Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudkort


&ew&le

Rekommendera Poster

Hej, sedan jag formaterade min dator fick jag inte igång mina drivrutiner till mitt integrerade ljudkort. Men eftersom jag hade ett USB-ljudkort bestämde jagm ig för att använda det. Nu är det så att det har hänt något med mitt USB-ljudkort, mikrofonutaget fungerar ej. Så nu vill jag ha igång mitt vanliga integrerade ljudkort. Men när jag instalerat drivrutinerna funkar det inte. Det verkar som att daton inte hittar mitt integrerade ljudkort. Någon som vet vad jag kan göra för att få reda på vad mitt ljudkort heter eller vad jag ska göra för att få mina drivrutiner att funka. Behöver hjälp snabbt. =)

EDIT: http://data.fuskbugg.se/skalman01/sdfsdfsdfsdfsfsdfsfsdfsdf.JPG Jag fixade everest och här är mina resultat om det hjälper er =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kontrollerat att ditt integrerade ljudkort inte är deaktiverat på moderkortet? Detta måste du i så fall kontrollera i BIOS. Gå in i BIOS och leta efter ett menyalternativ i stil med "integrated peripherals" eller något annat åt det hållet. Det heter olika i alla BIOS så jag vet inte vad det heter i just din. Kolla sedan om ljudet är påslaget på moderkortet. Om inte så slå på det och starta om datorn så ska du se att det löser sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ämtligen har "datorn" hittat mitt ljudkort men jag har ett till probem =(2019ffcd971e8473 

När jag startar en mp3 fil eller liknande i Windows media player så spelas den upp. Inann stog det bara att det inte var rätt drivrutin. Men inget ljud kommer. Har det med konflikten i enhetshanteraren att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ämtligen har "datorn" hittat mitt ljudkort men jag har ett till probem =(2019ffcd971e8473 

När jag startar en mp3 fil eller liknande i Windows media player så spelas den upp. Inann stog det bara att det inte var rätt drivrutin. Men inget ljud kommer. Har det med konflikten i enhetshanteraren att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte vad du har för dator, operativsystem eller nåt så det är svårt att avgöra, dessutom verkar det helt klart som att drivrutinerna saknas till ditt ljudkort därav det gula frågetecknet i enhetshanteraren.
Dessutom funkar inte länken med Everestresultat...

Men detta kanske kan hjälpa:
drivers.softpedia.com/get/SOUND-CARD/OTHER-SOUNDCARDS/Microsoft-UAA-Bus-Driver-for-High-Definition-Audio.shtml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att döma av meddelandet så är det inte rätt drivrutiner du har. Bäst är att ladda hem dem från datortillverkarens hemsida alternativt moderkortstillverkarens hemsida om det inte är en märkesdator, dvs. inte HP, DELL eller dyl.

Länken till bilden i ditt första inlägg där det stod lite mer om vad du hade för saker i datorn fungerar inte så du får jaga vidare själv. Konkret handlar det om att leta upp exakta datormodellen alt. tillverkaren av moderkortet och exakt modellbeteckning och leta fram ljuddrivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen märkes dator utan jag har bygt ihop min själv. Och jag tycker att det är konstigt att drivrutiner som följer med i orginalskivan inte fungerar..

jaja jag får väl försöka hitta drivrutinerna på tillverkarens hemsida..

http://global.msi.com.tw/index.php?func=downloaddetail&type=driver&maincat_no=1&prod_no=1333

Är inget proffs så jag undrar om du vet vilka drivrutiner man ska välja. alla eller någon speciell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte filerna på CD:n som kom med moderkortet funkar är onekligen lite underligt. Om det bara är ljudkortet som strular så prova att ladda hem och installera Realtek High Definition Audio Driver från sidan du länkade till. Det kan ju vara så att originalfilerna inte är riktigt felfria eller inte helt kompatibla med de senaste Windows uppdateringarna (som du förhoppningsvis installerar när Microsoft släpper dem på Windows Update, allt för en säkrare dator smile.png ).

Har du fler gula trianglar med utropstecken i när du tittar igenom enhetshanteraren och de komponenter som datorn identifierat? Om du har det så kan du behöva fler drivrutiner. För en nyinstallerad dator skulle jag installera alla drivrutinerna som finns på sidan du länkade till. Möjligen skulle jag kunna hoppa över RAID-drivrutinen ifall jag inte hade för avsikt att använda hårddiskar i en RAID konfiguration.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått igång det. Men såklart ska det strula igen. Jag brukar vara inne i en comunity som heter Ventrilo, det är ungeför som skype. Om jag nu pratar med personerna i Ventrilo hör dom alla ljud som jag hör i min dator. (Svårt att förklara).  Alltså alla ljud från min dator går ut genom mikrofonuttaget. Jag har fortfarande en konflikt i enhetshanteraren under multimedia. Men jag får väl ta mig tid att ringa datorbutiken.com's kundservice för att ta reda på det. Annars får det väl bli att formatera datorn igen. :'(

