Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ingen bild med ny hårdvara och nya ljud.


hajmat

Rekommendera Poster

Har precis köpt ny hårdvara till min dator och nu får jag ingen bild (testat 2 skärmar). När datorn startar låter det piiip-pip-pip = en lång efterföljt av två korta. Så brukade den inte låta innan.

Hårdvaran jag har köpt är:

Moderkort
GIGABYTE GA-EP35-DS3R P35 S-775 SATA2 ATX
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=2741

Minne *2 = 4GB
CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 PRO ACTIVE LED

http://www.dustin.se/pd_5010092987.aspx

CPU:
INTEL CORE 2 QUAD Q6600 2.4GHZ 8MB 1066MHZ S-775

Grafikkort:
MSI GEFORCE 8600GTS 512MB DDR3 HDM

Har kvar mina gamla SATA hårddiskar.


Min första tanke var att grejerna inte passar med varandra men eftersom den startar som den ska, dock utan bild, så tror jag inte det. Men har ändå varit inne på:
http://www.gigabyte.com.tw/FileList/MemorySupport/motherboard_memory_ga-ep35-ds3_2.1.pdf

för att se om minnet passar till modekortet. Jag har inte hittat minnet där men eftersom de lyser när datorn är på trode jag att dem funkade ändå.


Någon som vet vad jag kan göra för att få igång burken?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att grafikkortet verkligen sitter i ordentligt och att du kopplat in den extra strömkabeln som många nya grafikkort kräver (mitt 8800 kräver det, vet inte hur det är med 8600)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det finns ingen extra sladd från grafikkortet och det sitter stabilt.

Nu har jag testat med ett nytt modekort men det funkar inte bättre det.. Dock så är det inte längre några felljud men när jag startar dator stänger den av sig och drar igång igen antigen en eller upp till tre gånger.
När den väl kommer igång så är det fortfrarnde ingen bild. Har även testat att  koppla ur allt för utom proccecorn, då får jag heller inga felljud men den startar inte på första  "knapptrycket".

Någon som vet vad detta betyder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sidan 106 i manualen (den jag laddade ner från nätet för ditt moderkort) finns en steg för steg guide för att isolera problemet. Jag förstod inte riktigt vad du skrev i ditt sista inlägg. Menar du att när du slår på strömmen så stänger datorn av sig direkt. Sedan försöker du igen och igen och efter ett par försök så startar den? Om det är så så låter det nästan som skyddsmekanismen då processorn inte får ordentlig kylning som vissa moderkort har. Kontrollera att processorns kylare är monterad korrekt. Det är f.ö. steg två i felsökningsguiden på sidan 106 i manualen. Om mitt antagande är korrekt så har datorn inte kommit fram till att kontrollera grafikkortet än i uppstarten så det tar i så fall stopp tidigare än vad det gjorde när det pep i högtalaren på datorn.

Enligt flera (men inte alla) grafikkortsmanualer till de olika MSI-grafikkorten som gäller nVidia 8600GTS (hittade inte just ditt kort i listan av någon anledning) så finns det en strömkontakt uppe i hörnet på grafikkortet längst bort från moderkort och baksida på chassit. Den kontakten borde förses med ström från nätaggregatet i datorn om det finns en sådan. Läs noga genom alla installationsanvisningar så att du inte missat det för i så fall kanske inte kortet får tillräckligt med ström.

Se också till att grafikkortet verkligen sitter i riktigt ordentligt. Det är lätt att missta sig och många har gjort det felet trots att de varit säkra på att kortet suttit i. Titta på följande länk för exempel på hur lite som krävs för att kortet inte ska fungera som det är tänkt:
http://web.comhem.se/tipsochguider/monteragrafikkort.htm


Enligt moderkortsmanualen betyder en lång och två korta ljudsignaler fel på monitor eller grafikkort. Det tyder på att det är grafikkortet som är problemet.

Här är den kompletta listan med felsignaler:

Q: What do the beeps emitted during the POST mean?
A: The following Award BIOS beep code descriptions may help you identify possible computer problems.
(For reference only.)
1 short: System boots successfully
2 short: CMOS setting error
1 long, 1 short: Memory or motherboard error
1 long, 2 short: Monitor or graphics card error
1 long, 3 short: Keyboard error
1 long, 9 short: BIOS ROM error
Continuous long beeps: Graphics card not inserted properly
Continuous short beeps: Power error

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

tack så jätte mkt för svaret JoAr, nu har jag bild!

Tyvärr så ar jag nu yterligare ett problem med min SATA-hd.

När jag startar datorn: Står det "No hard drive found"

har ändrat i biosen att den rätta hårddisken är prio1.

Har även kommit till en ruta där det står RAID Volumes None defined. Där ska jag trycka ctrl + I. Här kan jag skapa en ny RAID volym men då måste jag radera allt som finns på hd:en. Kan man på något sätt komma runt detta? eller måste jag isf köpa en ny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga vad det kan vara. Kan vara så att datorn tror att RAID är aktiverat och vill då ha minst två hårddiskar för att kunna hantera situationen. Gå igenom BIOS inställningarna för att säkerställa att du inte råkat aktivera RAID av misstag. Du ska absolut inte behöva köpa en disk till. RAID är valfritt att köra på alla moderkort jag någonsin träffat på. Dum fråga kanske men du har väl stoppat i både strömkabel och satakabel i hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...