Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC för Allas fototävling, 2008


PC för Alla redaktion

Rekommendera Poster

tekniskallservice.se

Hur skall pc-för alla kunna veta vem som röstat multippla gånger på samma bild ?
Om en arg konkurrent röstar multippla gånger på en annan medtävlares bilder kommer ju denna att tas bort ur tävlingen.
Dvs han får som han vill.

Jag vidhåller att det enda raka är att ta in alla röstningar i ett excellark och bara behålla 1 röstning av varje ip adress.

Då kan man behålla befintliga regler och ändå plocka bort alla fuskare.
Ärligt och bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 83
  • Skapad
  • Senaste svar
fattar inte... Blink
räcker det att skicka sina bilder till den stora tävlingen Nordiska mästerskap
genom den här länken eller måste man också skicka bilder med post, kan någon förklara Fundersam

det står att alla inskickade tävlingsbidrag bedöms av en jury, så varför startade man med den här tävlingen Wacko


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fattar inte... Blink
räcker det att skicka sina bilder till den stora tävlingen Nordiska mästerskap
genom den här länken eller måste man också skicka bilder med post, kan någon förklara Fundersam

det står att alla inskickade tävlingsbidrag bedöms av en jury, så varför startade man med den här tävlingen Wacko

Du är helt ute och reser! Detta är inte Nordiska mästerskapen utan en idiotisk skittävling anordnad av Pc för Alla.
Här röstar en massa fuskare på sina egna bilder och ger alla medtävlare 1 poäng. Otroligt trist!!!
Ledsen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Agrén @ chefredaktör PC, 2008-08-13, 23:08

Häpp!


Kul att vår fototävling engagerar! Men naturligtvis tråkigt att vissa "entusiaster" påstås lägga dygn och veckor på att försöka förbättra oddsen... :-)


Måhända borde vi komplettera med en jury, som vaskar fram några hederspriser bland bidragen?


Vi kan alltid jaga fram lite spännande prylar att lotta ut till PC för Allas hängivna läsare och besökare! (Ni är fasligt eftertraktade bland våra annonsörer och sponsorer ska ni veta!)


Fortsätta skicka in bilder, vetja!


(Och lägg er dyrbara tid på annat än att rösta på egna bilder eller skicka upp skräp)


Vi hörs!

/F.





BRA IDÉ...

...med både rösting och jury, men jag skulle vilja vända på det. Låt en jury avgöra vilka bilder som vinner de fina priserna och låt läsarna få rösta fram vinnare av hederspriser.

Och här till alla fuskare. Hoppas tipset kan hålla er borta från idg ett tag.


Dans




 
 
 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik!
Varför i all världen ska en jury "vaska fram" några hederspriser? Skulle det då vara de som utmärkt sig som värsta fuskare?
Nej, juryn skall naturligtvis vaska fram de tio pristagarna, så vi slipper detta vansinniga röstningssystem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ingen seriös fototävling. Det är en tävling i hur många kompisar o datorer man har tillgång till - som kan rösta full poäng på egen bild och låga på konkurrenters. Vad jag förstått finns det tydligen andra sätt att fuska också.
Medan en konstruerad, medelmåttlig bild legat i topp under hela tävlingen, har massor av fína bilder passerat revy för att sedan försvinna i mängden av övriga åttatusen bilder som skickats in.

Jag hoppas och antar att PC för alla kommer att utse vinnarna genom en rättvis(are) bedömning än som nu är tänkt..

Boy Svedberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tekniskallservice.se
Men hadde det ärligaste ändå inte varit att filtrera bort alla multippla adresser ?
Dvs första röstningen med varje ip gäller ?
Detta är lätt gjort i excell.
Fördelar med detta är:
1: vi blir av med alla som går runt på sitt företags alla 400 datorer och röstar.
Stora företag eller skolor brukar ändå bara ha en ipadress mot omvärlden.
Så det hjälper inte att gå runt på alla datorer på jobb och rösta med ovanstående metod.
2:Vi blir av med alla som tömmer sin cache och röstar på sina egna bilder hundratals gånger.
3:Vi blir av med alla som röstar ner sina konkurrenter.

Framförallt slipper vi en småtråkig och ensidig jury som inte speglar samhället i övrigt.

