Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antivirusprogram mm??


Migden

Rekommendera Poster

Mitt Norton går snart ut...
AVG har jag hört mycket positivt om...MEN
Den fria/gratis versionen...hur långt räcker den??
Vad måste jag komplettera med?
Har en dator till vars fria Norton går ut om 1½månad...
Finns att köpa AVG för 2 datorer, typ 650 kr nåt...
F-secure har jag haft innan , på bärbara..men det försvann i en crash och fick installerat Norton av de som fixade den crashen.

Tacksam för tips!

Glömde tala om att jag har en router, Netgear, som har brandvägg. Och måste koppla bort brandväggar på den bärbara för att det trådlösa ska funka.
Men är ju lite lur på det...känns lite osäkert...?

Migden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt en stor undersökningar av olika antivirusprogram för en månad sedan hittade både Avast och AVG över 95% av alla virus vilket antas som mycket godkänt. Ingen av de testade programmen fick 100%. Routern har ofta en inbyggd brandvägg, dock måste de ibland konfigeras. Jag har Avast på två datorer och jag har inte upptäckt några svårigheter med det.
Du bör ha en brandvägg och antispionprogram installerad på hårddisken. Dock bör du bara ha en antivirusprogram och en brandvägg installerad då de kan skapa konfliker med varandra.
Om du ska tex ha AVG eller Avast på två datorer, måste programmen vara registerad på två olika personer. Kontakta Netgear så du är säker på att brandväggen är rätt konfigoerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du skulle kunna köra antivir och windows defender, den senare tycker jag blivit effektivare på senare tid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Alexa!
Tack för svar.
Men, varför måste programmen vara registrerade på 2 olika personer?
Är det i gratisversionen?
För om jag nu skulle köpa AVG Internet Security för 2 datorer (579kr) så borde det väl inte behövas?

Om jag har gratisversionen AVG AntiVirus ( eller betalversionen AntiVirus 449kr/2st) så måste jag väl komplettera med spionskyddsprogram?

Brandvägg har jag genom Windows i datorn.

Har kört routern nu en månad, och senast idag kollat Norton, och fick ett 0 resultat.

/Migden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Migden!

Har du tittat på NOD32 som är ett av dom vassaste antivirusprogrammen som finns idag. Det bästa är om du provar version 2.7 som finns på svenska. Jag har använt NOD32 sedan 2001 på mina datorer och rekommenderar det starkt.

Ladda ner och prova:
http://www.esetscandinavia.com/download/free_antivirus_trial/


Ringa och köpa, välj Stockholm:
http://www.esetscandinavia.com/company/contact

Ha en skön sommar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej olle!
Har faktiskt kolllat NOD32.
Verkade bra.
Men ,vad är skillnaden eg mellan  NOD32 och ESET Smart Security ( förutom priset, dyrt) ?
NOD32 562KR/2 LIC/1år, ESET Smart Security 864kr


mvh, Migden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Migden!

Eset Smart Security är det senaste och innehåller också en brandvägg. Jag tror inte den kommit på svenska än, precis som nya versionen av NOD32 version 3 inte heller har gjort. Egentligen spelar kanske inte språket någon roll, men NOD32 v 2.7 på svenska har funkat bra och översättningen är ren och fin. Du kan ju prova bägge och ta den du tycker passar dig. Personligen så duger gott den inbyggda brandväggen i Windows tycker jag och i routern som du har finns ju en brandvägg. Själv har jag 2 datorer till en router och det funkar bra utan någon 3.e parts brandvägg har jag märkt.

Nu ska jag skrämma upp dig lite. För att NOD32 ska funka som det är tänkt, måste du också ställa in programmet. På denna sida hittar du avancerade inställningar, som gör att programmet skyddar dig mot i stort sett allt.

http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=37509

Du kan bara prova en version  i taget och inställningarna var bara till NOD32 v 2.7

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!
Bra att länken var på engelska!
Har en kontakt i Holland som är support också.. Bra med många input ibland... :-)

Undrar över en sak:
 Lite konstigt att ingen har rekommmenderat F-secure....som PCforalla har ett samarbete med...

Mvh, Migden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns ingen anledning att köpa antivirusprogram i dagens läge men vill man det så testa aktuella antivirusprogram först.
skulle jag köpa ett så skulle det nog bli kaspersky, enkelt att ställa in och tar lite resurser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Migden!

