Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krånglande USB-kontakter


Hagridd

Rekommendera Poster

Gör ett nytt försök med problemet som uppstod när jag satte i ett
Pci 2.0 kort....(Se annan tråd)
Saken är den att när man startar datorn efter att ha varit avstängd....så fungerar inte prylar som sitter i USB-kontakterna.
Har bl.a en mus inkopplad så.....och enda sättet att få den att vakna är att dra ur kontakten......och sätta i den igen..
DÅ....börjar den fungera......

Någon som har en blekaste aning om vad problemet är..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det slog mig att jag hade ett snarlikt problem med min gamla dator. Där var jag då och då tvungen att rycka ut och stoppa i muskontakten precis som du. Den musen var en gaming-mus som enligt tillverkaren krävde mycket ström, precis på gränsen vad USB kan mata ut. Vid uppstart är det lite si och så med strömförsörjningen i allmänhet har jag märkt. Med min nuvarande har jag inte heller längre något problem. Frågan är om ditt nya USB kort har problem med att mata tillräckligt med ström vid boot och därmed uppvisar samma problem. Kortet tar ju ström från PCI-bussen i datorn och grafikkort mm. kan ju göra att USB-kortet inte klarar strömförsörjningen.

Har du en USB-hub med extern strömförsörjning (dvs. ett egen strömadapter som du sätter i väggen) så kan du prova att koppla in musen i den och USB-hubben i nya USB-kortet och se om det löser sig. Har du ingen sådan hub kanske du kan få låna någons. De kostar ju ett par hundralappar så det är lite trist att köpa en om det inte löser problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjaaa...är en modell med styrkula....+ två knappar.

Kan väl inte vara så strömkrävande.......?....eller...?
Fast visst kan det mycket väl vara som du säger..

Har en hub med strömförsörjning....
iofs tämligen gammal...men jag ska testa och se vad som händer...
...eller inte..

Tack och hej ..så länge...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bara till att det är en USB 2.0 hub. Annars är du ju tillbaka till ruta 1 som du var innan du installerade USB-kortet.

Jag hade en Razer Diamond, en mus som vilken annan som helst undantaget att den hade högre precision än då tidens möss. Kunde inte heller se varför den skulle dra så mycket ström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skratta eller inte men här kommer ett amatörmässigt förslag.
Eftersom USB-uttaget inte levererar tillräckligt med ström, skulle man inte kunna använda en HUB som har egen strömförsörjning?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..efter att ha varit avstängd...


Avstängd som i just avstängd? inte bara viloläge eller så?

råkade ut för ett fenomen i en Vistamaskin med USB-mus och där man var tvungen att avaktivera möjligeheten att väcka datorn med musen för att - ja just det kunna väcka den igen...

Inte riktigt samma sak men kostar ju inget att testa avmarkera den rutan...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...