De enda som vi inte blir av med är de som har många kompisar.
Men ju äldre jag blir ju mer har jag insett att vänner skall man ha och behålla.
så det ser jag inte som någon nackdel.

mvh Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik skriver:
"Vi kan alltid jaga fram lite spännande prylar att lotta ut till PC för Allas hängivna läsare och besökare! (Ni är fasligt eftertraktade bland våra annonsörer och sponsorer ska ni veta!")

Det där låter inte så litet nedlåtande mot dina läsare!
Du ska inte vara så säker på att vi blir så många hängivna läsare och besökare efter denna skandalösa tävling, som urartar mer och mer!
Det finns andra PC-tidningar, och det är inte omöjligt att både annonsörer och sponsorer reagerar negativt på tävlingsupplägget. Den som sponsrar priskamerorna i år har deklarerat att han inte kommer att medverka med fler priser i fortsättningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och så blev man indragen i det här med...

Börjar med att be om ursäkt för att jag skickade in en bild med text rörande anklagelserna om att jag skulle ha fuskat - det var något av en ryggmärgsreaktion, och en beklaglig sådan då jag egentligen borde ha ignorerat allt. Nu har jag ju tyvärr blivit indragen i det, så jag tänkte bara dela med mig av min åsikt och sedan ignorera allt.

Det är jag som har skickat in bilden på min dotter där hon äter glass med hela ansiktet, och detta gjorde jag för 1.5-2 månader sedan. Ungefär 5 min efter att jag postat bilderna glömde jag av tävlingen och snubblade på den igen av en slump för två veckor sedan - och blev extremt förvånad över att jag låg i 5 i topp listan. Stolt som jag var hörde jag av mig till en handfull vänner, och jag kan bara anta att de röstade på bilden, och där slutar min inblandning i tävlingen förutom att jag ibland går in och kollar till det samt röstar på nåra bilder.

Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag ska bli upprörd eller rörd över att nån tonåring i Upplands-väsby med dålig känsla för text, färg och form lägger ner så pass mycket tid för att sänka min bild, men det lutar åt det senare. Jag får väl se det som mitt bidrag till att mildra tristessen för nån arbetslös stackare.

Visst går det att fuska - jag skulle mycket väl kunna skapa ett mindre nätverk av maskiner med script som röstade, rensade cookies och hämtade nya IP från DHCP-servern, men den tid det skulle ta mig att bygga upp det skulle innebära ett inkomstbortfall för mig som inte skulle vägas upp av eventuell vinst i tävlingen ;-)

Snabb repetition: Jag har inte fuskat, och jag ger från och med nu fan i om nån har fått för sig det. Ni får köra era sandlådekrig utan mig.

MVH
Jaanus Heeringson

PS. Skälet till att jag blev upprörd är inte anklagelserna i sig utan att personen i fråga har förvanskat min bild - och den biten funderar jag på att gå vidare med, men det har ingenting med tävlingen i sig att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag märkte att alla bilder i topp5 och utom en bild är bilder där de anklagar funktionen för fusk. Dessa bilder kan inte vinna så det är svårt att veta.
Idag är NU sista dagen man kan lägga upp bilder och jag blir inte förvånad om många lägger ut i sista stund. Eftersom PFA är i USA så är det inte forumet och kollar kritiken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt otroligt att detta får kallas för tävling. Man har mest chans att "vinna" om man laddar upp bilden idag, och sitter uppe hela helgen och ger 0-poäng till sina "konkurenter" och 10 till sig självt hela tiden, ja då ska man tydligen få bli kallad för en "vinnare"... Nej, skaffa en jury som vet vad en bra bild är. Detta är skandal att att detta ska få kallas för tävling, dock tycker jag att tävlingsidén är jättebra, men eftersom alla i hela världen är EGOistiska när det gäller att "vinna" saker och tävlingar så är det ju självklart att folk gör allt för att fuska. Kolla nu bara vilka som ligger etta, bilder som bara anklagar "tävlingen" för fusk!

Dock undrar jag hur MacWorlds tävling fortskrider. Där kan man, vad jag har förstått, ladda upp bilder ända tills 31-08-08 kl. 23.59, snacka om hur många bilder det kommer komma en minut innan samtidigt som folk kommer pumpa "Ge-Tio-poäng"-knappen medans de tömmer cachen mellan omladdningen av sidan...

