Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows upptäcker inte extern USB-hårddisk


fr-dr-k

Rekommendera Poster

Har problem med min 500 GB Lacie hårddisk. Ibland när den varit utan ström så kan inte Windows upptäcka den. Jag kan få Windows att upptäcka hårddisken med en massa trixande med att boota om datorn och ha mig men jag har inte lyckats lista ut vad den förlösande faktorn är som gör att jag lyckas "para ihop" dem igen.
Jag har även provat att byta USB-port och det hjälpte inte.

Jag har inga liknande problem med mina två andra USB-diskar, en Samsung och en Lacie, båda på 250 GB. Dessa har jag bara påslagna när jag ska använda dem och de dyker upp direkt i Windows så snart jag slår på dem.

Tacksam för tips!

/fr-dr-k

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att skifta USB-kabeln till datorn mellan Lacie 250GB och Lacie 500GB och sett om problemet flyttar över till den mindre disken? I så fall är kabeln problemet. Du kan även skifta strömadapter förutsatt att det är samma spänning och strömstyrka (kontrollera det noga innan du byter, det står på adaptern) och se om det flyttar problemet till den andra hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JoAR!

Tack för tipset!

Har testat nu och felet finns kvar även när jag använder en annan kabel och felet dyker inte upp på den andra hårddisken.

/fr-dr-k

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör inte vara någon Windows inställning eftersom alla andra diskar fungerar som de skall, kablar och val av USB-port påverkar inte heller problemet. Det tyder på att felet är isolerat till själva externa hårddisken. Det går ju inte att utesluta att den inte är defekt. Är den ny så kanske du kan höra med butiken där du köpte den om du kan få byta den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt resonemang låter vettigt! Måste ta och prova disken på en annan dator så får jag se om felet finns även då.

/fr-dr-k

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...