EDIT: När jag tar uppdatera drivrutin på "okänd enhet" står det: MEDIA Den här maskinvaran kan inte installeras...... AHH Jag blir så arg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med ljudet kan ha att göra med hur inspelningskontrollerna är konfigurerade. Öppna volymkontrolldialogen, tex. via ikonen för volymkontroll nere till höger eller via kontrollpanelen. Se sedan till att du har gått in i menyn och valt att via avancerade volymkontroller. Därefter går du in och väljer Egenskaper. I dialogen som öppnas kan du välja om du vill visa volymkontroller eller inspelningskontroller i föregående dialog. Se till att välja inspelningskontroller och se sedan till att "What U Hear" är ikryssat. Jag vet inte riktigt vad den heter på svenska men kanske står det "Vad du hör". När du trycker ok kommer föregående dialogruta att ändra utseende och bara visa alla inspelningskontroller istället för uppspelningskontroller. Se nu till att "What U Hear" inte är ikryssad. Du vill att den skall vara avaktiverad som inspelningsmedia. Nu bör du förhoppningsvis slippa att allt du hör hamnar i mikrofonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du skrev hjälpa inte. Men jag ominstallerade drivisarna och vips så funkade det. Men jag har forfarande problem med en enhet i enhetshanteraren. Jag tror den heter ATI Function Driver for High Definition Audio - ATI AA01 eller ngt. så Drivisar tillden skulle man ju villa fixa. Har "googlat" runt lite med hittar inget. Det är så att jag tror att det är den som gör att jag kan få ljud genom frontpanelen på datorn. ´Klart jag klarar mig utan den med det kan vara jobbigt ibland att behöva rota sig fram bakon datorn för att få ljud i högtalarna tex. Men iallafall, ATI Function Driver for High Definition Audio - ATI AA01 är det som gäller :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det jag skrev inte funkar är rätt naturligt eftersom jag glömt ett "inte" i meningen "Se till att välja inspelningskontroller och se sedan till att 'What U Hear' är ikryssat.". Alternativet ska inte vara ikryssat. *suck* En så litet ord gör så mycket. Det där jag skrev om är i alla fall en sak som spökar för många som har problem med t.ex. rundgång i Ventrilo och TeamSpeak så att alla hör det den som pratar hör på sin dator trots headset.

När det gäller drivrutinen och att hitta en lösning på varför ljudet inte funkar som tänkt så skulle jag nog gå in och först söka och sedan posta ett inlägg på http://forums.amd.com/game/categories.cfm?catid=279 (eller någon annan lämplig avdelning på forumet beroende på vilken hårdvara det är som har det integrerade ljudet) förutsatt att du behärskar engelska vill säga. Om jag skall kunna hjälpa till mer så måste jag ha detaljerade modellbeteckningar på grafik/ljud/moderkort. Fast jag vet inte hur mycket mer hjälp jag kan ge i det här förutom att hjälpa till och leta drivrutiner då jag inte är bekant med hårdvaran i fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

    Dator:
      Dator typ                                         ACPI (Advanced Configuration and Power Interface) PC
      Operativsystem                                    Microsoft Windows XP Professional
      OS Servicepaket                                   Service Pack 2
      Internet Explorer                                 7.0.5730.13 (IE 7.0)
      DirectX                                           4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)
      Datornamn                                         ANDREE
      Användarnamn                                      Andrée
      Inloggningsdomän                                  ANDREE
      Datum / Tid                                       2008-07-01 / 21:51

    Moderkort:
      CPU typ                                           DualCore AMD Athlon 64 X2, 2300 MHz (11.5 x 200) 4400+
      Moderkortsnamn                                    MSI K9A2 CF (MS-7388)  (2 PCI, 1 PCI-E x1, 2 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN)
      Moderkortschipset                                 AMD 790X, AMD Hammer
      Systemminne                                       2048 MB  (DDR2-800 DDR2 SDRAM)
      DIMM3: Corsair XMS2 CM2X1024-6400                 1 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM  (5-5-5-18 @ 400 MHz)  (4-4-4-13 @ 270 MHz)
      DIMM4: Corsair XMS2 CM2X1024-6400                 1 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM  (5-5-5-18 @ 400 MHz)  (4-4-4-13 @ 270 MHz)
      BIOS typ                                          AMI (11/15/07)
      Kommunikationsport                                Kommunikationsport (COM1)

    Bildskärm:
      Grafikkort                                        ATI Radeon HD 3870  (512 MB)
      Grafikkort                                        ATI Radeon HD 3870  (512 MB)
      3D accelerator                                    ATI Radeon HD 3870 (RV670)
      Bildskärm                                         LG Flatron LCD 882LE  [18" LCD]  (11091297)

    Multimedia:
      Ljudkort                                          ATI Radeon HDMI @ ATI Radeon HD 38xx - High Definition Audio Controller
      Ljudkort                                          Realtek ALC888/S/T @ ATI SB600 - High Definition Audio Controller

Sådär, där har jag min hårdvara :) Hoppas det hjälper...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog först se till att dra ur USB-ljudkortet för att slippa problem. Sedan är det rimligen drivrutinen för Realtek High Definition Audio Driver du ska använda på http://global.msi.com.tw/index.php?func=downloaddetail&type=driver&maincat_no=1&prod_no=1333

Den länken har du fått tidigare ovan och den ser ut att stämma. Att du får problem kan beror på att du har två olika ljudkort i datorn enligt specen du skickade. Realtek verkar t.ex. ha fått en ATI-drivare istället för en realtek-drivare som kan vara orsaken till att inte allt funkar problemfritt. Avinstallera drivarna för ditt USB-ljudkort, koppla bort det sedan och installera till sist Realtek-drivrutinerna. Sedan får vi hålla tummarna för att det löser sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så kan det vara, eftersom jag hade installerat drivrutinerna till ljudkortet innan jag tog väck usb-ljudkortets drivrutiner. försöker med det. annars får jag leva med att inte kunna få ljud genom fronten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...