Nä, det bästa borde vara om ni helt enkelt hade skippat denna tävling, ni borde ha en funktion där man kunde skicka in bilder till tidningen varje nummer, ni tog ut de fem bästa bilderna varje nummer (pris kunde vara tre nummer av PFA, eller något liknande...) och vid de sista nummret så kunde ni ha sammlat in alla bilder och ha en stor final där ni lät en jury titta på bilderna. Där kunde då en systemkamera vara som högsta pris. Visst fusk kunde förekomma här med, men om man var tvungen att skicka in orginalet så borde man kunna kolla detta och med hjälp av EXiF-infot i bilden. Detta skulle säkerligen kunnas göras om till en online-variant, som liknar den på BdB, folk skickar in bilder, admins väljer ut vilka som kommer till röstning, folk får rösta.

Gör om, gör rätt. Att detta (både MW- och PFA-"tävling") ska få kallas för tävlingar är skandalöst!

Och nej, jag har ingen anledning av att delta, ville mest ge min åsikt. Har en Nikon D50 och en D80 som jag klarar mig bra med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Tävlingen" blir mer och mer bizarr ju närmare slutet man kommer! Att fusket är utbrett kan men ju konstatera, men att som Jaanus Heeringson skylla på att en "handfull vänner"   åstadkommit att en medioker bild,  som aldrig borde ha lämnat familjealbumet, vecka efter vecka ligger orörlig på första plats håller inte.

Det torde krävas åtskilliga hundratal vänner som alla ger höga poäng för att en bild skall ligga kvar på det viset. Det finns ett stort antal bilder med ur alla aspekter högre kvalitet än bilden på det glassätande barnet, som är nerröstade.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Tävlingen" blir mer och mer bizarr ju närmare slutet man kommer! Att fusket är utbrett kan men ju konstatera, men att som Jaanus Heeringson skylla på att en "handfull vänner"   åstadkommit att en medioker bild,  som aldrig borde ha lämnat familjealbumet, vecka efter vecka ligger orörlig på första plats håller inte.

Det torde krävas åtskilliga hundratal vänner som alla ger höga poäng för att en bild skall ligga kvar på det viset. Det finns ett stort antal bilder med ur alla aspekter högre kvalitet än bilden på det glassätande barnet, som är nerröstade.


Jag vet inte vad du har för underlag till dina påståenden, men jag gissar på inget alls. Personligen så tycker jag att det krävs någon form av grundläggande fakta innan man anklagar folk, annars blir det bara patetiskt och oseriöst. Jag håller dock med dig om att upplägget på tävlingen har en hel del brister.

Glädjemail till max 15 vänner gick inte ut förrän för ca två vecor sedan, och då hade den gissningsvis legat på eller nära 5-i-topp-listan i över en månad. De enda som kan reda ut det här är ju IDG, vilket jag också hoppas att de gör. Skulle jag vinna en tävling vill jag också rakryggat kunna stå för min insats, något som jag i det här fallet faktiskt kan göra utan problem. Hur det kommer sig att bilden har legat så högt som den har vet jag inte - kan vara så att det finns andra som helt enkelt inte delar din smak. Ingen blev nog mer förvånad än jag när jag upptäckte min placering.

Du har helt rätt i att det måste ha kommit en massa röster, men jag har inte haft något med det att göra. Min självkänsla är viktigare för mig än en kamera.

Det som stör mig mest är att det verkar vara helt ok att förvanska andras bilder på det sätt som har skett. Jag har inga problem med kritik, men snäll låt bli att applicera era mediokra kunskaper inom form, färg och rättstavning på min bild!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte att jag skulle försöka lägga sandlådementaliteten åt sidan och vara lite konstruktiv. Här är mina tankar på att förbättra tävlingsförfarandet till nästa gång:

I dagsläget finns inga vettiga sätt att stävja fusket med tekniska medel utan att nackdelarna skulle bli för stora.

