Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur stort minneskort kan man ha?


HysteriX

Rekommendera Poster

Hej, jag har en fråga: Jag har en gammal Olympus C-460 ZOOM, och i manualen till kameran står att XD-kort upp till 512 mb passar till kameran. Funkar inte 1GB och 2GB-kort, eller är manualen bara så gammal att det inte fanns så stora kort när kameran kom?? Det finns ju knapp 512 mb-kort att få tag på längre.. vill köpa ett större kort, men vet inte om jag törs ifall det inte fungerar.. tacksam för svar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är en väldigt gammal modell så det kan verkligen vara så att den inte har stöd för mer än 512 MB. Kanske dags att köpa en ny kamera... Tungan ut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att kameran inte stödjer större, men det kan också vara så att det inte fanns större då. Det är svårt att säga. Det är bara att prova som gäller. Ibland funkar större minnen men man kan inte nyttja dem om de inte är formaterade för den maximala storleken som kameran stödjer. Mitt konkreta råd är att låna någon kompis minne på 1-2GB och prova och se om det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är en väldigt gammal modell så det kan verkligen vara så att den inte har stöd för mer än 512 MB. Kanske dags att köpa en ny kamera... Tungan ut


Jo jag vet att den är gammal, men den funkar bra och duger för mig än så länge. Ler
Har planer på att köpa ny, men har inte råd just nu.. ska utomlands, och just därför tänkte jag skaffa mer minne till kameran...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt konkreta råd är att låna någon kompis minne på 1-2GB och prova och se om det funkar.


Ja det tänkte jag också, men har inte hittat nån kompis som använder XD-kort tyvärr.. Ledsen

Läste nånstans att SD-kort eventuellt kunde funka i en del kameror som egentligen kräver XD, kan det stämma???
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tänka mig det. Bredden skiljer bara någon millimeter och tjockleken bråkdelar av millimeter. Det lär alltså inte gå att stoppa i ena kortet i en adapter och sedan stoppa i den i kameran. SD kort innehåller dessutom en form av controller på sina kort vilket tydligen in xD gör. Det skiljer sig alltså mer än bara formatet.

xD kan monteras i en Compact Flash adapter och användas istället för ett CF kort, men det är ju inte ditt fall. Vissa nyare kameror accepterar att man använder en adapter för micro-SD som då kan användas på en xD-kortplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...