Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vistaproblem! Hjälp den som kan..


kalh

Rekommendera Poster

Hej, Sedan början på maj har IE kraschat 8 gånger, dvs " IE svarar inte och avslutades.." När jag då startar Aktivitetshanteraren för att avsluta IE sker oftast detta: "Aktivitetshanteraren svarar inte...", inte den heller!!! ??? Och datorn blir jätteseg...själv blir man trött. Det är att vänta, men inget händer.. så efter en lång stund är det bara att använda strömbrytaren.
Någon som kan ge bra tips om detta...

Jag har redan en äldre maskin med XP och Firefox.....så "bytesförslag" undanbedes...

Tack på förhand!
Kalh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Kalh!

Du måste ju tala om vilken Vista du har. Den sämsta är Vista Home Basic har du den, så kan du räkna med sådana här problem. Är du trött, så får du väl sova lite mer kanske Stort flin

Vista ska ju vara bättre med SP1 men jag tror att många får problem. Själv kör jag Vista virtuellt i Vmware utan denna updatering. Jag har provat att uppdatera, men märkte egentligen ingen skillnad, bara att uppstarten blev lite segare, så nu kör jag utan.

Men är din maskin rätt ny så borde den ju funka utan problem säskilt om du köpt med Vista SP1 förinstallerat. Du får prata med dom du köpt den av och se om dom kan ge dig några råd.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Olle!

Hopppas nu på ett "Muntrare" svar.... ursäkta Stort flin...
Är kanske ensam om att Aktivitetshanteraren inte svarar??? 
Jag kör Vist Home Premium på en drygt ett år gammal HP Pavilion M8075. Använder också Telia Säker Surf med Windows Defender.
Jag uppdaterar Vista, inkl SP1 och allt annat så ofta det finns något att hämta och installera.
Med SP1 tycker jag att min HP blev "snabbare"... 

Vista är dessutom ominstallerad i maj 2008 med hjälp av skivor från HP...

Jag söker också ersättare för Telia Säker Surf.... som jag förmodar är detsamma som F-Secure årsmodell 2007..? Jag har provat Panda Internet Security 2008 som krånglade... av-och ominstallerat... därefter Norman Security Suite 2008... krånglade den också, av-och ominstallerad. Norman anser jag var orsaken till oljud i högtalarsystemet. När min HP var i skick som ny efter ominstallationen av Vista i maj så fanns oljudet kvar... det blev borta när jag bytte ut Norman mot Telia Säker Surf...

Något bra tips om Antivirusprogram..? Skall man välja ett komplett "Security-paket" eller plocka lite här och där? Separat brandvägg och separat antispionprogram?

Kalh 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Något bra tips om Antivirusprogram..? Skall man välja ett komplett "Security-paket" eller plocka lite här och där? Separat brandvägg och separat antispionprogram?
Kalh 


Själv kör jag med Avast Antivirus och ZoneAlarm brandvägg, har aldrig haft några som helst problem.
Och det bästa av allt, båda är gratis. Avast måste dock registreras (e-postadress), därefter får du en kod som matas in när du startar programmet...

Har även använt AVG förut, var ganska nöjd med den också. Har dock inte provat nya versionen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

kalh!

Hej igen! Gå till den här tråden så ser du vad jag rekommenderar för Antivirus.

http://pcforallasmart.idg.se/forum/thread.jsp?forumid=9&rootid=497186&page=1&modtype=0#497224


Tråkigt att du råkade ut för Norman som är det sämsta jag någongång försökt mig på en gång i tiden. Jag installerade aldrig, men jag försökte läsa manualen.

Pröva NOD32 och du blir inte besviken. Eset Smart Security heter deras sista skydd med brandvägg, men den versionen vet jag inget om. Men ta hem NOD32 version 2.7 på svenska.

Länk till inställningar tror jag fanns på den andra tråden.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Olle!
Tack för tipsen.. du är hängiven NOD32 har jag förstått. Annars är det "lustigt" för det "Securitypaket" som är No 1 i en test kan vara sämst i en annan.... Norman är No 1 i PC World, visserligen den norska upplagan men ändå.
Om du kör NOD 32 Antivirus.. får jag fråga vad du har för brandvägg och antispionprogram då? Du har kanske en hårdvarubrandvägg?

Och när jag ändå skriver... har du eller någon annan tips om en bra virus-scanner...?
Jag fick en virusvarning i Telia Säker Surf och rekommenderades att "ta bort det automatiskt". Det gick nu inte för "viruset" bytte namn påstod Telia SS...?
Nu är det kanske Telia SS som själv bytte namn? F-secure lär göra det... men att det inte då anges i klartext? 
Jag har skannat med F-secure, Kaspersky och Windows men ingen hittar något...
Inget finns i karantän eller i loggen för Telia SS.

