Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bredbandsleverantör


molles

Rekommendera Poster

kanske en konstig fråga det här..Men det är någonting jag undrar över vad som gäller bredband..Var i datorn ser man vem man är uppkopplad mot för bredbandsleverantör..ex Själv har jag bbb..det vet jag ..Men var i datorn finns dom uppgifterna .ip nätmask standard g..DHCp server dns server..det är ju bara en massa siffror..Det borde ju finns i datorn där det står att jag är uppkopplad med bredbandsbolaget telia eller någonannan..En jävligt konstig fråga det här men vet man ingenting så wub.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den informationen finns vanligen inte utan du måste helt enkelt kolla upp vem som äger ip-adressen som du har fått dig tilldelad.

Ett sätt att få lite koll på läget är att öppna en kommandoprompt (antingen via startmenyn eller snabbtangenterna Win+R, motsvarar kör i startmenyn, och sedan skriva in cmd och trycka enter). Skriv sedan nslookup och tryck enter. Skriv in ip-adressen du är intresserad av och tryck enter. Nu får du först reda på vilken server som tog fram namnet samt serverns adress och därefter namnet på nätet som ip-adressen du frågade efter tillhör följt av ip-adressen du knappade in. Nätnamnet bör ge dig en ledtråd till vilken leverantör det handlar om. Tryck ctrl+c för att gå ur nslookup. Det finns även tjänster på nätet som kan visa allehanda information om ip-adressers ägare och då mycket utförligare än vad nslookup kan göra. Nslookup kan också ta fram ip-adressen för domännamn. Prova t.ex. att skriva in www.google.se så får du se både alternativa namn och ip-adresser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Namnet på din internetleverantör står ingenstans i datorn för det är ingen uppgift som datorn behöver. Om det är en ADSL-förbindelse du har så bestäms vilken leverantör du använder av hur din telefonlinje är kopplad och konfigurerad i telefonstationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...