Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Installation - Vista

Hooli

Recommended Posts

Hej

jag har en laptop med Vista Home Premium (OEM). Jag fick på köpet en s.k. återställningskiva som låter mig återställa datorn till fabrikinställning D.v.s samma skick som den var när jag köpte den. Kan jag kopiera innehållet på en extern disk och starta från den när jag behöver göra en total återställning. Är rädd för att slita på skivan för om den blir oläsbar så är det kört. Har också köpt Norton Ghost v14, men ibland krävs det att jag kör om allt från början så att säga. Är det någon som har ett förslag så tar jag tacksamt emot.

Hur många gånger räknar du med att behöva återställa datorn?
Jag har haft min i 4,5 år utan att installera om.

CD-skivor blir inte slitna av att användas, men de kan bli repiga eller få andra skador om man inte är försiktig.

Jag är tveksam till att installationsprogrammet fungerar bra från en hårddisk. Det bästa är väl att göra en kopia av CD-skivan i stället.

Ifall du är rädd att skivan skall bli repig så ta och gör en kopia av den.[/QU

Ja, tänk om det vore så lätt..... Har redan försökt, men det går inte så bra. För det ändanmålet så behöver jag Dual Layer-brännare För kopian av skivan blir 6,1 Gb och jag har ingen sådan brännare på min laptop, men om du vet hur jag kan "krympa" storleken så blir jag mer än nöjd.

A7043VMS190

Om du använder Norton Ghost 14 så kan du göra perfekta kopior och använda dom och spara på skivan så håller den säkert datorn livslängd om du förvarar den på ett säkert sätt, för du lär ju inte byta hd eller moderkort i den datorn i alla fall. Har själv skaffat Norton Ghost 14 och det är helt suveränt, har även testat att återställa och bättre har det aldrig varit.

Och skulle du mot all förmodan bygga om dator så funkar säkert inte skivan i alla fall, Ghost-kopiorna är minst lika bra eller till och med bättre än skivan eftersom du har bättre uppdaterat drivrutiner på dom om du uppdaterar dom vill säga.

Kan bara instämma i flera föregående talare.

1. Om du hanterar din installations-DVD försiktigt så att du undviker repor (använd gärna ett riktigt hårt plastfodral istället för papperskuverten) och förvarar den mörkt och svalt så skulle jag bli förvånad om du får problem med den. Har en gammal Windows 2000 skiva som fortfarande fungerar fint trots alla år den har på nacken. 

2. Ta en kopia på installations DVD:n. Även om inte du har en dual layer brännare själv så känner du kanske någon som har en eller kanske har någon det på jobbet.

3. Eftersom du har Norton Ghost så gör även en ghost på datorn när den är nyinstallerad så har du en ren installation. Enda jobbiga är att kunna vara säker på att den fungerar för det kräver ju att man faktiskt provar att använda ghosten innan man vet. Hade strul med det på jobbet för ett par veckor sedan där en nybränd ghost var helt korrupt och det var givetvis under bränningen som det gått snett. Som tur var hade jag originalfilerna som jag använde för att skapa den bootbara ghostskivan så då löste ju det sig. I ditt fall kan du alltid spara ghostfilerna på en extern hårddisk ifall att du skulle behöva dem senare förutsatt att du har en sådan.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...