Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antivirusprogram mm??


Migden

Rekommendera Poster

Tja, är det inte genom att visa sitt missnöje och byta webbläsare som är konsumentmakt som sätter en eldgaffel i baken på de kommersiella krafterna? Fundersam Att bara sitta tyst och lida pin hjälper ingen och defenitivt inte en själv. Microsoft har försakat webbläsarsidan länge och kämpar nu för att komma ikapp och därmed återta sina förlorade marknadsandelar. Jag håller dock på raka motsatsen än ditt resonemang Daum. Man måste byta om något som var bra blir sämre eller som inte står sig i konkurrensen. Tänk om man aldrig skulle byta antivirus eller antispyware när någon går ner sig! Då skulle Symantec aldrig har gjort något åt prestandaproblemen i Norton (som de fortfarande kämpar med vad jag förstår) och vi skulle köra AdAware som inte riktigt kan fånga upp alla former av malwarehot längre om man jämför med SuperAntiSpyware och Malwarebytes AntiMalware t.ex.

Men visst har du rätt i att alla webbläsare inte bara kommer utan redan är utsatta, frågan är bara till vilken grad. Jag lever i nuet och sedan 2004 har inget kommit från Microsoft som varit säkert och funktionsrikt nog för att förmå mig att överge Opera och Firefox. Som sagt så kan kanske IE8 kan bli något bra. Vi får helt enkelt se vad tiden lider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har använt nätet sedan 1998 och jag har aldrig stött på nån skadig kod på några normala sidor (då räknar jag inte tex errorsafe och winantivirus 200* som skadlig kod).
låt oss säga att jag går in på en rysk sida för att leta efter ett crack till nero, ja då kan man få räkna med både det ena och andra men då är man ju medveten om riskerna och dom som gör detta är ju sällan några nybörjare.
om man skulle träffa på en sida med skadlig kod så kan nästan räkna med att antivirusprogrammet varnar men om det inte gör det och du får upp en fråga om tex en activex kontroll vill installeras så man ju själv klicka ok.
fram till mellandagarna 2005 så använde jag w2k och ie 5.5, nu är det xp och ie6 men det är inga som helst problem för mig då jag vet vad jag gör på nätet. jag skulle även kunna öka skyddet i min dator men varför krånga med detta då jag inte har nån nytta av det.
när rädda nåt av mina skyddsprogram mig från att göra ett icke medvetet "misstag", det kommer jag inte ens ihåg. kanske 5 år sedan.
just nu har jag inte antivirusprogram för jag testa nyligen den sista versionen av MBAM pro som åkte ut närapå direkt! (scannar programmen man öppnar alldeles för långsamt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har väl under våren varit gott om helt normala webbplatser som har råkat ut för SQL-injektioner så att de kan smitta datorer.

"Under första halvåret infekterades sextio av Internets hundra mest populära sajter.
...
Som ett exempel på hur legitima sajter utnyttjas nämns i april, då hundratusentals sidor, däribland en FN-sajt, Wired och ZDNet, infekterades." http://www.idg.se/2.1085/1.172825

"Exempelvis har sajter som ITV, Sony Playstation och en sida om golf på BBC:s sajt alla blivit infekterade vid tidigare tillfällen.
...
Googles Bloggspot.com är också en bidragande resurs för virusmakare och beräknas stå för två procent av alla infekterade sidor under juni 2008." http://www.idg.se/2.1085/1.172223

Även om folk håller Windows och webbläsare uppdaterade, så är det nog många som kan missa att hålla Flash, Adobe Reader, Quicktime etc uppdaterade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag påstår ju inte att det inte finns några infekterade sidor och finns det verkligen sidor som utnyttjar gamla vers av de programmen du räknar upp. jag har aldrig läst eller hört talas om det. fortfarande måste ju användarna köra eller godkänna installationer för att bli infekterade, 2007 besökte jag ett antal olika blogspot sajter utan att märka nåt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Eforum hade råkat ut för SQL-injektion i våras så fick en jag känner in en skadlig fil i Windows-mappen utan att det hade kommit upp någon fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag var inne på den sidan tre ggr den kvällen/natten och det hände samma sak alla gångerna. datorn blev närapå oanvändbar pga att ie rusa iväg, både cpu och minnesanvändningen öka markant.

oavsett hur och när filen kom dit så innebär det ju inte att datorn är infekterad, däremot om man klickat på filen. finns det en planterad keylogger på sajt så måste ju den köras, förutsatt att det inte finns nån exploit som kan utnyttjas.

idg skriver även detta:
Ett annat problem är att den sårbara ActiveX-komponenten är signerad av Microsoft. Så de användare som ställt in sina webbläsare att lita på kod som signerats av Microsoft riskerar att bli smittade.
det stämmer men då måste man förstå att användaren måste själv ändra detta eftersom den förvalda inställningen (sedan win 2000) är fråga istället för att aktivera men man bör ju inse att ju mera klick på idg sajt ju mera reklam kan säkert sälja...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filen i den datorn kom säkert in genom något säkerhetshål som utnyttjades.
Som jag har förstått det så rusade datorn för att det sattes igång en massa skript som just försökte utnyttja en massa olika säkerhetshål, inte bara i Windows och Internet Explorer utan i andra program som de jag skrev, Java, Flash, Adobe Reader, Real Player etc.

Jag var inne på Eforum många gånger vid de tillfällena med Firefox och då såg man texten till skriptet som anropade ett skript som låg i Kina, i stället för att det kördes som med Internet Explorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det första som slog mej var att det är nåt som överbelastas för att ev kunna utnyttjas men det du skriver om skripten låter ju troligare. det är första gången jag sett detta, till skillnad mot om man tex besöker en sida som vill installera en dailer (för att ta ett gammalt exempel)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, de här skripten försöker inte installera något program på det tradionella sättet utan det är säkerhetshål som gäller för att försöka få in något som kör och som i sin tur kan försöka ladda ner mer, lägga in autostart/service etc i registret osv.
Apropå att ladda ner så finns det ju nu skadliga program som använder sig av BITS-tjänsten (samma som automatiska uppdateringar) för att inte fastna i brandväggar, man ser det ibland i ComboFix-loggar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla som skrivit.....
Visserligen tycker jag nog att de sista inläggen inte riktigt var relevanta, för min del iallafall.....

Nu köper jag AVG InternetSecurity för 2 datorer.....ids inte jaga fria prövoperioder, eller pussla ihop olika program.....

Ska upp till fjällen och fiska och plocka hjortron och.....Stort flin
och då är det bara internet via mobilen som gäller
( förresten....hur skyddar man den då eg??? Har , peppar, peppar....inte haft strul där än....)
Samt ska låna ut en dator till systerdotter, och vill då ha fungerande program.

Men , kom fortfarande gärna med tips om AntiVirus program...Ler

Mvh, Migden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först ska du se till att stänga av BlueTooth i telefonen då en hel del virus sprids den vägen. Behöver du BlueTooth så slår du på det för stunden. Kan bli lite jobbigt om du använder headset via BlueTooth.

Sedan finns det antivirus för mobiltelefoner också. T.ex. har Kaspersky Labs en:
http://www.kaspersky.se/home/products/home_users/anti_virus_mobile

Söker du lite på antivirus och mobiltelefon så lär du hitta fler.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avira kan jag rekommendera då jag själv o mina 2 barn har Avira gratisversionen sedan ca  1,5 år tillbaka.    Vi har klarat oss från elakheter ( ta i trä ) med detta antivirus som rankas bland de allra bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...