Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VISTA och UAC (User Account Control)


ZuperZed

Rekommendera Poster

Tycker du (som jag) att alla pop-ups i Windows Vista till följd av UAC (User Account Control) är grymt irriterande?
Men du vill ändå inte slå av UAC bara för att vara på den säkra sidan?

TweakUAC är ett simpelt program som låter dig välja så kallat "tyst läge" som innebär att UAC fortfarande körs men du slipper alla irriterande varningar.

TweakUAC hittar du här: www.tweak-uac.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om UAC är satt i quit mode betyder inte det då också att skadliga program som man inte vill ska kunna installeras, kommer att installeras utan att man får en varning?

Nej, eftersom UAC fortfarande är på. "Quiet Mode" är inte detsamma som "UAC Off".

"Quiet Mode will keep the UAC on, but supress the elevation prompts for the administrator"

Läs här: www.tweak-uac.com/uac-quiet-mode
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quiet mode höjer automatiskt alla program som identifieras som administrationsprogram, konfigurationsprogram etc. till att köra som admin och alla andra som user. Det innebär att elakartade program som kommer in via olika kanaler, t.ex. via buggar som utnyttjas för att köra elakartad kod, så kan dessa mycket väl få adminrättigheter om buggen t.ex. ligger i någon del av operativsystemet som tillåts köra som admin. Om de startas och är flaggade att behöva adminrättigheter via en s.k. manifestfil så kommer de alltså att få det.

Vista vet också att installationsprogram nästan alltid behöver adminrättigheter och kollar därför igenom exe-filer efter ord som setup, install, update mm i filnamn, filegenskaper mm. De mer avancerade kontrollerna som görs är att leta efter kända sekvenser av data i programmet som installationsprogram från kända installationsprogramstillverkare, t.ex. InstallShield, har i sig. De som skriver elakartade program lär gå igenom UACs beteende utan och innan för att se vad som triggar frågor och när man slipper om man kör i quiet mode.

Kontentan är att det inte alls är så att quiet mode ger lika stora möjligheter till att stoppa elakartade program. Quiet mode är bättre än att stänga av UAC helt, men det ger inte samma möjligheter som att fråga användaren och öppnar därför upp systemet mer.

För den som vill bevandra sig i det hela mer tekniskt (obs, kräver mycket kunskaper om Windows och allt där bakom i form av terminologi etc.) så kan ni läsa här:
http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/cc138019.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190

Jag använder TweakUAC och har stängt av uac, och om det finns något rootkit i min dator så hittar Avast det direkt, jag tycker det är helt underbart att slippa dessa irreterande pop-ups, en brandvägg och ett bra antivirusprogram och några bra antispionprogram räcker bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...