Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny HP Elite Pavilion m9263 ger varken bild eller ljud med lika ny bildskärm


Kattugglan

Rekommendera Poster

Kattugglan

I går köpte jag en ny bildskärm, en Belinea o.display 4.1 24" wide - helt fantastisk. Kopplade ihop den med min gamla dator och den funkade klockrent.

I dag köpte jag en ny dator, en HP Elite Pavilion m9263: http://www.webhallen.com/prod.php?id=86333

Packade upp och installerade den till 100 % efter manualen. Anslöt bara ström, Belinea-skärmen och även ljudkabel från skärmen, ingenting annat, och satte sen på den. Bildskärmen var svart och det kom inget ljud. Jag väntade i 1,5 timme eftersom det står i manualen att det kan ta upp till en timme att starta Vista första gången, men skärmen ska ju inte vara svart för det.

Har nu stängt av datorn med knappen och satt på igen och testat att ansluta skärmen med både dvi, hdmi och vga, men det är ingen skillnad. Kablarna är alltså helt nya, från i går. Men skärmen meddelar märkligt nog "signal cable not connected".  

Eftersom det inte är något fel på skärmen (använder den just nu med min gamla dator) måste det vara något med den nya HP-datorn. Vad kan det vara? Jag har ingen annan skärm att testa med och jag vill inte stänga av datorn med knappen hur många gånger som helst. HP verkar inte ha något diskussionforum så jag hoppas någon här kan hjälpa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju rätt knepigt men...
Kolla i manualen för skärmen efter hur man väljer ingång till skärmen. dvs att du kan välja vilken ingång (dvi, vga etc) som skärmen ska få signal.
 Sedan brukar man kunna återställa skärmen till fabriksinställda värden. Kolla i manualen igen.
Till sist brukar det ibland finnas en funktion för att ställa in allt automatiskt dvs att skärmen ska själv söka efter signal & ställa in sig så pass att det åtminstone går att se något på skärmen & man kan komma vidare & göra bättre inställningar då op-systemet kan användas. Kanske någon av dessa tips hjälper dig vidare. Fast det säkraste vore nog att få fatt på en annan skärm att testa med.

Kollade i manualen på din skärm & det finns ju en knapp utanpå skärmen "AUTO". Testa med den. Eller kolla så inte ljus/kontrast ställts ner i botten, för då kan det bli svart i rutan.

Jag råkade själv ut för en liknande skum sak på en laptop. Men det visade sig att det var jag själv som kommit åt en knapp på laptopen & dragit ned kontrasten i botten så skärmen var totalt svart. Inte så enkelt att komma ur, men det gick till sist.

Gådd lökk
Man ska va som man e,
då man inte vart som man skulle

Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi hade en DELL på jobbet som hade separat grafikkort och när man jackade in skärmen i moderkortets grafikkortsutgång (datorn hade alltså två grafikkortsutgångar) så funkade det inte. När man stoppar i ett separat grafikkort så kopplas oftas moderkortets grafik ur automatiskt. Dubbelkolla att du inte drabbats av något sådant. Låter dock inte som det eftersom du provat HDMI vilket sällan finns på moderkorten än.

Har du kollat om din nya dator funkar med din gamla skärm? Funkar inte den heller så kan du misstänka att det är datorn som det är fel på. Kolla i så fall om grafikkortet verkligen sitter ordenligt monterat (förutsatt att det är ett separat och inte integrerat på moderkortet). Det har hänt mer än en gång att det slarvats i monteringen på fabrikerna. Kolla bara så att du inte sätter något garanti ur spel om du öppnar din dator och se till att ladda ur statisk elektricitet ur kroppen innan du rör något i datorn. Hör du att datorns fläktat går igång? Lyser det någonstans när du slår på strömmen? Vill bara vara säker på att datorn verkligen startar. Kanske känns som en dum fråga men jag måste vara på säkra sidan eftersom jag varken vet hur bra koll du har på datorer eller kan se/höra hur datorn beter sig här från min ända av internet Ler

Om gamla skärmen funkar med nya datorn så är det troligen din nya skärm som inte beter sig rätt. Sysk167 hade en hel del bra förslag att ta fasta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack sysk167 och JoAr för era svar, men jag undrar om ni verkligen läste hela mitt inlägg.

