Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa webläsare till äldre XP dator


Three-Gringos

Rekommendera Poster

Three-Gringos

Skulle behöva lite hjälp med vilken webläsare som passar bäst till en lite äldre XP dator med tanke på hastigheten och virussäkerhet. Datorn är mina föräldrars och det är en Dell från runt 2000 med 256 MB RAM-minne, Norton antivirus+brandvägg, processor har jag inga uppgifter på, OS vet inte mer än att det är XP.

Uppkoppling är 2 Mbit/s nedströms och upp till 0,4 Mbit/s uppströms. Eftersom det är jag som står för datorsupporten där så kan det bli minst sagt påfrestande på humöret när det går långsamt.

Datorn är fri från virus, rensad med CCCleaner (tror det heter så), rensad från onödiga program, grafiken ha jag dragit ned på och HD:n finns det inte mycket på.

Någon version av Firefox kanske?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt ett test som jag läste nyligen (minns inte vart just nu) så var Firefox den mest minneseffektiva webbläsaren som inte började äta minne allt eftersom flikar öppnades och stängdes. Men över lag tror jag inte att webbläsaren är något jag skulle bekymra mig om utan det är antivirus och brandvägg. Dessa har en tendens att äta stora mängder minne i de nyare versionerna nämligen. Ett antivirus som tar mellan 50 och 100MB minne är inte helt ovanligt idag. Brandväggen drar vanligtvis också 10-30 MB i runda slängar. Det är svårt att sätta några siffror eftersom det skiljer sig mellan olika program. Det kan i vilket fall bli så att antivirus och brandvägg äter upp större delen av minnet när det är så lite som 256 MB. En möjlighet är att förlita sig på en hårdvarubrandvägg i en router om det finns. Då kan man stänga av mjukvarubrandväggen t.ex. Tyvärr är det också så att gamla versioner av antivirus, även om de är uppdaterade, inte kan fånga alla de senaste hoten pga att detektionstekniken i de äldre versionerna kanske inte var gjorda för att hantera rootkit mm. Samtidigt kräver nya versioner ofta mycket mer minne.

Se också till att installera XP SP3 på datorn samt att hålla antivirus uppdaterat. Använd helst automatisk uppdatering om det är en novis som ska använda datorn. Du kanske ska fundera på om du kan hitta någon som har lite gammalt minne liggandes att stoppa i datorn. 256MB extra kommer göra underverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Three-Gringos

XP SP3 var inte installerat på datorn. Det tog lite tid att fixa det, höll på i mer än 1 timma och bara packade upp filerna.

Installerade Firefox 3 iaf. gick lite snabbare.

Jag har kollat upp hur mycket RAM-minne man har kvar på den datorn med bara ett fönster uppe till Internet någon gång innan, har inte siffrorna i huvudet men långt över 50% iaf.

När det gäller RAM minne är det väl inte bara och stoppa in vad som helst, finns det inget program som kollar vilken typ man skall ha?

Storlek på RAM minnet kanske räcker med 512 MB eller? Dom använder inte datorn till så mycket annat än till att surfa lite och betala några räkningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket sorts minne som passar kan du försöka få svar på i någon minneskonfigurator, t ex från Kingston, men även Crucial och Corsair har minneskonfiguratorer.

512 MB RAM räcker gott till det du skriver, då får man plats med ett antivirusprogram och en brandvägg. Man ska väl inte välja de tyngsta "internet security"-paketen för de kan väl bli lite tunga för den processorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst kan ju vara en smaksak också.

Jag har kört med Firefox väldigt länge och skulle nog säga att den är bäst av de jag använt.
(IE, CrazyBrowser, Opera, Netscape)
Men tyvärr verkar ju inte alla ha fattat att Firefox är en populär webläsare och struntar i att designa sidor enligt standard, som gör att de fungerar fullt ut med Firefox. Allt för många sidor mer eller mindre kräver att man har Internet Explorer.
Ska dina föräldrar ha Firefox som standardläsare rekommenderar jag att du installerar tillägget IE tab (finns andra med samma funktion..) och lär dina föräldrar hur man använder det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Three-Gringos
Fundersam  i den här tråden gick jag tydligen ganska snabbt off-topic.

För att ta reda på vilka minne som behövs är det en sådan här vi behöver?

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/mfrmod.asp?root=us

Bara och fylla i Märke och modell så får man några förslag på vilka som passar eller?

Om det är rätt så långt får jag återkomma när jag tagit reda på vilken modell dom har och vad resultatet blir på detta.

