Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC för Allas fototävling, 2008


PC för Alla redaktion

Rekommendera Poster

PC för Alla redaktion
Är du nöjd? Missnöjd? Här kan du diskutera årets fototävling och komma med synpunkter och tips på hur vi kan göra tävlingen ännu bättre.

UPPLADDNINGSPROBLEM.
För vissa har det varit svårt att ladda upp bilder i tävlingen. Vad det beror på vet vi inte själva, men vi jobbar på att lösa problemet. Om du inte lyckas ladda upp en bild: Prova att förminska storleken (bilder på över 5 Mb går inte att ladda upp). Fungerar inte detta, prova att ladda upp från en annan dator - ibland är problemet lokalt.

FUSK. Vi har fått in många klagomål på att det fuskas i fototävlingen. Det stämmer att det är möjligt att rensa cachen och rösta flera gånger på en bild, men vi ser vilka bilder som får poäng på detta sätt. Dessa bilder kommer att anmälas och plockas bort när vinnarna utses.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 83
  • Skapad
  • Senaste svar
Gäst ollemunter

Löjligt och diskutera fusk på den nivån ni nämner. Jag tömmer alltid  datorn med programvara när jag stänger av den, skulle det med andra ord vara fusk om jag sedan röstar både en och flera gånger på en bild. Föresten så är jag varken med i någon fototävling eller röstar, det gör mig precis detsamma, men nog kunde ni väl lösa detta lite mera seriöst.

TV-4 är glada när folk ringer flera gånger och röstar på tävlingar och liknande, trots att det brukar kosta nära tio spänn att ringa upp.

Det kanske inte går att jämföra, men om den som lagt upp en bild fuskar med flera klick borde väl ni kunna se. Visserligen går det ju att rösta på alla möjliga ställen. På jobbet, på bibblan hos någon kompis och sedan tömma cachen som ni säger, mien skriv inte att någon inte ska komma i närheten av någon vinst, för det ger er sjäva bara mera ris i baken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tekniskallservice.se

Hej. Det är omöjligt att kolla vem det är som har fuskat . det kan ju vara en illasinnad konkurrent som fuskröstar på en.
Det ärligaste måste att vara att filtrera bort multippla ip adresser men ändå låta alla bilder vara med.

Detta borde göras dagligen via något script. Så att man kan följa de verkliga siffrorna.
Antalet röster på en enstaka bild borde också vägas in. Så att inte någon lägger upp en bild 23:59 31 augusti och själva röstar på denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Visst är det en intressant och kul tävling. Tror dock inte att besökande kritiker har förmågan att
rösta på ett rättvist sätt med tanke på att de flesta troligtvis deltager i tävlingen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FUSK. Vi har fått in många klagomål på att det fuskas i fototävlingen. Det stämmer att det är möjligt att rensa cachen och rösta flera gånger på en bild, men vi ser vilka bilder som får poäng på detta sätt. Dessa bilder kommer att anmälas och plockas bort när vinnarna utses.


Tyvärr kan då några använda sig av den här möjligheten på andra än sina egna bilder för att få en oskyldig misstänkt för fusk och borttagen från tävlingen. Jodå, så gott om tid har vissa.
För att på något sätt komma bort från det här borde man istället för ett snittbetyg räkna de faktiska poäng en bild får. Då räknas alltså även 1:orna som poäng istället för som nu ett sätt att få ner snittpoängen för "motståndarna".

Lycka till alla som deltar med "vinnarbilder "Pompom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häpp!


Kul att vår fototävling engagerar! Men naturligtvis tråkigt att vissa "entusiaster" påstås lägga dygn och veckor på att försöka förbättra oddsen... :-)


Måhända borde vi komplettera med en jury, som vaskar fram några hederspriser bland bidragen?


Vi kan alltid jaga fram lite spännande prylar att lotta ut till PC för Allas hängivna läsare och besökare! (Ni är fasligt eftertraktade bland våra annonsörer och sponsorer ska ni veta!)


Fortsätta skicka in bilder, vetja!


(Och lägg er dyrbara tid på annat än att rösta på egna bilder eller skicka upp skräp)


Vi hörs!

/F.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade att lägga ut några bilder nu.
Jaha efter 10 minuter hade alla låga poäng trots att de hade 10 poäng från början. Det är några som sitter och ger sämsta betyget till alla bilder, och tömmer de chasen så vinner inte det bidraget men istället vinner kanske deras. Det skulle vara bättre om en jury utsåg bilderna eller att man måste registera sig med en gilltig e-postadress och man bara kan ge en bild poäng varje dag per e-postadress. Helst ska man då få ett IDG-konto.

De bilderna jag la upp tycker jag är några av de bästa jag tagit så de är inte skräp.

Jag ber alla medlemmar på forumet att lägg upp en bild så ser vi om systemet fungerar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade att lägga ut några bilder nu.
Jaha efter 10 minuter hade alla låga poäng trots att de hade 10 poäng från början. Det är några som sitter och ger sämsta betyget till alla bilder, och tömmer de chasen så vinner inte det bidraget men istället vinner kanske deras. Det skulle vara bättre om en jury utsåg bilderna eller att man måste registera sig med en gilltig e-postadress och man bara kan ge en bild poäng varje dag per e-postadress. Helst ska man då få ett IDG-konto.

De bilderna jag la upp tycker jag är några av de bästa jag tagit så de är inte skräp.

Jag ber alla medlemmar på forumet att lägg upp en bild så ser vi om systemet fungerar!