Pc-För Alla ja, men du är väl själv bäste dräng. Satsa på NOD32 Det finns ju förstås gratisvarianter av antivirus och jag använder själv avast på mina virtuella installationer i VMware Workstation Men jag tycker NOD32 är så billigt och dom är förbannat bra att ha att göra med när man ringer och beställer. Har du flera datorer via en router så behöver du bara en licens, kanske något att tänka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Har du flera datorer via en router så behöver du bara en licens, kanske något att tänka på"

Tack Olle för det. Men om den ena datorn är en bärbar.....?

Sen kan jag känna att ,
suck, det skulle vara så enkelt att bara ha 
ETT program som är BRA! antiVirus/antiSpy /antiAD/antiwhateverdanger.....
istället för att pussla ihop olika.....

Mvh

//Migden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Migden!

Apropå licenser så får man prova sig fram. Det går ju alltid att köpa till en extra om det skulle behövas. Jag har aldrig köpt mer än 1 st licens till dom program jag köpt och har du en bärbar icke ihopkopplad i något nätverk, vilket säkert är unikt, så spelar det heller ingen roll.

Du har ju Eset Smart Security som har allt. Skyddar mot virus, spyware och malware mm och så har programmet en brandvägg. Men det bästa är ju förstås att slippa brandväggen, det är väl antagligen där det kan bli problem med programmen när dom växer på det här viset. Jag kommer nog att hålla fast vid enbart NOD32 antivirus så länge det går och byta upp mig till 3:an när den versionen kommer på svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla säkerhetspaket gör sitt jobb. Alla paketen har sina styrkor och svagheter. Det kan skilja i funktionalitet, enkelhet, snabbhet osv. NOD32 har t.ex. varit känt för att vara extremt resurssnålt men svårt att förstå och konfigurera för vanliga användare. Norton var förr extremt resurskrävande och långsamt men mycket lätt att använda (de har bättrat sig men har fortfarande en bra bit kvar för att få ett resurssnålt program). Själv gillade jag NOD32 på antivirussidan, men bytte då jag kände att jag behövde ett mer komplett paket som hanterade rootkits och malware vilket NOD32 inte gjorde när jag bytte. Nu kör jag F-Secure som fungerar bra. Det har nackdelar det med eftersom virussignaturuppdateringen tar mycket resurser av datorn under några minuter vilket kan orsaka rejäl seghet i datorn och surfandet under tiden. Uppdateringar sker ett par gånger per dag (kontroller sker var fjärde timme vill jag minnas).

F-Secure fungerar alltså alldeles utmärkt även om ingen nämnt det tidigare, liksom McAfee, Norton mm. Notera att många av gratisversionerna av antivirusprogrammen inte är lika kompetenta som deras motsvarande köpversioner och vissa uppdaterar sig inte lika ofta heller. Avast t.ex. har fått lite lägre betyg än genomsnittet i gratisversioner när det testats tidigare men där fullversionen får fullgott betyg. I dagsläget anses AVG antivirus nog vara ett av de bästa gratisalternativen.

Att ha brandvägg i mjukvara kostar lite prestanda i datorn men i mitt tycke är det oslagbart när det gäller att enkelt kontrollera vad som kommer in och framför allt vad som tillåts komma ut från datorn. En hårdvarubrandvägg i en router är säkrare eftersom inga virus och annat kan försöka stänga ner den men den är svårare att förstå och konfigurera rätt för vanliga ordinära användare och är inte lika kompetent när det gäller att analysera trafik. Risken blir ofta att för många portar öppnas för att det är för krångligt och många är inte ens medvetna om att de har en alltför öppen brandvägg. Vill man ha all funktionalitet som en mjukvarubrandvägg har fast i hårdvara får man spendera några tusen på en fullgod dedikerad hårdvarubrandvägg vilket knappast är något för hemmaanvändare.

I grund och botten handlar det om att uppdatera Windows och webbläsare och att ha någon form av brandvägg (helst en som kontrollerar både inkommande och utgående trafik) och antivirus/malwareskydd. När man väl har det så är det inte så viktigt vad man har förutsatt att man har lite sunt förnuft också, dvs. surfa inte in på vilka sidor som helst och tillåt inte program att installeras hur som helst och öppna inte bilagor i brev som inte känns säkra.

