Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Intrång via ip, hemsida eller youtube?


Breton

Rekommendera Poster

Hej,
total n00b vad gäller sånt här (klassisk ödmjuk inledningsfras), men jag undrar hur mycket skada en person kan åsamka genom att bara känna till min ip-adress, eller genom att man varit på personens hemsida eller sett dennes youtubeklipp.

Det är en person jag uppfattar som mycket opålitlig och mycket programmeringskunnig (dålig kombination). Har varit på hans hemsida och kollat några youtubeklipp...under en period därefter var det vanligt för mig när jag surfade på firefox att inte webbsidorna dök upp, utan jag var tvungen att "försöka igen", vilket efter ett tag gjorde mig lite misstänksam.

När jag så nyligen började söka på "firefox problems" försvann problemen plötsligt, utan att jag gjort något. Min paranoia fick mig då att misstänka att han kanske loggade mina sökningar och avaktiverade eventuellt infört malware.

Är jag helt ute och cyklar med mina misstankar? Det är obehagligt att hysa dem, kan jag säga, då personen ifråga känns smått diabolisk.

Har Norton, som inte indikerat några problem, har även avira antivirus och trojan remover, vilka inte heller visat något. Finns det något sätt att i efterhand se om någon varit inne på datorn?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en fullt uppdaterad Windows 2000, XP, Vista med uppdaterad brandvägg och uppdaterad webbläsare så är oddsen rätt små trots allt. Det förutsätter givetvis att du inte klickar på en massa länkar som vill installera program på din dator där du accepterar installationen. Med uppdaterade program och sunt förnuft så är man faktiskt rätt säker på internet. Problemet är att många inte uppdaterar eller litar blint på att säkerhetsprogrammen skyddar en till 100% vilket de definitivt inte gör.

IP-adressen är väldigt lätt att få tag i så att han fått tag i den är inte det hela världen. Annan information som personen kan ha fått tag i är cookies du har lagrat i din webbläsare. Det går att få in malware bara genom att surfa in på en dålig sida men det fungerar för det mesta bara om du har ouppdaterat Windows och webbläsare och saknar brandvägg. Detta för att scripten och webbsidekoden som finns på dåliga sidor nyttjar buggar för att installera malware.

Så slutsatsen är, har du hållit dina program uppdaterade så är risken liten för att du får in någonting på datorn. Kan vara värt att hålla koll på brandväggsloggarna och se om det dyker upp något anmärkningsvärt.

Att sidorna inte dök upp i Firefox kan vara ett symptom på en överbelastad DNS-server hos bredbandsleverantören. Då kan inte en internetadress, t.ex. www.eniro.se omvandlas till en IP-adress och webbsidan kan därmed inte laddas. Comhem hade detta problem ett tag i vintras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...