Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det för bra för att va sant?


Jonatan13

Rekommendera Poster

Kollade runt lite på onoff.se och hittade denna
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/57121?opendocument&markID=20-90-10
Jag skulle gärna vilja ha en lite mindre stationär med tillräcklig prestanda för typ world in conflict med "mittimellangrafik". Tycker att den verkar jättebra men priset är väl nästan misstänkt lågt, eler vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå Jonatan,

Burken du hänvisar till - samt även dito som ZuperZed nämner - har bägge grafikkortet ATI Radeon HD 3450 256 MB. Priset på det är just nu kring 300 kr, se 
www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s20430812#rparams=k=s20430841
Den GPUn finns både med aktiv (fläkt, mer ljud) och passiv (fläktlös d v s tystare med "kylelement" istället) kylning.
    Jag är oroväckande tveksam till att det kortet klarar av att driva spelande på en hyfsad nivå, speciellt om du vill ha burken till lite nyare spel - nu, och framöver. Sannolikt vill du se dig om efter en GPU med lite mer klös i, kanske storebror HD3650, allra helst ännu kraftigare. Eftersom du specifikt nämner spelande i din förfrågan tolkar jag det som att det är ett centralt användningsområde för dig vilket är anledningen till att jag inte skulle välja någon av burkarna som nämnts. M a o är mitt  svar på din artikelrubrik att, ja, det är för bra för att vara sant.
    Har någon annan andra tankar?

Följande fyra hemsidor ger dig lite mer kött på benen ang HD 3450:
www.i4u.com/full-review-368.html

www.sweclockers.com/nyhet/7221-amd_lanserar_radeon_3400-_och_3600-serien/
www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3205&p=1
http://ati.amd.com/products/radeonhd3400/index.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

AMD- vill väl ingen ha. Välj en med Intel-processor i stället, skulle jag göra. Det sämsta man kan köpa är en Fujitsu med AMD i dessa dagar och speciellt laptoppar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå igen Jonatan,

ett kunskapsmäsigt riktigt bra forum som bl a täcker konfiguration av mycket prisvärda datorsystem, hembyggen eller färdigbyggda, finns på Sweclockers.com  
    Läs posterna där och/eller skriv inlägg själv så ska du se att du får vettiga svar. Ha dock i åtanke att forumet är mycket riktat gentemot överklockning och oftast RIKTIGT bra grejer av värstingtyp. Sådana behov lät det inte som att du hade. Det kan ta ett tag att sätta dig in i prylarna/dataspråket men det är sannolikt värt det då du absolut får en bättre burk för pengarna - mer anpassat för just dina behov och inte något massproducerat, föråldrat, halvtaskigt skräp som sägs passa alla.
    Den exakta adressen till forumen ifråga är:
www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=dba1c9a2f84143c138a83149ac8e6ff1&forumid=86

Lycka till!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser



Olle!   Varför skulle AMD vara så fruktansvärt dåligt?
Vad gör Intel så mycket bättre? Nyfiken.

Är det någon annan som har synpunkter?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daum:

Det är ett faktum att AMD har fått sig se bli slagen om och om igen i prestandatester när processorer i konsumentskiktet testats (AMDs Opertron serverprocessorer är fortfarande rätt vassa jämfört med Intel även om AMD inte dominerar därlängre). Intel Core 2 Duo / Intel Quad Core är helt enkelt en bättre arkitektur i dagsläget jämfört med AMDs flerkärniga processorarkitektur. Det här kommer förhoppningsvis ändra sig med tiden, det brukar nämligen svänga fram och tillbaka. AMD har ju sina relativt nya Phenom-processorer som lovar gott prestandamässigt.

Innan Intels Core 2 Duo processorer för ett par år sedan så var det AMDs 64bitars Athlon processorer som regerade om man tog med priset i bilden också. Intels P4 processorer var varma, dyra och slöa i jämförelse. Intel hade några snabbare processorer men de var orimligt dyra för den lilla prestandavinsten de gav. Vissa kostade 10000kr i Intels Extreme Edition serie för spelentusiaster som var villiga att betala för det snabbaste. Serien finns fortfarande kvar fast för Intels 2 och 4-kärniga processorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Tack för upplysningarna JoAr. Som du skriver kan det ju ske förändringar på ganska kort tid i den här branschen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...