Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RAM, i burk från 2004


captain

Rekommendera Poster

Dator:              Compaq Presario S4100SE
Moderkort:       MSI MS-6575,
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00032475&lc=en&cc=se&ang=sv&product=349713&dlc=sv#N405
CPU:                Intel Celeron 2.40 GHz, 128 cache, 400 FSB
RAM (1 av 2):   256 MB DDR PC2700 (Micron Technology, original)                   
RAM (2 av 2):   512 MB DDR PC3200 400 MHz (Micro Memory, Elgiganten ´06)

Försöker reda ut vilka RAM-stickor som passar i min dator. Beroende på er feedback uppdateras det ena, eller bägge, till maximala 1 GB. Eller inte alls?    
Funderingar:

1) Det senast inköpta 512/PC 3200/400 MHz-minnet är enligt ovanstående moderkortsspecifikation felaktigt. Eller?! Burken har dock fungerat helt ok för de simpla kontorsbehov vi haft. Hur kommer det sig att det fungerat ö h t? Kan detta ha påverkat (den iofs klena) datorprestandan negativt? Är det egentligen så jättecentralt att ha exakt rätt minnen, eller räcker det med nästan rätt? 

2) Är det optimalt att - som i mitt fall - blanda olika DDR MB-storlekar, som dessutom är av skiftande bus-storlek och tillverkare? 

3) PC2700, 333 MHz-minnen, är som jag förstår av ovanstående specifikation de rätta stickorna för mitt moderkort & CPU-FSB (100 MHz). Har hittat följande:     www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s20733562#rparams=k=s20733602
  Ska något av dessa fem minnen föredras? Varför?

4) Hur stor prestandaökning kan jag i praktiken räkna med då jag ökar på från 768 MB till 1 GB? Kommer det att märkas ex vis när jag surfar på flera hemsidor samtidigt? 

5) Är det klokast att köpa två helt nya 512:or, eller, att inhandla en 512/PC2700 till den redan existerande PC3200? 

//Tacksam för kommentarer!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har undrat ungefär samma sak i en tråd: den här
du kan kolla om du hittar svaret där, men för att sammanfatta så ska du nog köpa
bägge till maximala 1 GB,
som du skrev.

m.v.h/Samuel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör byta 256an mot mot en 1GB för att märka någon skilnad, du märker inget mellan 768mb och 1GB.
Hastigheten på minnet har ingen betydelse i ditt fall då processorn har en bus på 400MHz.
Sedan så har du en ganska långsam processor.
Du vinner mer på att byta processor än att sätta i mera minne som det ser ut just nu.

Du kan PM:a ang procesor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ofta så fungerar det med snabbare minnen än moderkortet är gjort för därför att minnen ofta anpassar sig till den högsta hastighet som samtliga minnen och moderkortet klarar av.
Att ett minne är tillverkart för en högre hastighet än det används med gör inte att prestandan är sämre än om det satt ett minne i med "korrekt" hastighet.
Vissa kombinationer av moderkort och minnen fungerar inte ihop alls och då brukar inte ens datorn starta. Det gäller inte bara hastigheten (PC2700 etc) utan och annan timing som latency.

2. Det finns moderkort som kan utnyttja något som kallas Dual channel under förutsättning att 2 minnesstickor är exakt lika när det gäller storlek, hastighet och annat timing. När Dual channel fungerar så kan minnena användas på ett snabbare sätt. Men ditt moderkort har inte support för Dual channel och då spelar det ingen roll om minnena har samma eller olika storlek, samma eller olika busshastighet (så länge som moderkortet kan hantera minnena förstås). Tillverkare i sig spelar ingen roll.

4. Om det bara gäller surfning så tror jag nog att 768 MB räcker bra till, om det inte gäller att du har mängder med flikar. Jag märkte skillnad när jag gick från 512 MB till 1 GB men då har jag ofta minst 30 flikar uppe och det fungerade inte bra med bara 512 MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

captain @ 2008-07-30, 21:32
5) Är det klokast att köpa två helt nya 512:or, eller, att inhandla en 512/PC2700 till den redan existerande PC3200? 


Du kan prova att köpa en till att börja med. Risken finns att datorn inte går stabilt med en blandning av minnen som har olika maxhastigheter, timings etc. Har personlig erfarenhet av det när jag uppgraderat min flickväns dator med lite oanvänt minne som jag haft liggandes. Blandade då DDR 333 och 400 MHz och allt verkade vara frid och fröjd men Windows låste sig då och då. När jag renodlade minnesfloran till enbart två 333or eller två 400or så funkade det men inte med två 333or och en 400a eller tvärtom. Du kan ha otur och drabbas av liknande men då kan du alltid köpa ett till av samma modell och märke så lär det lösa sig.

