Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Newbie på Vista - vad behövs...


Mikael63

Rekommendera Poster

Ena dottern har fått en ny PC med Vista Home Premium förinstallerat.
Är alltså helt "grön" vad gäller Vista.

Vad måste jag göra som grundläggande för att slippa bekymmer framöver?
(jaja.. slippa dem helt gör man ju inte men..)

Håller just nu på att skapa de recoveryskivor som jag fick uppmaning att göra.
Norman Antivirus är förinstallerat (vet inte hur länge den gäller)

Men brandvägg?
Automatiska uppdateringar är på "för fullt" nu men?
Är Windows Mail något att ha? Gillar ju Thunderbird men..?

Övrigt som bara är skräp och bör kompletteras med annan mjukvara?

Annat?
Mera annat?

Behövs mycket input nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommendera att du installerar en brandvägg, då Windows inte är lite på i första taget. Det är väll hennes smak som avgör om du vill ha Windows Mail eller Thunderbird. Sen beror det också om dottern kommer använda det, själv använder jag webbaserat e-post program.

Program som läser pdf, doc, xls, mov, ppt är också bra att ha installerat

Vissa tycker att det som ingår är skräp, vissa tycker att det är okej. Kolla och fråga vad hon behöver. I Vista ingår det är mängd funktioner som saknats för video, bilder och bränna filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis upplevt det du berättar, min 5 år gamla XP-dator vägrade starta förra torsdagen även efter byte av nätaggregat, så det blev en ny billig Vista-dator på rea.

Vad har jag gjort den här veckan måntro:

Gått igenom alla inställningar jag hittat (Windows-knappen, Kontrollpanelen...)
Firefox förstås, och nu blev det version 3 i stället för två (vilket jag i och för sig ångrar lite för jag vågade inte kopiera in hela profilmappen då utan utgick från en MozBackup som var någon månad gammal men då kommer inte extensions med så de fick installeras separat)
Thunderbird, med inkopierad profilmapp
Comodos brandvägg, antivirus och liknande
Dokument- och bildprogram
Mediaspelare, som VLC, Quicktime och Real Alternative
SpeedFan, PC Wizard och liknande så att det går att kolla att datorn fungerar och vad den innehålller
Kollat i Loggboken så att det inte dyker upp konstiga fel som kan tyda på hårdvarufel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, så brandväggen är lika "bra" som i XP...

Blir nog att fixa så som Cecilia gjort och som jag skulle ha gjort om jag själv skulle använda den.
Men även om Comodo är bra så väljer jag nog ZA-Pro då jag har blivit hyfsat van vid gränssnittet där.

Tack för svar, gärna mera bra-att-veta kan behövas.

Måste se om jag hittar Paint oxo!! Det är favvoritprogram då dottern ritar på pixelnivå..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Paint finns på vanliga stället Alla program - Tillbehör

Man kan slå på någon sorts skydd för utgående förbindelser i Vista-brandväggen till skillnad från XPs. Jag har svårigheter med att begripa mig på gränssnittet i både den här och XP-brandväggen och vet inte riktigt vad de hittar på, känns betydligt bättre i både ZA och Comodo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådärja, nu är ZA Pro installerat och Norman utkastat med stor kraft.
Norman var ju t.o.m klumpigare än Norton...

Nä, om nu AVG Fre skulle vara ngt. sämre än Norman (?) så har det ju åtm. ett begripligt gränssnitt...

Men nu börjar det bråkas ang. rättigheter...

När datorn startades upp allra första gången så valdes EN användare. Den användaren är Administratör. Någon Administratör, som namn, skapades således inte.

Användaren kunde installera Photoshop (CS2) men har inte behörighet att aktivera licenskod, eller ens se alternativ för aktivering.

Vad beror sånt på?

OP är iofs. ej omstartat efter installationen om nu det skulle behövas?

Och om ett gammalt Barbiespel inte går att spela med text i stil med att programmet kraschat så är det väl bara att gilla läget? Funkar inte med Vista då eller?

Tyvärr så har en del program (förinstallerade) blivit installerade under ..\Program Files\ medan jag har försökt lägga dem under ..\Program\

I utforskaren visas två mappar som båda heter Program
Med TotalCommander så visas de med rätta namn.

Jag får väl användning av PMFix framöver antar jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Nä, om nu AVG Fre skulle vara ngt. sämre än Norman (?) så har det ju åtm. ett begripligt gränssnitt...

Men nu börjar det bråkas ang. rättigheter...

När datorn startades upp allra första gången så valdes EN användare. Den användaren är Administratör. Någon Administratör, som namn, skapades således inte.

Användaren kunde installera Photoshop (CS2) men har inte behörighet att aktivera licenskod, eller ens se alternativ för aktivering.


Ett gratis antivirus som fungerar utmärkt i Vista 32- och 64-bitars är Avast Home Edition, som f.ö. släpptes i en ny programvaruversion i går.

Det inbyggda admin-kontot, som skapas av vid installationen, finns men är inte default aktiverat. Det är skillnad på det och ett användaradministratörkonto. Inte sällan behöver man välja att köra program som "Kör som administratör". Högerklick och du har alternativet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just hur Photoshop fungerar vet jag inte men det är väl en bra början att starta om datorn.

I en del fall så behöver man starta program genom att högerklicka på dem och välja Kör som administratör för att programmen verkligen ska få fulla rättigheter, men hittills så tror jag bara att det är Spybot S&D som jag har behövt det för.

Det finns kompatibilitetsläge i programfilernas (genvägarnas) egenskaper.

I Vista så ska alla program installeras under den mapp som heter Program Files, däremot så översätts sedan detta engelska namn och visas som Program på svenska och annat på andra språk i Utforskaren etc. Detta för att olika användare ska kunna ha olika språk (gäller Enterprise och Ultimate-varianterna), finns antagligen andra orsaker också. Jag tycker att du installerar om dina program så att de hamnar i rätt Program-mapp.

Du kan skapa fler användarkonton i Kontrollpanelen - Användarkonotn - Hantera ett annat konto
Det finns två kontotyper, Standard och Administratör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu då!

Nu är de sex program jag la i fel mapp ominstallerade...

Å Photoshop funkar efter högerklick!

Tack & bock!

Behöver man aktivera det "riktiga" Administratörskontot? hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...