När det gäller Antivirus programmet så har jag haft mina misstankar om det länge med avseende hur mycket minne det snor. Att sedan få mina föräldrar att byta till något annat kan vara lite svårare. Det var någon IT-tekniker (inte jag) en gång i tiden dom frågade om råd som sa att det skulle vara det bästa. Då sitter den åsikten rätt hårt och i kombination med att det är "krångligt" att byta så blir det alldrig av.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ta reda på vilka minne som behövs är det en sådan här vi behöver?

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/mfrmod.asp?root=us

Bara och fylla i Märke och modell så får man några förslag på vilka som passar eller?

Stämmer bra det

När det gäller Antivirus programmet så har jag haft mina misstankar om det länge med avseende hur mycket minne det snor. Att sedan få mina föräldrar att byta till något annat kan vara lite svårare. Det var någon IT-tekniker (inte jag) en gång i tiden dom frågade om råd som sa att det skulle vara det bästa. Då sitter den åsikten rätt hårt och i kombination med att det är "krångligt" att byta så blir det alldrig av.
Jag hoppas att de i alla fall har uppgraderat programmet till nya årsmodeller allt eftersom för annars så är säkerheten låg. Går det att jämföra med bilar för dem? För bara för att Volvo är bäst i test ett år så betyder det inte att det är det bästa 5 år senare.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis går det bra med minneskonfiguratorerna för att hitta rätt minne, men om det strular så kan du läsa en liten "köpa och installera minne"-guide som jag skrev för en tid sedan. Den finns i forumet för "Guider och skolor skrivna av medlemmar" eller så går du till http://web.comhem.se/tipsochguider/ direkt för det är där den ligger. Den beskriver nämligen hur du kan identifiera minnet med ett litet verktyg som heter CPU-Z.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Three-Gringos

http://web.comhem.se/tipsochguider/

CPU-Z

Precis det jag letade efter, väldigt pedagogiskt Stort flin

I övrigt har det gått bra, har förmodligen lyckats övertala dom att köpa lite nytt minne och en nyare årsmodell på antivirusprogrammet, vilket för övrigt var lättast att sälja in. Givetvis var det bara licensen som uppdaterats år efter år. Får klura lite på vad som är det bästa Antivirusprogrammet+brandvägg för dom.

Men nu är jag Sömnig har varit ute och rest hela dagen, så det får bli tidigast imorgon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Hej Tungan ut

Ett tips på ett bra (tycker jag) antivirusprogram är Avast!. Det är inte så knepigt och äter inte så mycket minne. Man kan också välja anpassad installation och installera endast de komponenter man behöver.
Jag kör detta i en gammal burk med en P2 till processor, 640 i ram och en lite version av Win XP.
Som sagt är Avast! en tillräckligt bra av-program i lite äldre datorer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som inte är att glömma: Mycket hänger på vilka hemsidor man surfar på. En enkel hemsida som består av några rader kräver ju inte mkt av minnet, men har vi en hemsida som är sönderinfekterad av Flash och diverse annat otyg kan minnet springa iväg väldigt mycket. Idag är ju det sistnämnda väldigt vanligt..

Jag rekomenderar därför Firefox som är ovan nämnt är väldigt minnesnål, den är även snabb etc. Och tilläggen No-Script och Ad-Block Plus är ett måste! Då kan man blocka en massa skräp som skulle slöa ner deras äldre dator. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nod32 är ett antivirus som är känt för att vara resurssnålt och är mycket populär bland de som använder sin pc till att spela spel, dels för att det inte tar en massa onödig cpu och dels för att inte ta så mycket minne. Det var dock inte det allra bästa antivirusprogrammet om man ser till användarvänlighet tidigare men vad jag förstått så har de har gjort mycket för att förbättrat det i senare versioner. Det går att ladda hem en provversion som du kan testa om du vill det på http://www.nod32.se/ . Nod32 är också kända för att ha haft utmärkta resultat (bättre än de flesta konkurrenter) i det prestigefulla testet som utförs regelbundet av VirusBulletin där programmen utsätts för alla virus som finns på fältet just nu och även okända för att testa huristiska algoritmer som ska upptäcka nya virus som inte finns i anitvirusprogrammens signaturdatabaser.

Att ladda hem provversioner är något jag rekommenderar oavsett vilket du bestämmer dig för så att du vet att du får ett antivirus som datorn orkar med. Själva scanningen kan ju vara nog så tung för en äldre processor även om minnet inte är ett problem. Norton var horribelt för ett par år sedan men de har gjort mycket reklam för att de bättrat på prestandan så det är kanske ok nu. I gengäld brukar Norton vinna på användarvänlighet.