Jag instämmer, jag har också sett detta fenomen, det är mycket uppenbart att det föregår fusk i den här tävlingen och ansvarig för tävlingen verkar inte ha noterat detta. Snälla kalla in en jury, det är det enda rättvisa alternativet, folk gör detta för att:

1. En 13 000 kronors kamera står på spel, det är ju ett faktum vilka tilltag människor gör för att få pengar/något värdefullt i utbyte.

2. Folk är oerhört tävlingsinriktade

3. Ren illvilja.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man märker väll om vinnarbilden inte är en vinnarbild. Sedan tycker jag om ni inte redan har det, att för vare röst så lagras IP-adressen också. Då ser man ju vinnaren har fuskat.

Ser att tävlingen avslutas den 31:a. Är det också den sista tiden för att ladda upp bilder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Ser att tävlingen avslutas den 31:a. Är det också den sista tiden för att ladda upp bilder?


Om jag har förstått rätt så vinner de 10 bästa som har högst poäng kl 23.59 den 31 augusti i år. Det ska gå att skicka in bilder till dess. Så om man lägger upp en bild 23.55 och ger den 10 poäng så vinner man troligen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Ser att tävlingen avslutas den 31:a. Är det också den sista tiden för att ladda upp bilder?


Om jag har förstått rätt så vinner de 10 bästa som har högst poäng kl 23.59 den 31 augusti i år. Det ska gå att skicka in bilder till dess. Så om man lägger upp en bild 23.55 och ger den 10 poäng så vinner man troligen.

huh, låter lite sjukt xD Fast de lär väll kolla topp 10 efter fusk osv. så då bilden plockas bort.

Om PFA ska ha en ny foto tävling, så tycker jag de borde fixa en jury och att man bara får ladda upp 1-3 bilder.  Eller att man måste ha ett IDG-konto för att kunna rösta.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Ser att tävlingen avslutas den 31:a. Är det också den sista tiden för att ladda upp bilder?


Om jag har förstått rätt så vinner de 10 bästa som har högst poäng kl 23.59 den 31 augusti i år. Det ska gå att skicka in bilder till dess. Så om man lägger upp en bild 23.55 och ger den 10 poäng så vinner man troligen.


Om det är så så är det den mest enfaldiga tävlingen jag sett. vad är det för system? då har skicklighet, känsla för komposition, teknik, och estetik ingenting med det att göra. Tycker att systemet borde varit mycket bättre, säkrare, seriösare, iaf när en 13000 kronors kamera står på spel :/
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får nog ta denna tävling med en nypa salt men det är ju otroligt så många skickliga fotografer det finns i PC för Allas läsekrets. Alla bilder är naturligtvis inte perfekta
men 20-30% har en riktigt bra kvalitet efter vad jag som amatör kan bedöma.
Jag njuter en stund varje kväll när jag studerar de nya bilderna.
Sen håller jag nog med vissa som anser att det borde finnas en experjury men så är ju inte tävlingens regler. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är och förblir samma skittävling varje år. PC För Alla får lite sponsprylar från något företag och tar ett skitscript och gör en tävling. PC för ALLA är inte ett vitten intresserad av att göra en bra tävling där fotografiets kvaliteter står i första rummet; där det går enkelt att lägga in bilder och det finns möjlighet att söka på bilder och motiv; där det svårt att fuska.

Och vet ni varför? Därför att PC för ALLA bara är intresserad av att öka besökarens tid på deras sida och därmed exponera er för mer reklam. Så sluta gnäll om att det är en dålig tävling. Bojkotta PC för ALLA i stället och låt något jämrans fuskare vinna den där kameran.

PC för ALLA och IDG borde skämmas över att släppa lös en sådan här fantastiskt undermålig tävling.

GÖR OM TÄVLINGEN MED:

KRÄV AKTIVERAT KONTO PÅ IDG SOM ÄR MER ÄN 24 TIMMAR GAMMALT FÖR ATT FÅ RÖSTA.
ACCEPTERA INTE ATT SAMMA KONTO RÖSTAR FLER ÄN

  • 10 st TIOR,
  • 15 st NIOR
  • 3 st ETTOR
  • 15 st TVÅOR
  • I övrigt fritt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tekniskallservice.se

Med Nuvarande regler finns det bara ett sätt att rädda tävlingen.

1: Ta in alla röstningar i ett excellblad.
2: Sortera på bild och ipadress
3: Behåll bara första röstningen av varje ipadress, kasta de andra.

Då plockar vi bort dom som röstar dubbelt på sina egna bilder.
Samt plockar vi bort dom som röstar ner sina konkurrenter bara för att framhäva sig själva.

Detta kan göras utan att vi behöver ändra reglerna under pågående tävling

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har själv lagt in foton men nu hittar jag inte heller formuläret där man laddar upp bilder. Det står nu att man bara får lägga upp bilder till 29 augusti men man kan rösta till 31 augusti. Men eftersom det inte är 29 augusti ännu så ska det gå.

Kan någon hitta formuläret - inte e-postadressen som ska finnas och ta in länken hit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker den här tävlingen inte utgår ifrån hur bra bilderna är, hur än bra bild man har så röstas den bara ner, alltså ju bättre bild du har destro mer röstas den ner för att dom själva ska vinna...Ledsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NUU FÅÅÅÅR DEEET ÄNNDÅÅÅÅ RÄÄÄÄÄÄÄÄKKKKKKKKKKAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!

SLUTA RÖSTA NER ANDRA, RÖSTA ISTÄLLET PÅ DE BILDERNA SOM ÄR BRAAAAAA,Byråkrat FÖR FAAAAAAAAN!!!!!!Arg


Det här är den tjorvigaste tävling jag varit med om...Superirriterad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mackan90, det hjälper ju inte att du skriker och har dig här i tråden, så var snäll och ta det lugnt och bidra till en trevlig stämning i forumet.
Cecilia - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...