Rent krast så ska man nog undvika Internet Explorer om man vill surfa säkert eftersom den är måltavla nummer 1 när det gäller utnyttjande av buggar för att plantera otyg i datorn om man surfar in på fel sida. Det är tyvärr så illa att det kan räcka med att surfa in på en sida där någon lagt in script eller annat som utnyttjar buggar i webbläsaren så kan datorn infekteras så att säga. Att då använda en webbläsare som inte används av så många så reduceras risken för de som sprider otyg fokuserar ju på det som de flesta använder, dvs. Internet Explorer. Det är därför som virus är ett sådant otyg på Windows-plattformen och mindre på Mac t.ex. Virusmakarna får bättre utdelning på Windows helt enkelt. Nu börjar Firefox bli en allt större måltavla och Safari har redan fått rykte om att ha dålig säkerhet (många buggar som kan utnyttjas) så det är inte helt enkelt att välja. Själv använder jag Opera som har mindre än 1% av webbläsarmarknaden men det är mest för att de har haft tabbar i webbläsaren i 5 år nu, långt innan IE och Firefox. Den har säkerhetsbrister den med men inte fullt så många, kanske för att ingen hittat dem då den är ointressant att rikta in sig på pga det låga användartalet. Nu ska jag sluta för nu har jag halkat in på helt andra saker än när vi började den har diskussionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

JoAr!

NOD32 är extremt lättanvänt. Men de e klart jag har ju använt det sedan första generationen en gång i tiden. Gör man inställningarna efter denna sida så funkar det extremt bra även mot sånt som många inte tror det klarar av.

http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=37509

Jag kör fortfarande version 2.7 på svenska och väntar tills 3:an också kommer på svenska om den gör det.

Det finns inget antivirusprogran som bara funkar genom att man installerar det och tycker någon att NOD32 är svårt att förstå sig på, så ska dom nog inte använda sig av datorer.

NOD32 brukar uppdatera sig minst 2 ggr per dag vilket man aldrig märker av. Man får kolla i loggen vad som händer, när det är rätt inställt.

Jag anser att idag räcker det med 2 program på datorn för att skydda sig mot allt. Först rekommenderar jag NOD32 sedan kommer SpywareBlaster som gör det som inte antivirusprogrammet klarar och det suveräna med SpywareBlaster är ju att det kör ingen process för att funka, rena trolleriet med andra ord.

Ni som inte tro på detta lär ju inte få veta om ni inte provar. Mina 2 datorer funkar som dom gorde när dom köptes och jag är ingen direkt försiktig typ. Jag har laddad ner många s.k patchar och dylikt som kanske inte varit rumsrent alla ggr, men jag tro på människan och dom som vill hjälpa oss andra till billiga lösningar är inte ute för att jävlas. Dator köpt 2001 inga virus eller annat skräp, ej eller ominstallerad. Dator 2 köpt 2005 inga virus eller skräp, ej eller ominstallerad. så ser verkligeheten ut hos mig.

Nog om detta som du sa JoAr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite strul att avinstallera Norton nu bara....Fundersam
Men har hittat info om Norton avinstallationsverktyg, så jag hoppas att det funkar.

Blir nog "testa gratis 30 dgr" version av AVG Internet Security, till att börja med, ska ju snart ha nytt på den stationära också.

//Migden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

angående att jag bara behöver en licens om jag har en router....?? (Enligt Olle M)Stämmer det?

Har kört Prova Gratis 30dgr av AVG Internet Security snart 30 dagar nu. Programmet är väldigt diskret tycker jag, scanning tar tid men verkar funka bra.
Men!
Vad gör jag med Warnings?
Enbart för cookies, de brukar jag rensa ganska ofta ändå.
Vad är en tradedoubler?

Mvh, Migden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet om du bara behöver en licens om du har en router, men jag tror inte det fungerar.

Cookies är en kortinformation som beskriver vad du gjorde på hemsidan då du besökte den senaste. Det är en tillfälig fil som ofta inte är farlig och det spelar ingen roll om de behålls eller tas bort. De som är klassad som Warning kan innehålla lite för känslig information, men är ofta okej ändå. Varje cookies är en hemsida som du besökt.

Tradedoubler är ett av världens största företag som har hand om annonaer på internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angående att jag bara behöver en licens om jag har en router....?? (Enligt Olle M)Stämmer det?


Det är specifika regler för varje enskild produkt. Bara för att Nod32 fungerar så att du bara behöver en licens om du har flera datorer och det är för hemmabruk (antar att det inte gäller företag) så kan andra program ha helt andra licensvillkor. Vissa har t.ex. så att du får installera på tre datorer som du själv äger. Andra program gäller kanske endast för en enda dator. Du får helt enkelt kolla upp vad som gäller för den produkten du funderar på att köpa.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


JoAr!

Vad gäller de olika webb-läsarnas fördelar och brister vill jag inte uttala mej om, det är nog avhängigt den enskilde användarens behov och hur man personligen uppfattar bla användarvänlighet osv.

