Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stationär Speldator (Ska Köpa)


Jewel

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har planer för att köpa en ny Spel Dator!
Den får nog max kosta 10.000, gärna mindre.
Jag har utmärkta Högtalare, Hörlurar, Tangentbord och Dator-Mus.
Dom behöver alltså inte bytas ut.
Jag lyssnar på musik, surfar på internet, spelar World of Warcraft och en del andra spel!

Någon som vet någon dator som passar detta?
Glömde säga: Jag vill hellst ha ny skärm också, en skärm utan högtalare då.

Jätte tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här kanske passar den kostar viserligen lite mer än 10.000 men då får du med fem spel också. Sen kan du välja bort tangent bord och mus om du trycker på konfigurera själv.

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10180&utm_source=komplett.se&utm_medium=tb32_a20_r

Du kan även konfigurera den så att priset hamnar under 10.000 t.ex välja en sämre processor eller skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för Tipset!
Jag är dock ointresserad av CS, har redan WoW, och är inte så jätte intresserad av dom andra spelen i det paketet! En sämre prcessor eller sämre skärm vill jag nog inte heller välja, men jag ska kolla lite på Dator som du tipsade om!

Jag vill gärna ha mer tips! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra tips är att använda Dell då du själv också bestämmer hur datorn ska se ut och vad som ska ingå. Har den Mecant-kortet eller CSN-kortet får du rabatt när du beställer datorn dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där andra som du tipsade om, esd, ser ju rättså fin ut.
Jag är inte så jätte duktig när det gäller grafik kort och vad de klarar av, men jag förutsätter att den klarar alla dom senaste spelen, right?

Sedan har jag svårt att bestämma skärm, fasst det är ju mycket enklare att leta upp än i datorer, bland annat i Pc För Alla, papperstidningen!

Tack för tipsen! Tar gärna emot fler!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Crysis kommer jag nog knappast att köpa, men jag tänkte på att tekniken går ju så fort, och jag vill hellst inte köpa ny dator igen efter bara 3-4 år!
Men jag spelar ju som sagt mestadels World of Warcraft, och om min gamla burk klarar det spelet så borde väl den nya som jag ska skaffa också klara det.
Mest orolig är jaj för den nya expansionen som ska släppas till WoW, det klarar kanske inte min gammling. Min nya dator hoppas jag ska kunna klara nyare, mycket få dock, spel (på medel inställningar) i minst fem år till! Jag instalerar ju även program från PfA's CD, men det klarar väl in princip alla datorer av.

Så länge datorn klarar sej bra i minst fem år, hellst utan minsta lilla lagg på onlinespel, så är jag nöjd!

Tack för skärm tipset! Tar gärna emot fler tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Om fyra fem år tror jag den här datorn kommer att få svårt att klara ens medel inställningar för grafiken på dom nyaste spelen.

Men t.ex om tre år så kan du ju sätta i lite mer ram-minne och ett nytt grafikkort då tror jag att datorn kommer att klara sig i fem år om du uppdaterar den då och då med nya komponenter.

Sen wow kommer inte vara några problem att spela på den här datorn.

Tänk bara på en sak installera inte för många program från pc för allas cd med för många små program som har installerats så kommer datorn att gå långsamt och tillslut krascha.

Avinstallera program som du inte använder och kör med ccleaner varannan vecka så kommer datorn att hålla längre.

http://www.ccleaner.com/download
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte är minsta problem med WoW (inklusive senare Expansioner) så nöjer jag mej nog, mina flesta spel köper jag trots allt till Nintendo Wii, och bara ett fåtal till PC'n.
Ett spel jag sneglat lite på är Spore, som kommer senare i år... Men det borde fungera, antar jag.

CCLeaner kör jag med var Fjärde dag, och virus söker med F-Secure var Femte dag, dessutom virussöker jag alltid nya småttingar (te.x. addons till WoW)! Ibland kör jag öven en runda med Ashampoo WinOptimizer eller Ashampo PowerUp!

Jag avinstallerar alla program som är större än 300 mb och som inte används längre, och så försöker jag rensa datorn så gott det går. Men denna har ju blivit lite äldre och segare nu, och det är massvis med slödder som jag inte kan ta bort från min ena hårddisk!

Nåväl, som sagt, klarar den WoW (och hellst även Spore samt andra spel som kommer under dom senaste 2-3 åren), går snabb att surfa med och inte tar 15 minuter att starta är jag nöjd!

Tack för tipsen! Tar gärna emot fler!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge datorn klarar sej bra i minst fem år, hellst utan minsta lilla lagg på onlinespel, så är jag nöjd!


Som du själv skrev så går tekniken snabbt framåt. Den dator som nämnts nu har ju ett grafikkort som är redan något år gammalt. 8800-korten kom förra sommaren men har uppgraderats lite under året genom att byta tillverkningsteknik. 9000-serien kom väl i vintras eller nått och 200-serien har just lanserats. 