Jag kan väl knappast ha kommit åt någon knapp för kontrast när skärmen funkar så fort jag kopplar den till den gamla datorn (t.ex. just nu) och när den meddelar "signal cable not connected" i den nya datorn?

Som jag skrev har jag ingen gammal skärm att kolla med. (Min gamla dator är en bärbar där skärmen har gått sönder.)

Som jag också skrev har jag testat med samtliga ingångar.

Den nya datorn har inte två grafikkortsutgångar. Länken till datorns spec finns i mitt inlägg.

Ursäkta om jag låter snorkig, men jag är bara så ledsen att jag är helt desperat. Följande har hänt:

Först testade jag sysk167:s tips om auto-knappen, men det hände ingenting. Då gick jag till en granne och lånade en skärm och testade den. Den funkade inte heller, den var också helt svart. Eftersom den funkade inne hos grannen konstaterade jag att det alltså måste vara något fel med datorn och ringde Webhallen som sa att jag skulle komma dit med datorn. Åkte dit - och där funkade den med deras skärmar, två stycken! Eftersom de ansåg att det inte var något fel på datorn fick jag varken lämna tillbaka eller byta ut den. Åkte hem och testade igen. Belinean är förstås fortfarande svart.

Så nu sitter jag i en rävsax. De jag köpte datorn av säger "det är inget fel på datorn så vi kan inget göra, kolla med dem du köpte skärmen av". När jag säger att jag har testat datorn med två skärmar rycker de bara på axlarna. Om jag kontaktar dem jag köpte skärmen av frågar de självfallet om jag har testat den med en annan dator, och det har jag ju och det funkar utmärkt. Då säger de "då är det ju inget fel på skärmen så vi kan inget göra, kolla med dem du köpte datorn av".

Vad gör jag nu? Om jag går ut och köper en liten begagnad skärm och det skulle råka funka med den skulle det inte lösa problemet mer än för stunden, för jag vill inte ha en liten och gammal skärm till min nya MediaCenterdator, jag vill ha min nya underbara 24-tummare.

Jag förstår om det kan verka som om jag har noll koll på datorer, men så är inte fallet. Jag har haft datorer i 20 år, ett stort antal, och jag vet hur man kopplar ihop en dator och en bildskärm. Jag vet till och med att datorn måste vara påslagen för att man ska få bild...

Snälla snälla någon, hjälp mig!! Annars är det 9000 kronor i sjön!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck, fattar inte hur jag läste. Missade delar av ett stycke när jag läste Kattugglans senaste inlägg så mitt svar jag hade här tidigare har jag plockat bort... Sorry for that!