  1. Cookies - ni ser hur bra det funkar
  2. Begränsa baserat på IP-nummer - skulle fungera dåligt då de flesta antagligen surfar från jobbet, och då är det vanligt att man ligger bakom NAT och därför verkas samtliga anställda på ett företag surfa från samma IP.
Ett annat sätt att stävja missbruket skulle vara att kräva någon form av motprestation för att kunna rösta, men här är balansgången ganska delikat mellan att göra det tillräckligt jobbigt för att man inte ska fuska och att det blir för krävande vilket skulle resultera i för få röster.
  1. Tillåt bara de som skickar upp bilder att rösta
  2. Kräv någon form av registrering med unika uppgifter som ex. e-post
  3. Ta betalt
Mitt förslag är en mix av det jag skrivit ovan.

Använd inloggning samt och dela ut röster baserat på hur många bilder man laddat upp med sitt konto. Exempelvis skulle varje bild kunna ge 3 st röster av varje valör. Detta skulle stävja folk som tokröstar utan att delta samt också knyta röstningsmöjligheten till ett specifikt konto. Eventuellt kan man också begränsa antalet bilder per konto för att stävja det hela ytterligare.

Man skulle kunna gå ännu längre genom att begränsa möjligheten till inloggning på ett konto till den maskin man skapade det ifrån genom cookies, vilket skulle innebära att man förlorar förmågan att logga in på ett konto om man raderar cookien. Kombinera detta med att man för att vinna måste logga in på sitt konto för att bekräfta att det är aktivt så har man begränsa det till ett konto per maskin/användare/webbläsare. Lite drakoniskt kanske, men vill man vara säker så...

My 0.02$

MVH
Jaanus Heeringson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Man kan ju undra om PFA/iDG har lärt sig något från förra året, kolla in denna länk: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.112517

Hur bra är vinnarbilden liksom?! Okej, ni kanske bara tycker jag skriver en massa skit, men det måste ju finnas en massa andra bilder som är LJUSÅR bättre än vinnarbilden. Hälften av dessa bilder är ju rent av sagt dåliga, har då mig sett mycket bättre bilder som borde ha platsat på den listan. Hur Pentax ens kan sponsra en sådan tävling är ju skandal, men de måste väll få bli av med någon av deras kameror...

Har ni (PFA/iDG) ens någon granskning av bilden som vinner? Skulle inte tro det, för frågan är ju hur många som har varit ute på flickr och tagit bilder... Nej, skaffa en jury som VET hur en bra bild ska se ut med BRA bilder som är ens EGNA. Sätt en limit på max 3 bilder som man får ladda upp åtminstonde. Nu spamar folk ihjäl IDGs servrar med dåliga blurriga bilder som verkar vara fotade med kameror som fokusen verkar vara sönder på.

Säger det igen, gör om, gör rätt. Att denna tävling får fortsätta är skandal. Trodde iDG hade lärt sig något, men ni bryr väll er inte, rättvisa finns ju inte. Men ett sista tips ska jag ge er, TÄNK ÖVER HUR NI SKA GÖRA NÄSTA ÅR!



Ha en trevlig dag iaf.



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ingen seriös fototävling. Det är en tävling i hur många kompisar o datorer man har tillgång till - som kan rösta full poäng på egen bild och låga på konkurrenters. Vad jag förstått finns det tydligen andra sätt att fuska också.
Medan en konstruerad, medelmåttlig bild legat i topp under hela tävlingen, har massor av fína bilder passerat revy för att sedan försvinna i mängden av övriga åttatusen bilder som skickats in.

Jag hoppas och antar att PC för alla kommer att utse vinnarna genom en rättvis(are) bedömning än som nu är tänkt..

Boy Svedberg



Hmmm... antar att du syftar på min bild. Medelmåttig kan jag hålla med om, men konstruerad...? Har du nånsin försökt "konstruera" en bild på en splrallig femåring med sockerkick efter glass? Nehe...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev rekommenderad att deltaga i den här tävlingen, men allteftersom dagarna går och den ena löjligheten efter den andra kommer fram, så ångrar jag att jag skickade in mina fotografier. Det är skrämmande att läsa dem inlägg i debatten om Er tävling och för att inte tala om röstningssystemet. Den här tävlingen går tydligen inte ut på att den bästa bilden ska vinna utan den dummaste kommentaren. Så känner jag när jag läser och framförallt när jag för en liten stund sen tittade på topp 5 listan och fick se en massa egentillverkade bilder med texter om FUSK, FUSK, FUSK och återigen FUSK. Vad är det ni håller på med för barnsligheter? Det är en tävling som handlar om att visa vad för bild man själv vill visa upp och som man själv tycker är bra. Att sen börja fuska med den så kallade poängräkningen för att vinna, det är botten av det lägsta.