Läste just kraven på FarCry 2 som kommer i november och kortet du köper med ovanstående dator är vad som klassas som aningen över rekommenderat grafikkort i FarCry 2 (rekommenderat är nVidia 8600). Age of Conan rullar troligen bra på den maskinen idag och är just ett onlinespel men är väldigt krävande av datorn precis som Crysis var när det kom. Tror du får vara glad om datorn funkar laggfritt i två år till om du inte är redo att sänka bildkvalitén i spelen du köper och förutsatt att du håller fast vid onlinespel som, åtminstone före Age of Conan, ofta krävde lite mindre av hårdvaran än samtida FPS.

Jag spelar själv mycket FPS och köper nytt grafikkort ungefär vartannat år och varvar med ny CPU (moderkort och minne oftast) vartannat år (uppgradering ungefär var 1 - 1,5 år). På så sätt har jag en hyfsat snabb dator hela tiden. Jag har aldrig det värsta men sitter heller aldrig med något dåligt heller utan kan spela med i stort sett full kvalité.

Ska du ens ha en chans att klara dig i 3-4 år så måste du troligen köpa det värsta av det värsta för löjligt mycket pengar och det är inte ens säkert att du klarar dig ändå. Satsa då hellre på en dator som går att uppgradera och där du köper bra saker (lite över medel idag) för en rimlig summa pengar. Det innebär också att du ska passa dig för märkesdatorer typ Dell och HP då dessa ofta kan vara kniviga att uppgradera med ny processor.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Ska du ens ha en chans att klara dig i 3-4 år så måste du troligen köpa det värsta av det värsta för löjligt mycket pengar och det är inte ens säkert att du klarar dig ändå. Satsa då hellre på en dator som går att uppgradera och där du köper bra saker (lite över medel idag) för en rimlig summa pengar. Det innebär också att du ska passa dig för märkesdatorer typ Dell och HP då dessa ofta kan vara kniviga att uppgradera med ny processor.


Ahajaja! Men min dator som jag har nu är, tja, minst sex-sju år gammal och WoW fungerar, även om jag har ungefär 15 FPS medans Adam, en vän till mej, har ca 90 FPS på en helt ny dator.

Man blir ju "Disconnected" lite då och då, men det fungerar annars rättså bra, trots att datorn är gammal! Grafikkortet är däremot bara några år gammal. Såååå... Om denna burk har klarat sej i sex-sju år borde väl en  en ny klara sej i tre-fyra år! Så tänkte jag iallafall!

Vad tycker du om datorn som "esd" tipsade om?
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10274
Löjligt dyr är den ju inte, fasst den är ju inte gratis heller.

Är den något att satsa på..? Jag vet inte själv, så jag vill gärna ha så många tips, komentarer och åsikter som möjligt! Tack!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WOW är inget bra exempel eftersom spelet är 4 år gammalt och hade dessutom relativt låga prestandakrav när det kom. Lagg i MMORPG handlar mest om nätverksuppkoppling och mindre om grafiken. Att spela med något under 30 fps är inte acceptabelt för mig då det är för segt och ryckigt. Helst ska den ligga på över 60.

Utan att veta vad du har nu så misstänker jag att du får dra ner inställningarna rätt rejält om du skulle prova att starta Crysis eller Age of Conan på din dator. Jag fick uppfattningen om att du inte ville det och dessutom har det helt mjukt och inget ryckande i bilden. Ett vanligt problem i RPG är att när alla partikeleffekter i grafikmotorn går igång (tex. explosioner och magi i samgand med strid) så sänks frameraten drastiskt och lagg uppstår.

Men om du inte tycker dig behöva kantutjämning (antialiasing) och anisotropisk filtering och kan nöja dig med medelinställningar i övrigt i spelen (dvs inte så detaljerade skuggor, inte se så långt bort innan det blir suddigt etc.) om ett par år så kan du nog få ut ytterligare 1-2 år. Själv tycker jag dock att det förtar lite av nöjet om man får dra ner inställningarna för mycket. I alla fall jag vill se spelen som de var tänkta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomenvisst! Min nätverksuppkoppling är helt okej!
Jag har runt 15 FPS, men det är inte segt och ryckigt.
Däremot när man blir Dosconnected i en strid i Arenan eller en Raid är ju extremt drygt.
Och ja, när man är 40 pers samtidigt kan det hacka rejält, och att loggain tar en stund.

Så ny PC skare va, ja!

Tar gärna emot fler Kommentarer och Tips, kommentera även tips jag fått, och säg vad ni tycker om dom. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden avslutas!

Köpt PC:

Fujitsu Siemens.
4 GB Ram
1 Terabyte Hårddisk
VIsta Home Premium 32 bitars
GeForce 8800
- Senaste lull lull

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...