Kattugglan:
Har du handlat något över nätet och mindre än två veckor har gått så kan du kanske falla tillbaka på distansköplagen (dvs 2 ångerveckor). Den börjar löpa från det att du får hem varan och förutsätter att varan är i väsentligen oförändrat skick. Du får alltså inte ha skadat den med repor och annat samt att du troligen måste ha kvar originalemballaget. Mer info hittar du t.ex. på http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=2479 (länk till lagens fulla ordalydelse finns längst ner på sidan). Detta gäller alltså endast om du handlat på postorder/internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske konstig fråga men i en sådan här situation är nog fasen ingen fråga riktigt dum?
Strömkabeln eller kanske ännu hellre "bild-kabeln" (vare sig det är DVI eller vga-kabeln), hade du din egen med dig till Webhallen? Eller tog de sin egen?
Det vore inte första gången som ett eller flera stift på en av kontakterna gått av/böjts. 
Vet du vilken sorts kabel de använde på Webhallen? Dessutom finns det ju åtminstone 2 olika sorters DVI-kablar som ev skulle kunna påverka om de inte är kompatibla med din skärm.
Fast det låter rätt långsökt när jag tänker efter. Du har ju köpt rätt moderna prylar så de borde kunna snacka med varandra utan problem.
En sista sak att fråga sedan är åtminstone min idébank slut:
Webhallen har ju inte din bildskärm i sitt sortiment. Men de du köpte skärmen av, har de "din nya dator" i sitt sortiment? I så fall borde du på något sätt kunna få verifierat av det företaget att skärm & dator ska funka ihop.
Annars är det nog bara jobbet med Konsumentverket et.c kvar tyvärr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte på kabelfel eftersom Kattugglan testat både VGA, DVI och HDMI och inget funkade samtidigt som skärmen funkade med den gamla bärbara (jag förutsätter att samma kablar användes till den bärbara som med den stationära). Alla kablarna kan ju inte vara trasiga och någon måste funka eftersom det funkade med den bärbara.

Eftersom vi verkar vara i ett läge där alla vanliga medel fallerat så får vi väl försöka de mer udda lösningarna. Datorspeclänken säger inget om nVidia-grafikkortet är integrerat eller separat. Oavsett vad så prova att stoppa i ett annat grafikkort (ryck ut det befintliga om så krävs) och se om det är ett kompatibilitetsproblem mellan grafikkort och skärm.

Det är onekligen ett knivigt fall. Jag har stött på problemet tidigare men det var över 10 år sedan. Då var det en skärm som inte funkade med en dator. Alla andra datorer och skärmar av samma modeller funkade tillsammans, alla utom just en skärm och en dator. Personkemi har man hört talas om men inte att det finns motsvarigheten mellan datorer och skärmar. I ditt fall så är det i och för sig två skärmar som inte funkat. Antar att din vän inte hade samma skärmmodell som du. I så fall bör du leta reda på någon som inte har samma modell. I värsta fall så är det något med den skärmmodellen som inte funkar med HP-burken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack igen JoAr och sysk167 för alla era kreativa förslag och idéer. Nu tror jag det har börjat röra på sig!

Jag ringde butiken där jag hade köpt skärmen, och till min stora förvåning slog den killen inte alls ifrån sig problemet som jag hade väntat mig utan var helt inställd på att lösa det. Det kan möjligen bero på att det var enormt mycket strul med skärmen, för den fick beställas från Tyskland och sen gick allt snett så det tog tre veckor innan jag äntligen fick den. Det är samma kille jag har haft telefonkontakt med hela tiden och han kom förstås ihåg mig, så det kanske är därför han vill hjälpa till nu, för att kompensera för allt strul.

Hur som helst sa han att det kan vara så att skärmen är inställd på analoga signaler och inte kan ta digitala utan att ställas om. När jag sa att jag hade testat med auto-knappen blev han förstås lite ställd, men jag tror han är på rätt spår för jag har upptäckt en annan sak som måste ha samband med det här problemet. Skärmen fungerar som sagt utmärkt med min gamla bärbara dator med vga-sladd, men den återger inte multimedia! När jag försöker se filmer eller webb-tv visas ingen bild alls, bara en mörklila tom ruta. Visst måste det hänga ihop på något sätt?

Skärmen har ingen dvi-anslutning utan bara en vga och en hdmi, och den nya HP-datorn har ingen vga-anslutning utan bara en dvi och en hdmi, och kablarna som följde med bildskärmen ser ut så här: 1. Vga till vga, med en medföljande adapter vga-dvi. 2. Hdmi till dvi (= hdmi i ena änden och dvi i den andra).  

I min gamla bärbara dator använder jag sladden vga till vga.

I den nya HP-datorn har jag testat:
1. Vga (i skärmen) till dvi-adaptern (i datorn).
2. Hdmi (i skärmen) till dvi (i datorn).
3. En egen kabel med hdmi i båda ändar.