Jag hoppas Ni på PC för alla inser att den här sortens system inte fungerar bland en massa barnrumpor, eller vad det är för sorts människor som deltager.
Tack för mig och må "bästa" bild vinna...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, varför har ni stängt tävlingen redan? Det står ju till och med 29 augusti, det är ju 40 minuter kvar av 29 augusti!

"OBS. Uppladdning av bilder möjligt till och med 29 augusti. Röstningen avslutas 31 augusti."

Jag som alltid tidigare dagar har glömt och skjutit upp med att ladda upp mina bidrag kan nu inte göra det p.g.a. att ni stänger tävlingen för tidigt!
Ner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De stängde den tidigare då det annars blir möjligt att fuska lättare. Det står inte vilken tidpunkt man kan sätta ut bilden. Obsavera att MacWorld har en liknade tävling på samma vilkor, men där går det att lägga ut bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är minsann inte lätt att rösta på fotona här inne. Jag vet inte hur många bilder som det finns både 2 & 3 av ?!.

Tycker att det är jättetråkigt med fusket, o alla sjuka bilder med texterna - mår ni bra nu, fusk osv. Bilden på moln hjärtat, det ser man ju tydligt att den är redigerad. Delad på mitten o en mirror sen va det hjärtat klart.

Jag har precis blivit medlem här inne o jag ville vara med i tävlingen för jag tycker om att fota. Jag är absolut inget proffs, utan en helt vanlig glad amatör som vill lära sig hela tiden.

Tycker att det är för jävligt rent ut sagt med dom som ska ställa till de. Alla blir ju lidande, o det är inte roligt för dom som är seriösa.

Jag hade några bilder igår som jag skulle lagt in, men tävlingen stannade ju av innan utsatt tid.

Shit happens !

Önskar er lycka till.....Tumme upp
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med fototävlingar, men.....
Nästa gång så borde man max få skicka upp 3 bilder. Gärna på något temaord som anknyter till sommar.
Ha ett krav på en registering gärna via verifierad e-post eller liknande.
Dela upp tävlingen i en jurydel och en tittardel.
Kanske överväga en symbolisk summa t.ex 10 kronor i deltagaravgift.
Bara låta registerade personer rösta. (fejkröstning bortsorteras)
Bra vore även att kontinuerligt rensa i bildsörjan som innehåller såväl bilder som påhopp.
Dessutom finns det dubblettbilder med olika poäng....?

Jag lär väl inte vinna något denna gång men det är intressant att se alla bilder i alla olika kvalitetsklasser som deltar. Allt ifrån proffsbilder till bilder som man undrar över orsaken till att de är med överhuvudtaget då det ibland är svårt att tolka in t.ex sommartema. 
Det ska bli intressant att se vinnarbidraget......Stort flin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Röstade i en amerikansk nätfototävling, som känns så mycket mer seriös än PC för Allas. I den amerikanska tävlingen registrerade man sig som röstare genom att ange sin epostadress. Sedan kunde man bara rösta på respektive bild en gång med den adressen (och inte per dag som jag såg att någon föreslog). Ett sådant system gör ju att fusket minskar (men försvinner inte helt eftersom man ju kan ha flera epostadresser. Å andra sidan kan man ju inte sitta och rösta hundratals gånger på samma bild - för vem orkar med att ha så många epostadresser?).

När det gäller att registrera och filtrera genom IP-adresser är jag lite mer tveksam. Hör till den minoritet i Sverige som inte har möjlighet till bredband - har inte ens ADSL i min telefonstation. Det innebär att jag måste sitta på publika datorer (biblioteket eller universitetet t.ex.) för att ha möjlighet att se både bra och mindre bra bilder i denna tävling. Betyder inte det att om någon redan röstat från där jag då sitter - att jag inte skulle kunna rösta sedan? Var ligger rättvisan i det?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jävla skittävling

det är då int de bästa bilderna som

komer vinna, nej nej, utan dom

sämsta jävla bildjävlarna...,

jävla skitbildjävlar... förlåt att jag

svär, men kan int hålla mig...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...