Kolla också vad det kostar att köpa en enda 1GB modul. Det är ibland försvinnande små prisskillnader. Kan ju vara så att du kan köra med en 1GB modul och om du har tur funkar den med den gamla också och då har du 1,5GB. Funkar det inte så har du alltid din nya 1GB att köra på.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kolla också vad det kostar att köpa en enda 1GB modul. Det är ibland försvinnande små prisskillnader. Kan ju vara så att du kan köra med en 1GB modul och om du har tur funkar den med den gamla också och då har du 1,5GB."
Enligt specar så klarar moderkortet max 1 GB och max 512 MB per plats.
Kingston

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppskattar verkligen era snabba svar:-)

Aha, Cecilia, nu förstår jag varför Nordic hardware i sina generella RAM-rekommendationer, www.nordichardware.se/Recensioner/?page=8&skrivelse=220  skriver: 

"---DDR400 är den lägsta minneshastigheten vi rekommenderar oavsett processorbus---". 
    Vidare greppar jag även varför jag rekommenderades ett PC3200-minne, 400 Mz, när jag uppgraderade hos Elgiganten förut. Det var alltså inte felaktigt. Således är det denna specifikation jag ska leta efter.


>>Vissa kombinationer av moderkort och minnen fungerar inte ihop alls och då brukar inte ens datorn starta. Det gäller inte bara hastigheten (PC2700 etc) utan och annan timing som latency.<<

Jag antar (som även JoAr påpekat) att det är trial-and-error som gäller för att ta reda på vilka moderkort som fungerar med vilka minnen respektive vad som inte gör det.

När jag surfar har även jag en hel drös med hemsidor öppna samtidigt. Med nuvarande Intel Celeron-processor fungerar det, föga förvånande, ganska halvdassigt, men det är inom ramen för acceptabelt. Jag är dock tveksam till att det kommer märkas så mkt med att uppgradera till 2x512MB= 1 GB max. Har jag fel?
     Expertens råd att byta processor (till en Pentium P4 med HT, min anm.) förefaller vara yttrligare en väg, sannolikt en bättre sådan, att gå för att få upp prestandan mer. Då ökar minnesbussen till 533 MHz vilket fortfarande motiverar valet av 512 MB PC3200, 400 MHz-minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är dock tveksam till att det kommer märkas så mkt med att uppgradera till 2x512MB= 1 GB max. Har jag fel?


Det är svårt att säga. Du måste nog kika lite på minnesutnyttjandet när du är i full gång med surf osv. Webbläsaren kanske är inställd på att inte använda så mycket minne (vissa kan man justera minnes cache t.ex.) och då kanske det är det som är problemet i kombination med en långsam processor och kanske en inte alltför snabb bredbandsuppkoppling.

Många sidor, t.ex. Aftonbladet, har väldigt mycket rörlig reklam i form av Flash och den reklamen äter kraft ur processorn trots att du bara tittar på sidan utan att röra mus och tangentbord. En annonsblockerar kan då vara ett sätt att få ner processorbelastningen. Opera har det inbyggt och Firefox har plugin;er. Internet Explorer har jag ingen aning om eftersom jag övergav den webbläsaren för flera år sedan.

Men för att komma tillbaka till frågan om 768MB uppgraderat till 1GB gör någon skillnad. Det kan göra skillnad om du har så pass många program igång att minnet går åt. Windows själv, brandvägg, antivirus, webbläsare och allehanda bakgrundsprocesser som kör pga att program installerat dem (t.ex. iTunes, mjukvara till digitalkameror, skrivare och scanners, MSN, ICQ, tangentbord och musdrivrutiner/konfigurationsprogram mm.) kan bli en rätt rejäl mängd minne. När minnet börjar fyllas upp så blir det hårddisk som får agera hjälpminne och det är långsamt värre. Ligger man på gränsen så är 256MB det som behövs för att få lite marginal och slippa minnesaccess via långsam hårddisk.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller processorn så står det visserligen på HP-sidan du länkade till att Pentium 4 HT ska gå bra men det är inte specificerat vilka klockfrekvenser som fungerar.
Moderkortet klarar av 1 GB DDR 333 eller DDR 266 så snabbare än så lär inte minnet gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller processorn så står det visserligen på HP-sidan du länkade till att Pentium 4 HT ska gå bra men det är inte specificerat vilka klockfrekvenser som fungerar.
Moderkortet klarar av 1 GB DDR 333 eller DDR 266 så snabbare än så lär inte minnet gå.