Skärmkillen har mejlat Belineas support och förhoppningsvis svarar de redan i morgon, men får ni några nya idéer av det här?


P.S. Jag upptäcker nu att det är lördag i morgon, så det lär väl dröja till efter helgen innan Belineasupporten svarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon extra DVI-vga adapter? Den kan ju vara defekt. Kanske har din vän en oanvänd sådan. Det brukar ju komma med en sådan med varje LCD-skärm.

Det verkar som att man kan trycka på Exit och sedan på vänster eller högerpil för att välja signalingång. Auto säger inget om val av signal konstigt nog. Troligen ska monitorn känna av det helt automatiskt utan knapptryckningar i vanliga fall om jag får gissa. Så här väljer man signal enligt manualen:

Setting the signal input directly..............................

You can set the signal input (D-Sub or HDMI) directly by pressing the EXIT button when the OSD menu is not displayed. Then press either the "vänsterpil" or "högerpil" button to select the D-Sub or the HDMI input.

Kan vara värt att prova att välja signal manuellt och se om det gör skillnad och prova med en annan DVI-adapter.

Jag är inte så hemma på HDMI men regeln brukar vara att gammal teknik är den som funkar per automatik utan drivrutiner och annat. Frågan är om HP skickar signal över HDMI utan någon extra inställning. Förhoppningsvis gör det det men om inte så är DVI säkraste kortet att få igång först, därav varför jag vill att du ska prova med en annan DVI-VGA adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst!

Det var skärmkillen som kom med lösningen och sen du JoAr som visade hur det skulle åtgärdas. (Jag laddade ner Belineamanualen först i går och har fortfarande inte läst den.)

Skärmen var inställd på analoga signaler (D-sub) och så fort jag ställde om till HDMI fick jag bild från den nya HP-datorn. Den verkar alltså bara kunna ta digitala signaler, vilket är lite märkligt. Enligt den här sidan om dvi-uttag http://www.datapro.net/techinfo/dvi_info.html#Page05 är den vga-dvi-adapter som följde med Belineaskärmen dvi-a, dvs. enbart analog, medan dvi-uttaget i hdmi-dvi-sladden är dvi-d, dvs. enbart digital (de två första bilderna). Nu är alltså HP-datorn ansluten med den digitala hdmi-dvi-sladden.

Jag har aldrig hört talas om det här förut, alla skärmar har bara varit att plugga in och så har jag fått någon form av bild direkt som förstås har fått finjusteras efteråt med drivrutiner och inställningar, men bild har jag i alla fall fått. Men nu när jag vet hur det funkar tycker jag faktiskt att det här systemet är mycket bättre: nu har jag både min gamla och min nya dator inkopplade i skärmen samtidigt och går mellan dem med en enkel knapptryckning! Om skärmen kände av båda signalerna automatiskt skulle det väl orsaka konflikt, antar jag.

Både skärmen och datorn var utvalda med stor omsorg efter flera dagars produktjämförelser, och nu när det äntligen fungerar är jag så nöjd och lycklig som man bara kan bli!

Tusen tack igen till er båda två för alla tips och all hjälp! Och så har vi alla tre lärt oss något på kuppen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev inte ovanstående inlägg med fetstil, det är forumet som gör precis som det vill ibland... Försökte ändra efteråt men det hjälpte inte och det kom inte heller något tillägg om att jag hade redigerat inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du fick igång skärmen till sist.
Det jag iaf lärt mig av denna historia är att ju "enklare" kablar/kontakter (installeras med autom) ju krångligare blir det då automatiken inte funkar. Då kan helt plötsligt inte någon hjälpa till. Ingen har råkat ut för problemet då allt ordnats med aut. Man har alltså inte fått jäklas lite varje gång & lärt sig något på kuppen.
Tur att du hittade rätt hjälpare till sist...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...