mediokra bilder på top 5 som vi haft hela tiden.
squashee @ 2008-09-04, 10:02
tekniskallservice.se @ 2008-09-03, 22:32
Jag är tyvärr lite tjatig.
Men eftersom ni inte vet vem det är som har fuskat på någons bilder (dvs tryckt många gånger högt eller lågt) så vill jag tjata om den ärligaste lösningen.

1: Ta in alla röstningar i ett excellblad.
2: Sortera på bild och ipadress
3: Behåll bara första röstningen av varje ipadress, kasta de andra.

Då plockar vi bort dom som röstar dubbelt på sina egna bilder.
Samt plockar vi bort dom som röstar ner sina konkurrenter bara för att framhäva sig själva.
Samt plockar bort dom som röstat multippelt för att framhäva någon ful bild bara för att demonstrera.
Detta kan göras utan att ni behöver ändra reglerna under pågående tävling.
mvh Jonas J


Med risk för att upprepa mig, men det här skulle inte heller fungera särskilt bra då många surfar och röstar från jobbet, och då ligger man ofta på samma IP i och med att man använder sig av NAT. Möjligen skulle man kunna använda detta i kombination med att man hanterar nätblocken för bredband och uppringda kopplingar (minns inte termen) på ett annat sätt än de normala.

Sen har jag en skarp misstanke om att excel inte är rätt verktyg för de här datamängderna ;-)

Enklare då vore att processa rösterna från webserverns loggar och ta bort de som inte har en giltlig referrer-adress. Då tar man bort samtliga röster som har kommit till genom att folk anväder script på ett banalt sätt, manuellt tömmer cahce och raderar cookies eller bara skickat runt en röstningslänk.


Om ni haft en bild som utan något fusk legat på 5-i-top i kanske en månad eller två med 6-7 poäng och som plötsligt anklagas för fusk och blir sänkt -på något sätt- till ca 3, hur skulle ni reagera då? Jag känner mig ganska uppgiven...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexa @ 2008-08-14, 15:06
Jag provade att lägga ut några bilder nu.
Jaha efter 10 minuter hade alla låga poäng trots att de hade 10 poäng från början. Det är några som sitter och ger sämsta betyget till alla bilder, och tömmer de chasen så vinner inte det bidraget men istället vinner kanske deras. Det skulle vara bättre om en jury utsåg bilderna eller att man måste registera sig med en gilltig e-postadress och man bara kan ge en bild poäng varje dag per e-postadress. Helst ska man då få ett IDG-konto.

De bilderna jag la upp tycker jag är några av de bästa jag tagit så de är inte skräp.

Jag ber alla medlemmar på forumet att lägg upp en bild så ser vi om systemet fungerar!


Är det möjligrn så att du själv gettt dig 10 Poäng?  Isåfall är det klart fusk från din sida. Det är annars märkligt om du får 10 poäng på direkten. Har sett "fotografer" som i ett svep laddat upp 5-10 bilder, Alla med 10 poäng trots usel bild, inte ens temat stämmer. Att lägga in tex en snöstormbild i  en tävling med temat Sommarmotiv. Om den fåt 10 P. kan det inte vara annat än fusk och dåligt omdöme. Det digitala fotograferande medför tyvärr att alla anser sig vara fotografer.
Tittta vad duktig jag är det blev en bild.Pompom

Håller med att det enda seriösa sättet ör att anlita en jury. Tendensen är nu att "min bild" är den bästa medan alla andra är skit.
Det kostar pengar med jury och PCFA.s enda syfte med tävlingen är ju att locka många läsare till saten för att kunna sälja annonser. Se hur mammon glimmar i ögonen på redaktören.

CITAT från Chefredaktör Ågren

"Vi kan alltid jaga fram lite spännande prylar att lotta ut till PC för Allas hängivna läsare och besökare! (Ni är fasligt eftertraktade bland våra annonsörer och sponsorer ska ni veta!)"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är tävlingen slut, som de flesta av er nog märkt. Det var kul att så många deltog! Nu kommer vi gå igenom bilderna, plocka bort eventuella fusk, och utse en vinnare. Så senast fredag ska vinnaren vara korad!
Håll tummarna.


Vilken fredag?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg att vinnarna är utsedda nu. Kommer bilderna upp? Det skulle vara roligt att se bidragen. Hoppas att det är välförtjänta "vinnare" :) Nä, den här tävlingen är knappast seriös för fem öre. Tävlingar ska utses av en jury. Är det pengar eller bra priser inblandade kommer det alltid att vara fusk, smart fusk och uppenbart fusk. Det känns faktiskt lite som att ju fler besökare på sidan ju mer tjänar tidningen och därför detta röstningssystem. En sak jag undrar är om en bild som anmäls sent i tävlingen har samma chans som en bild som anmäls tidigt tack vare det konstiga medelpoängssystemet? I sådana fall är det ju en ren nackdel att lämna in en bild tidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att se att fusk lönar sig!

Vill bara säga grattis till er som vann! Bra gjort att leka med cachen och ge alla andra 1:or och er själv 7-10:or!! Starkt jobbat!
Ställ gärna upp i Nikon årliga tävling med era bilder!!
(tänk bara att där kan ni inte rösta på er själva....)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att se att fusk lönar sig!

Vill bara säga grattis till er som vann! Bra gjort att leka med cachen och ge alla andra 1:or och er själv 7-10:or!! Starkt jobbat!
Ställ gärna upp i Nikon årliga tävling med era bilder!!
(tänk bara att där kan ni inte rösta på er själva....)


Håller med! Nu vill vi se vinnarbilderna! :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...