Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Åska/router


Navigo

Rekommendera Poster


Om man inte "vidtagit normala skyddsåtgärder", d.v.s. brutit elförsörjningen till router vid åskväder eller risk för, kan man enligt uppgift bli ersättningsskyldig med upp till SEK 5000 för förstörd router, som kan härledas till blixtnedslag. Det är OK i normalfallet, men jag bor i en nybyggd "heldatoriserad" hyresfastighet. Här finns inga Telialedningar, all komunikation står den ena av de två möjliga leverantörerna för. Varje lgh har elskåp med snabba automatsäkringar samt jordfelsbrytare. Vid bortkopplad router är jag isolerad, eftersom  porttelefonen går till min IP-telefon. Porten kan alltså bara öppnas om jag svarar, alternativt åker ner och öppnar! Men utan telefon vet jag ju inte att jag har besök! Det kan vara en ambulans, sjukvårdspersonal, kommunens matleverantör, en "vanlig" besökare eller jag själv som glömde nycklarna. Frågan är alltså: Gäller ersättningsskyldigheten i detta fall?
Jo, vi har mobiltelefoner, men det är inte relevant i frågeställningen.
Har du gott om tid, ork, mobiltelefon och ett sjudj-a humör? Välj då ett "heldatoriserat" boende, om inte tänk en extra gång.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...