Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

går det att spärra outlook express


rille123

Rekommendera Poster

                                        hej!

Hej, jag undrar om det går att spärra outlook express på skrivbordet ,så att bara jag kan komma in o läsa mina mail eller om man kan spärra mailet som bara jag kan läsa från en viss person? om inte det går så kan jag bara spårra då outlook express.Tack för vänligheten.

                       Rickard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som A7043VMS190 skriver så löser det sig om varje person där hemma får ett eget användarkonto på datorn. Detta gör du genom att gå in i kontrollpanelen. (Håller du ner Windows-tangenten och trycker på r-tangenten och sedan skriver nusrmgr.cpl och trycker enter så får du upp användargränssnittet för att hantera användarkonton). Givetvis måste du sätta ett lösenord för just ditt användarkonto.

Värt att notera är att du måste vara den enda administratören på datorn för att detta skall fungera annars kan någon annan, som också är administratör, gå in och ta bort ditt lösenord och logga in som dig och därmed enkelt kunna gå in och kolla dina brev. Visserligen upptäcker du det när du skall logga in att ditt lösenord är borttaget eller ändrat men då är så dags. Jag vill dock varna lite för att Windows XP ofta fungerar rätt uselt när användarkonton inte har administratörsrättigheter. Hos min syster kan t.ex. inte barnen logga in och komma åt internet förrän min syster loggat in som administratör eftersom barnens konton inte har rättigheter att förnya nätverksadressen. Detta är troligen en följd av dåliga drivrutiner för det trådlösa nätverkskortet från DELL. Det går oftast inte heller att installera program om man inte är administratör på datorn och vissa program måste köra som administratör hela tiden för att fungera felfritt. Man kan alltså stöta på alla möjliga konstigheter när man bara är ordinär användare på datorn och inte administratör. Men det kan ju vara värt att prova för allt hänger på vilka program och vilken hårdvara man har i datorn och det går inte att förutsäga om det går bra eller dåligt. Du har kanske inga problem och då är detta kanske en lösning.

Annars kan du nog bara spärra så att ingen kan ladda hem nya brev från e-postservern genom att inte låta outlook express minnas lösenordet för servern för inkommande brev. Då måste du skriva in ditt lösenord för e-postkontot innan några brev hämtas hem till din dator. Inget hindrar dock någon annan från att läsa dina brev som du tagit emot tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...