Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa en filserver


AndreZ

Rekommendera Poster

Hej

Jag vill skapa en filserver som jag ska kunna komma åt filerna (och gärna programmen) på alla Windows-datorer världen över. Kan man göra det?

Jag vet att man kan ansluta en nätverksserver via hemnätverket, men jag vill kunna nå hårddisken när jag är typ hemma hos kompisar...

Jag har en gammal skräpdator på 500 MHz, 192 MB RAM, 6 GB Hdd (och en 250 GB Extern) Win XP PRO. Jag hade tänkt att den skulle stå på dygnet runt så att jag kommer åt den.

Mkt glad för svar Tumme upp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

akhlaque57
Hej

Jag vill skapa en filserver som jag ska kunna komma åt filerna (och gärna programmen) på alla Windows-datorer världen över. Kan man göra det?

Jag vet att man kan ansluta en nätverksserver via hemnätverket, men jag vill kunna nå hårddisken när jag är typ hemma hos kompisar...

Jag har en gammal skräpdator på 500 MHz, 192 MB RAM, 6 GB Hdd (och en 250 GB Extern) Win XP PRO. Jag hade tänkt att den skulle stå på dygnet runt så att jag kommer åt den.

Mkt glad för svar Tumme upp


mm det kan du göra... vi tex en FTP server...
du kan ladda ner en gratis version på http://filezilla-project.org/

men har du en router i vägen, så kommer du få öppna en ledig port (21) till din dator...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. å port 20 åsså...

Sen måste du antingen ha en statisk ip-adress eller så fixar du ett gratis konto hos ex. dyndns.com som ser till att ex. andrez.homeftp.org alltid slussar en vidare till den IP du fått av din ISP.
På servern installerar du ex.DynDNS Updater som uppdaterar det hela om du inte fixar det i din router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...