Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppstart via BIOS


rullerex

Rekommendera Poster

Ett litet problem vid uppstart av datorn, ej omstart. Om jag INTE går in i BIOS och ställer in på hårdisk 0 om den står på hårddisk 1, så startar datorn bara om. Står den på hårddisk 1, så blir det att ställa in den på hårdisk 0 istället, vid nästa uppstart. Har bara en hårdisk numera i datorn. Kör Vista Ultimate (32bit) I övrigt fungerar datorn perfekt. Några kluriga tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är ett gammalt moderkort/dator kan det vara batteriet som håller kvar inställningarna i BIOS som börjar bli dåligt. Det kan också vara en bugg i BIOS som kanske åtgärdats men då kräver det en BIOS-uppdatering.

Vad är det för dator och moderkort (märke och modell)? Lite mer info om hårdvaran kan hjälpa för att få lite bättre svar på din fråga. Verktyget CPU-Z som kan laddas ner på  www.cpuid.com/cpuz.php kan hjälpa dig att få reda på vad det är för moderkort och så om du är osäker på hur du tar reda på vad det är för hårdvara du har. Det är gratis och kräver ingen installation. Packa bara upp zipfilen och kör exe-filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intax, AMD Athlton XP,
Mainboard nVidia-nForce2 Ultra 400.
BIOS Phoenix Tech. LDT version 6.00 PG Date 04/09/2003.
Graphic AGP version 3.0
Fungerade tidigare då jag körde med två hårddiskar, fick "problemet" då jag formatera om ena hårddisken och kopplade bort den andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att Intax är en lokal datorbutik? Sökte lite på namnet då jag inte känner igen namnet och hittade en butik.

NVIDIA nForce2 Ultra 400 är nog själva chipsetet på moderkortet, inte själva moderkortet. Hittar i alla fall inget hos nVidia som tyder på att de gjort ett moderkort med det namnet. Moderkortskretsar i form av chipset gör de dock och nForce2 är ett äldre sådant.

Vad händer om du kopplar in din gamla hårddisk igen och konfigurerar i BIOS sq att den disken inte ska ingå i bootsekvensen (förutsatt att det går, annars får du försöka få till ordningen så att den hamnar sist)? Löser sig problemet då? Är det PATA (dvs de gamla IDE-diskarna) eller är det SATA-diskar eller kanske en av varje?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara tillägga att jag flyttade tråden till "datorer (hårdvara)" istället för "windows" eftersom ämnet hör bättre hemma där.

/Johan - Moderator PFA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...