AVG antivirus är väl det som många tycker är det bästa gratisalternativet just nu om du föredrar det, http://free.avg.com/ . Andra använder Avast som nämnts ovan. Tycker dock att gratisversionen av Avast är lite väl snål funktionsmässigt. Pro versionen är dock bättre men då kostar det pengar. Körde själv Avast tidigare på en dator men bytte till AVG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Three-Gringos

 

Nod32 var det med brandvägg inkluderad eller får man lägga dit en själv t ex. COMODO? Stod inget om brandvägg på hemsidan så det är kanske ingen stor överraskning om det inte är inkluderat. Men hur som helst det kan vara värt att prova 1 månad och se om det funkar.

Inte att förglömma är att jag känner igen mig precis i Daniel Gustafsons artikel/krönika i Nummer 7, 2008 PC För alla "Mamma, datorn sprängs inte om du klickar på OK!" så användarvänlighet är ett stort plus.

Fasar för den dagen det är dags att byta dator och det är Vista istället för XP.

Jag håller även med artikelförfattaren om att vissa saker har dom gjort jäkligt ickeanvändarvänligt, man måste VETA hur man skall göra, man kan aldrig lista ut.

Jag fattar inte varför man inte gör som i flygindustrin. När dom skriver en monteringsanvisning låter dom en montör som aldrig har någon erfarenhet av just den biten provmontera det och ser om han får ihop det. Varför inte sätta ett gäng 50+ framför en krånglande dator var med instruktioner om hur dom skall fixa det och ser om dom gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad det gäller ff så är den ju sedan länge känd för att sluka minne, hur det är med 3.0 vet jag inte. annars så är det inga svårighhter att hitta brandvägg och antivirus som använder runt 30-35 mb ihop. jag skulle rekommdera antivir och sygate. det du bör lägga ner lite tid på är att installera tillägg till webbläsarna som blockar reklam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firefox 3 tar mindre minne än Firefox 2, vilken i sin tur är ungefär jämbördig med Internet Explorer 7 om man har lika många flikar igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Three-Gringos


Det är Firefox 3 installerat nu, mamma tyckte att det gick lite fortare när hon körde med Firefox 3.

Jag har för mig att jag såg något test av antivirusprogram+brandvägg för inte så länge sedan på denna sida men jag hittar det inte. Finns det kvar?

Funderar på om Nod32 kunde var något för mig med, det kunde vara lämpligt när det gäller supporten. Gillar inte Norman riktig, jag ska byta Antivirusprogram och det program JAG skall byta till är för att det är bra, dvs hittar det mesta och så pass användarvänligt att man klarar av och formulera eventulla problem till fråga på detta forum, inte för att det underlättar för mina föräldrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3.01 tar ju fortfarande mycket minne och inte minskar minnes användningen om man minimerar fönstret, vilket alltid skett med ie.
ie6 använder 13 mb (3 mb minimerat) för att visa google, ff ligger på 35 mb men nu när jag skriver detta har det ökat till 50 mb och min cpu börjar jobba (jag trodde att det berodde på att det automatiskt söktes efter uppdateringar tilläggen). även med automatiska uppdateringar inaktiverat sker varje gång man öppnar ff och väntar 1-2 min, märkligt.


min.jpg

http://tinypic.com/view.php?pic=2zrde83&s=4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

notera det "krävande" programmet antivir på bilden Tumme upp
avguard.exe och avgnt.exe, 0,4 mb samt 1 mb.... då är webbguard, mailguard och automatiska uppdateringar inaktiverat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag roade mig med att ta upp samma 25 flikar i Internet Explorer 7 som jag har uppe i Firefox 3 just nu. Firefox tar då 215 MB arbetsminne och 190 MB virtuellt minne samt Internet Explorer 170 MB arbetsminne och 175 MB virtuellt minne enligt Aktivitetshanteraren i Vista. Men det är inte en korrekt jämförelse eftersom Firefox har inläst även en massa tidigare sidor som jag har besökt (gör att det går fort att backa till tidigare sidor) samt att Firefox-tilläggen ChatZilla och NewsFox är igång (vilket ju innebär att med bara Internet Explorer så skulle jag behöva starta två andra program för chatt och RSS-läsning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Three-Gringos

Det börjar luta starkt åt Nod 32, även till mig själv, 500 MB RAM-minne, Firefox (som redan är installerat), NoScript och Adblock Plus.