Ja, det var det hela för nu..

Kalh 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag fick en virusvarning i Telia Säker Surf och rekommenderades att "ta bort det automatiskt". Det gick nu inte för "viruset" bytte namn påstod Telia SS...?
Nu är det kanske Telia SS som själv bytte namn? F-secure lär göra det... men att det inte då anges i klartext?"
F-secure/Telia Säker Surf byter ofta namn på infekterade filer, de kommer då inte att startas automatiskt efter en omstart av datorn. Om den infekterade filen körs så förhindrar Windows programmet från att ta bort filen direkt. Det kan bero på en klantig översättning att meddelandet misstolkas, kanske.

Eftersom du bara nämner antivirusprogram så föreslår jag en kontroll med minst ett av dessa bra antispionprogram:
SUPERAntiSpyware Free Edition
http://www.brothersoft.com/download-malwarebytes.-anti-malware-71406.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia och välkommen åter...
Jag försöker att få Telia att uppge om de använder F-secure 2007 i deras Telia SS version 7,03? F-secure själva säljer version 8,0... Måhända att Telia är ett år efter i sina uppdateringar, jag kan uppfatta det så efter deras supportsvar.

Beträffande infekterade filer, så är jag fortfarande osäker på om Telia SS har oskadliggjort "något"??? Telia svarar inte på varför inget syns i karatän eller logg för programmet!
Nu har jag dock funnit i Vistas logg...ett litet utdrag;Loggnamn: Application... Källa: F-secure Anti-Virus... Händelse-ID: 103... Nivå: Fel...Aktivitetskategori: Ingen.... Malicious code found i file..... osv....Infection: Trojan-Clicker.HTML.lFrame.iz.....
Om den här trojanen är oskadliggjord eller inte???
Det är inte utan man får lite "trojannojja" och tycker att datorn beter sig konstigt ibland...
T.ex. så vill inte Aktivitetshanteraren "öppna sig"..?!
Funderar åter på ett nytt och annat "Säkerhetspaket" från och samma en programmakare eller om man delar upp "paketet på tre olika programmakare. 


Kalh  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På infektionsnamnet så skulle jag gissa att det gäller en webbsida som innehöll något olämpligt och om du inte märkte att något hände med datorn så tror jag inte att datorn blev infekterad. Om du hittar raden i loggen igen så kan du försöka kopiera den och klistra in i ditt svar. I XP så fanns det, i loggen, en ikon som såg ut som 2 pappersark som betydde kopiera.

Så vitt jag vet så finns det inget säkerhetspaket som innehåller ett bra antispionprogram. Kör antispionprogrammen jag rekommenderade förut för en kontroll av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia, tack för råden..Märkligt jag skrev ett nytt inlägg, men det blev borta... och jag var blev tvungen att logga in igen? Jag kanske skrev för länge..

Jag försöker klistra in raden från Vista-loggen här:
C:\Users\M8075scAH\AppData\Local\Mozilla\Firefox\Profiles\l84faxh1.default\Cache\968A1B93d01

Kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Cecilia! Jag får avslöja min okunnighet...
Hur farligt virus är/var detta?
Och botemedlet då, tömmer man "cachen" i Firefox och problemet är borta... men Telia SS  har döpt det till något annat och sparat det på annan plats???
Dags att lägga på locket?
Kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur farligt virus är/var detta?
Går inte att säga utifrån namnet, men om du inte märkte att saker började hända i datorn just då så tror jag inte att datorn blev infekterad utan att F-secure stoppade det i tid.

Och botemedlet då
Ingen åtgärd behövs eftersom F-secure har bytt namn på filen så att den inte kommer att användas igen.

Här kan du läsa mina vanliga råd för en säkrare dator, men det är så klart viktigt att man använder sitt förnuft också.
http://ceblstockholm.googlepages.com/home

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, tar till mig dina råd och blir kanske lite tjatig men...
Jag provade att köra onlineskanning med både NOD och Bitdefender, inloggad som "Administratör" är jag på min egen dator, men jag fick nobben i båda fallen... De krävde en administratör..? Jag vet nu inte om Telia SS satte "P" för mina försök? 

Kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog Vistas säkerhetsfunktioner skulle jag tro. Se om det funkar om du högerklickar på en genväg till Internet Explorer och väljer Kör som administratör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...