Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dammsuga bärbar dator?


sjoholm.medlem

Rekommendera Poster

sjoholm.medlem

En stadionär dator behöver dammsugas ofta? Men vad gäller för en bärbar? Och hur gör man rent! praktiskt? Vad behöver man tänka på och vad gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stadionär dator behöver dammsugas ofta? Men vad gäller för en bärbar? Och hur gör man rent! praktiskt? Vad behöver man tänka på och vad gäller?


Det beror på vad du har för dator (obv). Min Pavilion kräver att jag plockar loss hela undersidan för att rengöra skiten, men det är från fall till fall. Jag rekommenderar en googling på <DIN DATORMODELL> + cleaning, eller liknande.

Sen, angående vad som gäller, så är det också olika. När jag hade Xp på min ovan nämna laptop så funkade den bra även om den lät som ett vindkraftverk ibland, men när jag la in Ubuntu på den så börjar det randomavsluta sig självt när det anser att temperaturen blir för hög. Detta går också från fall till fall dock.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Dell och jag bytte nyligen tangentbord på den och då fick jag ju se hur det ser ut inuti laptopen. Själva plattan som tangenterna sitter på är en hel aluminium platta så det finns inga "hål" genom den ner i datorn. Det samlas ju dock lite damm, hårstrån och annat skit bland tangenterna, omöjligt att undvika, så jag brukar damsuga försiktigt med lägsta hastighet och med öppna hål i dammsugarslangen (det är ett skjutreglage på dammsugarslangen) så att suget inte blir allt för stort. Jag såg ju hur klent uppbyggt det är och hur klena plastbitar som tangenterna sitter fästade med. Sen suger jag i räfflorna där fläkten tar in luft. Behöver inte dammsuga mer än var annan vecka kanske. Det blir inte så mycket skit i datorn trots allt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många stationära har stora fläktar vilket innebär att stora luftmängder rör sig genom datorn och stationära står ofta på golvet där damm samlas som därmed dras in i datorn. Bärbara har ju oftast bara en liten fläkt om någon alls (komponenterna i datorn är ju gjorda för att avge lite värme och vara strömsnåla för att få så lång batteritid som möjligt) och datorn står nästan alltid på bordet som oftast är relativt dammfritt. Det bör alltså inte alls samlas lika mycket damm i en bärbar som i en som står på golvet. Tangentbordet är det givetvis ingen skillnad på så blir ditt tangentbord till den stationära dammigt fort så gäller samma sak med din bärbara (förutsatt att du inte stänger locket när du inte använder den).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...