Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Vista. (Problem att koppla upp mot nätet. - > Går ej att formatera.)


Benna

Rekommendera Poster

Hej, det är så att det inte går att komma in på mina föräldrars laptop eftersom "Mobile connect" grejen inte fungerar.. när man försöker koppla upp sig så står det "Error, Preferense (Handle). error. typ.. Vi ringde till 3:s support och dom sa att man är tvungen att formatera datorn.
Så nu vill jag formatera men det går inte .. när jag har kört igång CD:skivan och startat allt från Booten så säger den att den inte hittar Någon hårddisk.
Försökte sen att Formatera Hårddisken från Windows men det funka inte heller fick felmeddelande: "Systemportionen får inte Formateras" (typ)

Så kan någon hjälpa mig med det?

PS: Det är Windows vista på deras laptopt tänkte formatera den till Windows XP:Pro.. tänkte att det skulle ge mer prestanda.

Någon instämmer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man ska installera XP på en SATA-ansluten hårddisk så har man två alternativ.
1. Man har drivrutinen för moderkortets SATA-kontroller på en diskett som man stoppar in tidigt under installationen (när det står något om Tryck F6 längst ner).
2. Man tillverkar sin egen XP-skiva genom att slipstreama ihop den vanliga XP-skivan med drivrutinen för moderkortets SATA-kontroller.

Drivrutinen för moderkortets SATA-kontroller finns (om den finns) på datortillverkarens webbplats bland drivrutinerna för den bärbara datorn.

PS. Du har väl kollat att det finns drivrutiner för all hårdvara i datorn att ladda ner från datortillverkaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man ska installera XP på en SATA-ansluten hårddisk så har man två alternativ.
1. Man har drivrutinen för moderkortets SATA-kontroller på en diskett som man stoppar in tidigt under installationen (när det står något om Tryck F6 längst ner).
2. Man tillverkar sin egen XP-skiva genom att slipstreama ihop den vanliga XP-skivan med drivrutinen för moderkortets SATA-kontroller.

Drivrutinen för moderkortets SATA-kontroller finns (om den finns) på datortillverkarens webbplats bland drivrutinerna för den bärbara datorn.

PS. Du har väl kollat att det finns drivrutiner för all hårdvara i datorn att ladda ner från datortillverkaren.



Så blir jag tvungen att lämna in den på någon "PC station" för att formatera? eftersom jag inte har någon Diskett med SATA- Kontrollerna.

2:an Hur gör jag det?

PS:et ; Nope.

(Jag är inte så dator-kunnig!)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Man använder ett program som heter nLite. Jag har inte gjort det själv så jag kan inte handleda dig mer än så.

PS:et: Då är det bäst att du kollar det. För om datorn ska fungera med XP så måste det finnas drivrutiner för XP och numera är det många datorer där tillverkarna inte tar fram XP-drivrutiner utan bara för Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Man använder ett program som heter nLite. Jag har inte gjort det själv så jag kan inte handleda dig mer än så.

PS:et: Då är det bäst att du kollar det. För om datorn ska fungera med XP så måste det finnas drivrutiner för XP och numera är det många datorer där tillverkarna inte tar fram XP-drivrutiner utan bara för Vista.




Jaha, ja jag har drivrutinerna med XP. Grejen är att den är piratkopierad.
Och nu ska jag formatera en äkta Windows Vista licens grej och formatera om den till XP känns lite..

Men det här om nLite ska jag bara tanka det på den här datorn och sen kopiera windows xp skivan till en annan och nLite gör så att det blir "SATA" grejen?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller inte drivrutinerna som ingår i XP utan de som datortillverkaren tar fram för just den datorn. (Är inte säker på vilket du menar.)

Jag kan inte rekommendera en piratkopierad XP, utan då tror jag nog det är bättre att ha kvar Vista på datorn och försöka optimera datorn om den känns seg. Även om Microsoft idag inte märker att den är piratkopierad så vem vet vad de kan märka om en månad.

nLite behöver både en XP-skiva och drivrutinen för SATA-kontrollern, som alltså du behöver ladda ner först på egen hand.

Om du trots allt bestämmer dig för XP så se till att du har möjlighet att installera den Vista som kom med datorn i framtiden, om det skulle visa sig att XP inte fungerar bra på den datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller inte drivrutinerna som ingår i XP utan de som datortillverkaren tar fram för just den datorn. (Är inte säker på vilket du menar.)

Jag kan inte rekommendera en piratkopierad XP, utan då tror jag nog det är bättre att ha kvar Vista på datorn och försöka optimera datorn om den känns seg. Även om Microsoft idag inte märker att den är piratkopierad så vem vet vad de kan märka om en månad.

nLite behöver både en XP-skiva och drivrutinen för SATA-kontrollern, som alltså du behöver ladda ner först på egen hand.

Om du trots allt bestämmer dig för XP så se till att du har möjlighet att installera den Vista som kom med datorn i framtiden, om det skulle visa sig att XP inte fungerar bra på den datorn.




Är för mycket för mig.
Tar den till en datortomte.


Tack har fått lite mer i skallen nu.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...