Det visade sig vara big deal att installera NoScript över telefon, efter en lång stund då det äntligen skulle provas.

-Gå in på den sidan (som jag vet det finns reklam på), ser du någon skillnad
-Näe!
-Högerklicka någonstans i rutan, gå ned till där det står NoScript och välj tillåt *****.se, någon skillnad
-Näe!!
-Jo men jag är inne på samma sida och gör samma sak, jag ser att det blir skillnad på dom där reklam bilderna längst till höger i rutan. Högerklicka och sedan NoScript och tryck på Förbjud *****.se, ser du någon skillnad
-Näe!!!

Frustration, Frustration!

Efter en lång disskusion kom vi fram till att några reklambilder hade flyttat på sig lite dvs några annonser med rörliga bilder försvunnit, min och hennes deffinition på skillnad skiljde sig en aningens. Men om hon bara har lärt sig hur hon skall göra går det hur lätt som helst, hon sköter trotts allt bokföring i ett företag med datorn som ett rinnande vatten.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle jag vilja ha en webbläsare med flikar så är mitt val tveklöst avant brower, den är väldigt rerusrsnål och det finns mycket bra inställningar för reklamblockering och popups. det går att lägga till valda sidor och vald reklam samt att det går att göra undantag i den s.k. svartlistan. man behöver inga add-ons eftersom allt redan finns med.
http://www.softpedia.com/progScreenshots/Avant-Browser-Screenshot-5990.html

kollar man arbetsminne och viruellt minne med 15 flikar uppe så använder den faktiskt mindre arbetsminne och viruellt minne än ie6, alltså mycket mindre än ie7 och ff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som missas i diskussionen om vilken webbläsare som tar minst minne är faktiskt att vissa webbläsare cachar besökta sidor. Det tar en del minne i anspråk men snabbar på surfningen i en hel del fall. I Opera kan man bläddra tillbaka och sedan framåt igen utan minsta laddtid i absoluta majoriteten av fallen. Det fixar inte IE som laddar om och kontrollerar om cachar är uppdaterade etc. Om man sedan värdesätter en sådan feature som cacharna ger är en annan femma. Det får var och en bestämma. Själv älskar jag att kunna gå tillbaka ett par sidor genom att trycka på z några gånger och sedan trycka x ett par gånger och gå framåt igen till sidan jag var på. Allt på några få få sekunder och utan laddtider och utan att informationen i ifyllda men ej skickade formulär töms som så ofta i IE. Hur stor minnes cachen skall vara kan man dessutom ställa in i webbläsaren.

Lite kuriosa: Avant bygger på rendreringsmotorn i IE så den lever på dess säkerhet och brister bakom kulisserna. Inte alla brister dock eftersom hela poängen med webbläsaren är att förbättra IE.

En annan sak som inte nämnts är att det även är intressant att se hur mycket virtuellt minne en applikation tar, inte bara siffran för fysiskt minnesutnyttjande som visas som standard i processlistan i aktivitetshanteraren. Den siffran kan vara grymt missvisande. Kolumnen VM Size som kan läggas till visar hur mycket minne som tas i anspråk av det virtuella minnet, dvs. swappen, och Mem Usage visar alltså hur mycket fysiskt RAM-minne som används just nu. För att se applikationers verkliga minnesutnyttjande så måste man alltså kika på mer än vad som visas i aktivitetshanteraren som standard. De där förbaskade kolumnerna heter dessutom lite olika i olika program för att övervaka minne. Sysinternals eminenta program Process Explorer, som nu mer ägs av Microsoft och är gratis, har andra namn. Private Bytes = VM Usage och Working Set = Mem Usage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja att avast är som ett skal till ie är ju inte direkt några nyhter men flera tillägg är riktigt bra fast man får ju flera av dom med ie7pro, om man nu känner till det.

sen så tycker jag att du läser dåligt för både jag och cecilia har pratat om vm och man kan lägga till den kolumnen och mycket mer i xps aktivitetshanterare. säkerligen kan man lägga till ännu mer i den i vista. i xp visar avant 12500 resp 15000 kb.
i ett annat program visar den 14000 resp 105000 k med en massa google flikar uppe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, får ta till mig av den kritiken. Inser nu när jag läser om tråden att det mycket riktigt varit på tapeten tidigare i tråden. Missade fullständigt Cecilias inlägg tidigare om flikar och minne när jag läste (eller så började jag och kom av mig). Har nog lite för många bollar i luften samtidigt när jag sitter framför datorn. Ska försöka bättra mig på den fronten i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...