Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Word 2007

Godrulz

Recommended Posts

Hej,

i mina worddokument dyker texten "mergeformat" upp om jag t.ex. ska lägga till en sidnumrering. Hur gör man för att bli av med detta mergeformat????

Dessutom får jag i word upp en text som talar om att detta är en hyperlänk, istället för att få upp själva länken som den ska vara (det vill säga: blå, undersstruken och klickbar). Detta händer när jag kopierar text från t.ex. en hemsida.

Någon som vet något om dessa problem? Alla tips är bra tips!

MVH

Tobias

Har inte Word 2007, men i 2003 så när man får upp en hyperlänk så som du beskriver, så tar du pekaren och sätter på (http://) så under den kommer det fram en liten rektangel.

2ad5b87e4004e50d

Håll pekaren på den så får du fram en "rullgardin" där det står (Ta bort hyperlänk)

36035daea29919a6

Sen finns den möjligheten att du högerklickar någonstans på / i texten i hyperlänken och då får du fram denna "rullgardin",

cc4697122a53956b

och då kan du ju väjla (Sluta skapa hyperlänkar automatiskt)

Hej,

tack för ditt tips!

Mitt problem med länkarna är att de inte visas som länkar, du visar hur man tar bort hyperlänkfunktionen....jag vill ju lägga till den.

Någon som har något tips om mergeformat?

/Tobias

OK. Om man skriver en länk; www.exempel.se och går vidare så blir det automatiskt en länk. Likaså om du skriver; namn@exempel.se så kommer det också att automatiskt att bli en länk. Datorn vet att när det är www eller @ i adressen så är det en länk.

Annars så högerklickar du på den text du vill ha som hyperlänk och väljer Hyperlänk

c91fb91bc30e51c0

Hej,

jo jag är med!  Tänk dig nu att du har ett 200 sidor långt dokument med en hel del länkar där det bara står t.ex. www.aftonbladet.se(javascript bla. bla.bla). Länkarna är inte blåa och understrukna eller klickbara, visst kan man markera dem och göra dem till hyperlänkar....men inte om man har flera hundra.....

Det måste alltså finnas någon inställning som gör att de inte visas och det är den inställningen jag undrar om någon vet var den finns...

MVH
Tobias

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...