Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att stänga av datorn via Operativsystem


Alkapon

Rekommendera Poster

Varför kan man inte stänga av datorn via operativsystem. Jag försökte fixa min väns dator som går inte att stänga av via windows. Man måste hålla intryck power knapen någar sekunder sen går det. Jag har formaterad o installerad olika xp varianter det är samma. När man går på start menyn o trycker på avsluta knapen o sedan vad vill du göra? När jag trycker  på menyn stäng av datorn. Sedan händer inte nånting. Det står "nu kan du stänga av datorn" på skärmen hela tiden. Ägaren säger att datorn var sådant från början när jag köpte den.

Mvh/

Jones
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Misho!

Ladda ner och installera User Profile Hive Cleanup Service från Microsoft så löser du dertta problem med icke avslutande processer.


http://www.microsoft.com/DOWNLOADS/details.aspx?familyid=1B286E6D-8912-4E18-B570-42470E2F3582&displaylang=en


Oftast när man stänger med brytaren så uppstår felaktigheter i systemet som bör repareras med diskkontrollen. Detta ska man sällan behöva göra, men ibland är det ofrånkommligt när systemet hänger sig. Det är heller inte alltid det uppstår några fel, men håller man på och stänger av flera gånger eller alltid, med brytaren så blir det alltid strul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det är en inställning i BIOS om datorn ska stänga av helt eller bara visa skärmen "Nu kan du.."

Kolla under "Power management" eller liknande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...