Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datakomprimering


Hooli

Rekommendera Poster

Jag söker efter med lykta och ljus efter program som kan komprimera informationen från att vara 7 gigabyte till att passa en 4,7 gigabytes dvdskiva. Finns ju en hel uppsjö med program som komprimerar film dvd:s, men än så länge har jag inte hittat något för data-dvd. Finns det något program man kan använda eller finns det inte alls?


EDIT:  för att förtydliga mitt problem. Jag har en Laptop med tillhörande en system restore skiva för att återställa datorn till det skick som datorn var när jag köpte den.
Ibland så måste jag återställa datorn, men vanligtvis så använder jag Norton Ghost för att ta en kopia, men ibland som sagt var så måste jag återställa datorn helt. För att förebygga att installationsskivan blir repig och oläsbar så vill jag göra en kopia som jag kan använda istället för originalet. Men tyvärr får jag väl skriva att kopian blev ordentligt större än vad jag hade räknat med. Vet inte riktigt hur det kommer sig. Nu vet jag inte om det här håller sig inom lagens ramar direkt, men tror inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog svårt att hitta något som komprimerar så hårt på generell data. Att film kan komprimeras beror på att datats egenskaper är känt. Det samma gäller ljud och t.ex. mp3 formatet som är en form av kompression. För generell data som (kan vara vad som helst, t.ex. program, musik, bilder, dokument osv.) så har man inte den informationen och dessutom är många filformat redan komprimerade i sig själva, t.ex. jpg och mp3, och då är det mycket svårt att komprimera ytterligare. Det du kanske har behov av är att bränna DVD-skivor i dubbla lager för att få in 7 gb. Det kräver skivor som tillåter bränning i dubbla lager samt en dvd-brännare som klarar av det också. Annars är det nog i huvudsak de klassiska komprimerarna WinZip, WinRar etc. som gäller innan du bränner ner datat på dvd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD Fab Platinum

DVD Shrink

Edit: läste inte ordentligt, trodde det gällde dvd-film.
Har noterat att det för data kan skilja sig beroende på vilket filformat det är.
cad-ritningar i .dwg komprimeras betydligt bättre med WinAce än med WinZip & WinRar.
PowerISO kan ju göra en imagefil i .daa (efter att den gjort den som ISO) som är mer komprimerande än ex. ISO, IMG, BIN osv...

Har testat med olika program.
896 364 kb cadritningar gav:
364 541 kb som .daa
127 621 kb som .ace
114 372 kb som rar
 80 586 kb som .7z
.7z kan även öppnas med WinRar
Bäst komprimering inställt för samtliga program

Noterbart, för mig, är att denna gång var WinRar bättre än WinAce



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komprimering i 7-zip-formatet brukar krympa mer än vanlig zip och rar
Åtminstonde programmen 7-zip och ZipGenius kan hantera det formatet, dessutom är båda två gratis och tillåtna att använda under obegränsad tid (till skillnad från WinZip och WinRAR).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...