Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nu tror jag att jag totalt förlorat förståndet


Sandra08

Rekommendera Poster

..Plötsligt när jag sitter här och jobbar på min dator - ja då försvinner allt på skrivbordet, startmeny, aktivitetsfältet och alla ikoner och genvägar...fattar ingenting..kommer bara vidare genom aktivitetshanteraren...

Hjälp//Sandra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC för Alla redaktion

Det låter som om "Explorer" kraschade medan du jobbade. Då försvinner "skrivbordet" mm.
Gissningsvis något program som kommit i konflikt med systemet med just det här resultatet.

För att lösa det tillfället startar du antingen helt bryskt om datorn, eller så drar du igång aktivitetshanteraren och väljer "Kör" under Arkiv-menyn och skriver "Explorer" och klickar ok.

Mer "långsiktigt" bör du dock funderar på vad du gjorde precis innan kraschen, dvs vilket program som kan ha orsakat det hela. Hade du precis installerat något nytt program? Vilka program var i gång i bakgrunden som kan ha orsakat problemet, etc...?

Så snart du genom uteslutningsmetoder eller liknande hittat det program som trilskas kan du enkelt avinstallera eller helt enkelt låta bli att använda.

Lycka till!

Mvh
Fredrik Agrén
PC för Alla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen..

Tack för snabbt och lättläst svar.

Först försökte jag använda mig av aktivitetshanteraren och "kör" och "explore", men "skrivbordet" kom inte tillbaka. Jag löste det hela (tillfälligt) med och stänga av datorn genom aktivitetshanteraren.

Nu, idag när jag startar upp datorn, så funkar den som den ska(typ).

Jag kan inte komma på vad jag gjorde annorlunda, men så är jag inte så himla haj på datorer.

Finns det inget annat och gör än och starta om???

Tack//Sandra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev du "explore" eller "explorer"? Det ska vara "explorer", testa annars med "explorer.exe", det brukar funka för mig när skrivbort + startmeny försvinner. Det händer ibland när utforskaren kraschar och man måste stänga den med aktivitetshanteraren.

//Filip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mariusgrimstad

Hej

Det som Fredrik skrev är rätt..  Men skrev du "explore" eller skrev du "explorer"??

Tryck Ctrl-Alt-Del och tryck 'Arkiv' sen på 'ny aktivitet', sen skriver du "explorer.exe" fast utan " ".

 

MVH Marius

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men vilka snälla människor...

Jag skrev helt enkelt fel.."explorer" menade jag så klart(hm)

Nu har datorn funkat felfritt en hel lång stund!! JIPPY!!!
Men jag undrar ändå varför den gör så..förvinner???

Jag vill så gärna förstå

Tack//PompomSandra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Explorer är gränsnittet för fönsterhantering för Windows. Då detta inträffar har ett allvarligt fel inträffat i Windows, troligen av dåliga drivrutiner eller program som körs samtidigt som Windows, Windows försöker då återställa läget men lyckas inte allt.
För att detta inte ska inträffa bör du ha de senaste drivrutinerna för samtliga enheter och uppdatera programvarorna och operativsystemet. Du bör inte heller ladda hem okända program och ha både antivirus och brandvägg installerad på hårddisken.
Båda finns att i betal och gratisalternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen..

Tack för snabbt och lättläst svar.

Först försökte jag använda mig av aktivitetshanteraren och "kör" och "explore", men "skrivbordet" kom inte tillbaka. Jag löste det hela (tillfälligt) med och stänga av datorn genom aktivitetshanteraren.

Nu, idag när jag startar upp datorn, så funkar den som den ska(typ).

Jag kan inte komma på vad jag gjorde annorlunda, men så är jag inte så himla haj på datorer.

Finns det inget annat och gör än och starta om???

Tack//Sandra


När du har fått hårddisken utbytt en eller två gånger så kan datorn starta om helt plötsligt och du får ett annat fel som betyder att det har blivit fel på kontrollerkortet.

Då får du upp ett meddelande liknande detta...


 
Men det kan bero på annat också.

Om du har viktiga data på hårddisken då lämna in datorn till dataräddning. De i databutiken vet sällan något som såna fel.  
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...