Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Windows avslutas inte helt vid "Stäng av/Starta om"


kalsjo

Recommended Posts

Hej!

Byggde ihop en ny dator:
Intel Core2Duo E8400
Gigabyte GA-EP35-DS3
Corsair TWIN2X 6400 DDR2 (2 st 2GB)
Sapphire Radeon HD3450 256MB DDR2 (ATI-krets)
Samsung Spinpoint T166 250GB SATA2

Installerade sedan WinXP Home med SP3, senaste drivrutinerna till all hårdvara och alla mina andra program. De första dagarna fungerade allt perfekt. Sedan började den plötsligt hänga sig vid avslut av Windows. Först kommer den blå skärmen där det står "Inställningar sparas..." sedan skärmen med "Windows avslutas...". Där fastnar den och inget mer händer förutom att HDD-lampan blinkar till kort ca varannan sekund. Windows avslutas inte mer än hit och datorn stängs inte av. Enda sättet att stänga av/starta om den är den "hårda" vägen via reset-knappen eller strömbrytaren.

Jag har inte installerat något mer (förutom Windows egna automatiska uppdateringar) efter den första intallationen då allt fungerade. Jag har även försökt stänga alla små program som ligger och kör nere i högra hörnet av aktivitetsfältet. Jag har kollat vilka processer som körs via CTRL-ALT-DEL och det ser normalt ut. Inget verkar hjälpa...

Är det någon som kan ha en idé om var jag skall leta efter felet...?

Tack på förhand!
/Kalle

Link to comment
Share on other sites

Har du tittat efter om det står något i Windows Händelselogg (Event Viewer på engelska)? Den döljer sig i kontrollpanelen under Administrativa Verktyg.

Du har inte installerat antivirus/brandvägg eller någon mjukvara som tillåter dig installera virtuella diskenheter baserat på en cd/DVD-imagefil?

Link to comment
Share on other sites

Du har väl inte installerat Windows XP och explicit valt att installera stöd för att skriva japanska? Om du nu mot förmodan skulle ha gjort det så finns det en hotfix som förhindar shutdown men den gäller bara om du har installerat språkstödet för japanska. Har du inte installerat japanskt språkstöd så är denna hotfix inte aktuell.

http://support.microsoft.com/kb/950820

Link to comment
Share on other sites

Har du tittat efter om det står något i Windows Händelselogg (Event Viewer på engelska)? Den döljer sig i kontrollpanelen under Administrativa Verktyg.

Du har inte installerat antivirus/brandvägg eller någon mjukvara som tillåter dig installera virtuella diskenheter baserat på en cd/DVD-imagefil?




Jag har tittat i loggen efter att jag försökt starta om och datorn hängt sig, men jag kan inte se att något konstigt skall ha hänt. Jag har ett antivirusprogram men ingen brandvägg eller program för virtuella diskenheter. Inte heller något japanskt språkpaket.

Ska försöka se om det hjälper att återställa hårddisk backupen jag gjorde precis efter att jag installerat klart. Då fungerade den ju som den skulle...

Ingen annan idé?

/Kalle
Link to comment
Share on other sites

Vanligen brukar sådana här fall grunda sig i att program inte stänger ner sig som förväntat vid avslut. Vanliga program slås ihjäl om de slutar svara men drivrutiner och andra program som ligger delvis i operativsystemets kärna, t.ex. antivirus, kopieringsskydd i spel, brandväggar etc., kan få allt att låsa sig då dessa fungerar lite annorlunda. Det är ju inte mycket som kan strula eftersom du säger att du inte installerat något.

Prova att avinstallera antiviruset och ser om det gör någon skillnad. Kan vara så att det inte riktigt funkar helt problemfritt med servicepack 3 eller någon ny uppdatering som kommit därefter.

Link to comment
Share on other sites

Vanligen brukar sådana här fall grunda sig i att program inte stänger ner sig som förväntat vid avslut. Vanliga program slås ihjäl om de slutar svara men drivrutiner och andra program som ligger delvis i operativsystemets kärna, t.ex. antivirus, kopieringsskydd i spel, brandväggar etc., kan få allt att låsa sig då dessa fungerar lite annorlunda. Det är ju inte mycket som kan strula eftersom du säger att du inte installerat något.

Prova att avinstallera antiviruset och ser om det gör någon skillnad. Kan vara så att det inte riktigt funkar helt problemfritt med servicepack 3 eller någon ny uppdatering som kommit därefter.


Återställde backupen jag gjorde direkt efter att jag installerat allt och då stängs den ned som den skall. Får se vilken uppdatering som får den att hänga sig nu genom att göra en i taget...

Tack för hjälpen så länge!

/Kalle
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...