Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatering av-/ och stänga av Windows Defender!


Three-Gringos

Rekommendera Poster

Three-Gringos

Börjar bli lite sne på att jag får upp ett medelande i det nedre högra hörnet på skärmen som säger att det finns nya uppdateringar. Men det enda som finns är 1 st uppdatering för "Windows-verktyget Borttagning av skadlig programvara" som inte installeras pga. ett fel uppstår under installationen (som jag inte vet vad det är får bara en felkod).

Nu undrar jag om det funkar bra att stänga av Windows defender realtidsskydd och uppdateringen av "Windows-verktyget Borttagning av skadlig programvara"?

Har Windows Vista Home Premium, Norman antivirus program, och COMODO Firewall.





Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Defender har ju inget med den uppdateringen att göra så Defender behöver du inte stänga av. Visst kan du markera uppdateringen som dold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Three-Gringos

Ok, två helt olika saker!

Då blir frågan behöver jag Windows Defender?

Jag har nu Windows update inställt på "Installera uppdateringar automatiskt"

Jag får inte bort ikonen "Det finns ny uppdateringar" hur jag än gör!

Då vill jag föstås veta, om jag inte behöver denna uppdatering hur gör jag för att få bort ikonen?

Hittar ingen ruta där man kan "markera uppdatering som dold" när man klickar på ikonen och får upp rutan "System och underhåll-Windows Update"

Om jag behöver uppdateringen hur gör jag då, den installeras inte, har varit så i en månad?

Uppdateringen är:

Windows-verktyget Borttagning av skadlig programvara (KB890830)

Felkod:

800706BA



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sökning på internet ger att felkoden betyder att det blir timeout, vilket kan bero på många saker. En blev hjälpt av en avinstallation av brandvägg och antivirus, några blev hjälpta av den här fixen: http://support.microsoft.com/kb/940520

Hmm, jag har döljt några uppdateringar men nu hittar jag inte hur jag gjorde.

Du behöver minst ett antispionprogram och det är bäst om något av dem har realtidsskydd. Det är få andra antispionprogram som har realtidsskydd i gratisversionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Three-Gringos

Jag betalar för Norman Virus Control, licensen går ut i mitten av oktober. Vet inte om det är värt att betala för en ny 1-års licens från Norman eller byta till något annat. Att jag behöver ett Virus skydd i någon form och att jag kommer att få betala för det är jag helt på det klara med.

Frågan var väl mest om Windows Defender blir tårta på tårta tillsammans med Norman och om det slöar ned datorn?

Annars så verkar sagda tipps funka och jag får tacka för hjälpen Stort flin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var roligt att du fått ordning på uppdateringen.

Norman är ett antivirusprogram medan Defender är ett antispionprogram, man böhöver båda sorternas program och de krockar inte med varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Three-Gringos

Tydligen skall man inte ropa hej förrens man kommit över ån!?!

Anledningen att jag sa att det verkar funka var att jag inte gjort det än men om inte "fixet" från Microsoft funkade så kunde jag åtminstone dölja det tänkte jag. Det såg ju så enkelt och självklart utSuperirriterad

Provade att köra BITS-reparation, fick meddelandet:

BITS-reparation krävs inte för närvarande
Du hittar mera information om reparationsverktyget för BITS på
http://support.microsoft.com/kb/940520

Från länken som Cecilia gav provade jag Metod 1, 2 och 3 för att ta bort Qmgr*.dat filerna. 1 funkade inte alls, 2 och 3 tog bort filerna snyggt och fint men när det sedan är dax för Windows  Update dyker samma felmeddelande upp igen.

Att försöka sig på att dölja uppdateringen funkar inte heller. Funktionen hittar jag men efter att jag högerklickat på uppdateringen valt "dölj uppdateringen" och sedan tryckt Fortsätt. Vare sig om man väljer att trycka Installera, Avbryt eller Stäng fönster så dyker det inte upp något under rubriken Återställ dolda uppdateringar. Ikonen "Det finns nya uppdateringar" är fortfarande kvar.

Vet inte om det kan vara något drivrutinsproblem?? Driveragent gav detta resultat om vilka drivrutiner som inte var up-to-date:

http://driveragent.com/

Display adapters-NVIDIA GeForce 6100 nForce 405

Network adapters-NVIDIA nForce Networking Controller VLAN 0011

Sound, video and game controllers- Realtek High Definition Audio

System Devices- NVIDIA nForce PCI System Managemen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då är det tydligen inte problem med BITS-delen i alla fall.

Åldern på drivrutiner tror jag inte på, det verkar inte relevant för du har ju en fungerande dator med fungerande internet. Dessutom har jag aldrig förstått varför det ska spela någon roll om drivrutinen är ett eller två år gammal, eller vilken gräns som nu driveragent har.
Drivrutiner som innehåller fel kan ju orsaka problem men ibland så är det faktiskt en äldre drivrutin som fungerar bäst i datorn.

Defender har ju uppdaterats senare än uppdateringen som misslyckas för dig så tydligen så går en del uppdateringar bra.

Pröva med en avinstallation av Norman och se om uppdateringen går igenom då. Sedan kan du ju installera Norman igen.

Se om det kommer något någonstans i Loggboken (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg) just när uppdateringen misslyckas.

Det finns en del tips i inlägget December 13th, 2006 10:37 på sidan My Digital Life

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Tre-Gringos!

Här ett tips. Släng ut det utan tvekan sämsta antivirusprogram som någonsin funnits och då menar jag Norman när licensen går ut och köp ett riktigt bra och enkelt antivirus. Du kan välja att prova NOD32 på svenska, version 2,7 Version 3 än så länge bara på engelska. Du kan också testa Eset Smart Security som skall komma på svenska. Den innehåller både antivirus och brandvägg.

NOD32 har jag använt på mina datorer sedan 2001 och jag rekommenderar det starkt.

Prova
http://www.esetscandinavia.com/download/


Köpa
http://www.esetscandinavia.com/company/contact/

Du ringer och beställer så får du programmet i brevlådan om du vill och dom pratar svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...