[OFF-TOPIC]
Jag har sökt vidare på nätet för att få rätsida på vilken/vilka Pentium 4-processorer som kan användas som uppgradering till mitt moderkort utifrån tidigare nämnda HP-hemsidas specs. Har funnit att det bl a är en bunt 3.06 GHz P4 på 478sockel, max 533 MHz som stöder HT: http://processorfinder.intel.com/List.aspx?ProcFam=483
     Läser jag tabellen rätt då? Ska jag förstå det som att en P4-cpu utan HT inte kommer att fungera? Vidare, att en P4-HT processor med högre busshastighet, t ex 800 MHz, ej heller fungerar? Och hur in i bengen hittar jag just exakt dessa modeller - helst begagnade? Att leta efter en nål i en höstack förefaller enkelt i jämförelse...
Tips efterfrågas!


[ON-TOPIC]
Comprende, 1 GB är max, max hast PC2700, men acceptabelt med PC3200.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som väldigt mycket spekulation om vad som kommer att funka.
Man kan aldrig vara helt säker med de bristfälliga specar som märkesdatorerna har.

Begagnade processor hittar man nog bäst på blocket, tradera mm
PC för Alla har köp- och säljforum, men hur många det är som kollar där vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minneshastigheten spelar ingen roll på 400mhz och 533MHz processorerna.
Anledningen är att den värkliga bushastigheten är 100mhz*4 för din nuvarande processor och 133*4 för snäppet värre.
Minnena är DDR och det står för dual data rate, dvs 133*2 = 266mhz.
Har du dual channel, som exempelvis på 800MHz bus blir det minneshastigheten, 200*2för ddr, sedan blir det multiplicerat med 2 för dual channel.
En P4 ht har då 800MHz bus och minneshastighet.

Har en P4 2,66GHz  533MHz över om du behöver, då blir din dator som ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

--  Samuel  --  Experten --  Cecilia -- JoAr --

Har nu beställt två st. 512/PC3200 Corsair från DustinHome och får dem kanonbilligt p g a att jag utöver att jobba även pluggar... studenter får (ofta, dock inte på allt i deras sortiment) rabatt samt slipper betala frakt.
    Kanske hade det gått bra att köpa endast en 512-sticka till den redan existerande dito av annat märke och timing, kanske inte. Det är irrelevant nu. Orkade inte hålla på och testa en i taget utan bestämde mig för att köra med bra/rätt grejer direkt (valde Corsair p g a de var 20 kr billigare per minne jmf med Kingston). Minnena som byts ut lär hamna i min reservburk som är ännu äldre.
     Ska pm:a Experten nu och fråga lite mer om processorn han har till salu. Med en annan, snabbare cpu än min Intel Celeron är tanken att det till en ringa kostnad ska bli lite mer fart på den gamla Compaq Presario-burken! Sannolikt behöver jag inte nödvändigtvis ha en P4 med Hyper Threading (HT) utan det går lika bra med selleri... eh, jag menar utan. [det här skojet fattar man ju bara om man kollade på Sven Melander/kockarna i Nöjesnmaskinen på TV för typ hundra år sedan]
    Hoppas bara att fläkten/kylningen överlag pallar för en P4-processor - kanske blir det ämne för en annan tråd:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Återkoppling efter inköp & installation
2 st nya Corsair PC3200, 512 MB RAM-minnen    (DustinHome)
Beg. Intel P4 2.66 GHz/512 Kb cache/533 MHz bus utan HT  (Experten)
Kylpasta   (DustinHome)
        Totalkostnad: cirka 600 kr

Resultat? Som förväntat är Compaq Presario S4100SE-burken snabbare nu än innan. Uppskattningsvis 20-30% rappare. Att surfa på sex-sju sidor samtidigt går snabbare men ibland hackar sidorna till och det blir en paus på en en-två sekunder och sedan laddar datorn igen. Mycket bättre blir det nog inte... Var det värt dryga 600:-? Absolut, kolla in fördelningen av för- respektive nackdelar nedan.

Vinster:
- Snabbare dator, d v s effektivare surfning, även smidigare med andra applikationer igång samtidigt etc.
- Har nu ett grundläggande grepp om vilka RAM-minnen som passar vilka moderkort och processorer.
- Har lärt mig att byta processor samt välja/ta bort/applicera kylpasta.
- Har skapat en kontakt för begagnade datorkomponenter i närområdet.
- Har sannolikt ökat burkens andrahandsvärde med några kronor p g a lite bättre grejer. Vid en ev försäljning blir datorn nog lättare såld=sparar tid & får loss lite resurser snabbt.

Förluster:
- Dryga 600:- fattigare.
- Tiden att skriva inlägg i dessa forum samt byte av komponenterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...