Men att direkt påstå att man skall undvika Internet Explorer därför att den är måltavla nr ett är ju att ge upp!

Nej, installera ordentlig brandvägg och antivirusprogram och rapportera alla intrång och försök till intrång så kan man hjälpa antivirus- och brandväggstillverrkarna väldigt mycket.

Sedan när en annan webb-läsare blir störst kommer ju det att vara den som utsätts. Skall vi då fortsätta fly eller stanna och slåss?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att direkt påstå att man skall undvika Internet Explorer därför att den är måltavla nr ett är ju att ge upp!


Det må så vara, men jag backar inte från mitt påstående. Hoten på internet blir mer och mer fokuserade på att angripa webbläsarens brister samt dess plugin-moduler i form av flash mm. Att använda en webbläsare som inte har så stor spridning minskar risken eftersom de som sprider otyg vill ha så stor angreppsyta som möjligt och det innebär att den stora massan fokuserar sina elakartade program på det som de flesta använder. Det är inte för inte som Microsoft är extremt hårt drabbat av virus och annat otyg. Mac har klarat sig rätt väl genom åren men när dess popularitet ökar så har även elakartade program ökat. Förr var det mycket fokus på bristerna i Internet Explorer men allt efter som Firefox blir populärare så lägger hackarna mer och mer energi på den webbläsarens kända brister.

Enligt IBM senaste "Internet Security Systems X-Force"-rapport så finns det hack inom 24h i 94% av fallen av nyfunna brister i webbläsare. Året innan var det "bara" 79%. Webbläsaren är ett större hot mot användaren idag än vad den var för ett par år sedan då epost var största problemet förutom regelrätta dataintrång. På IDG skrevs det nyligen att säkerhetsföretaget Websense registrerat att 60 av de 100 populäraste sajterna på internet  spridit skadlig kod någongång under första halvåret. Hur många av dessa rörde kända brister tro? Tom TV4 spred ju elak kod för något år sedan under några timmar. Hotet när man surfar på webben är ett faktum och det gäller att skydda sig. Hur är det givetvis upp till var att avgöra baserat på risktagande. Att köra utan brandvägg och antivirus är ju dumdristigt rent ut sagt men att lite blint på att antivirus fångar all skit är inte realistiskt. Antivirusföretagen hinner inte med. Hur många 10000-tals elaka program har kommit hittills i år? Det är en ojämn kamp som förs.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


OK, jag har förstått att du har någon form av aversion mot Microsofts webb-läsare. Kanske inte alla tycker att den är så lätt att använda. 

Men frågan kvarstår; ska vi bara hoppa till nästa webb-läsare med mindre spridning och låta oss jagas eller försöka tillsammans göra något åt spridningen av skadlig kod?
Du skriver ju själv att ju mer användare en webb-läsar får desto större risk är det att den uttsätts för hot och angrepp. Hur många tillförlitliga webb-läsare finns det egentligen? Nån gång måste du stanna och slåss.

Visst är det en ojämn kamp som förs mot virusspridarna, men alla måste göra något för att hjälpa till, inte bara sticka med svansen mellan benen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag har förstått att du har någon form av aversion mot Microsofts webb-läsare. Kanske inte alla tycker att den är så lätt att använda.

Aversion är lite väl starkt uttryckt. Detta blir kortfattat för detta är off-topic. Microsoft har lite att bevisa då jag sett en del hända under tiden jag använt Windows, dvs sedan Windows 2.0 (kanske provade jag version 1 också någongångChockad), och utvecklat mjukvara för plattformen i 12 år. Tyvärr var det inte förrän Firefox började hota Microsofts dominans som Microsoft började göra något för att rätta till bristerna med IE6 som legat i träda i 5-6 år. IE7 påminde mest om en produkt för att mota undan konkurrenterna där många grundläggande problem inte åtgärdats. Förhoppningsvis blir IE8 bättre säkerhetsmässigt och på att följa etablerade standarder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


All respekt för din långa erfarenhet av Windows och din kunskap som produktutvecklare för detta OS.

Problemen kvarstår dock. Det kommer aldrig att hjälpa att hoppa runt mellan olika webb-läsare, de skadliga koderna kommer bara att förfölja oss. Problemen måste vi försöka lösa nu och då med hjälp av alla användare oavsett webb-läsare. Alla webbläsare kommer förr eller senare att bli utsatta och till slut har vi inte fler ställen att hoppa till. Så kommer även att ske med de olika operativsystemen.

Här viker inte jag mej.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...