Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej skapa hemnätverk efter SP 3


Stef

Rekommendera Poster

Mitt system består av 3 datorer, 1 desktop och 2 bärbara. Router: Netgear DG 834N. Printer och scanner anslutna till desktop. Alla 3 kör XP Home, SP 3. Filsystem på desktop: NFTS, de övriga FAT 32. Laptop kör trådlöst medan desktop är ansluten till routern via kabel. De båda bärbara kommunicerar med varandra (nätverksplats:Internet!), men hittar inte desktop. Alla 3 kopplar upp mot internet utan problem och oberoende av varandra. Desktop kan ansluta de båda bärbara, men inte tvärtom. Arbetsgruppen (det lokala nätverket?) finns på alla datorerna men bara med den egna datorn som medlem. Jag misstänker att problemet uppstod i samband med uppdatering av XP med SP 3. Någon som känner igen sig??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara någon inställningen i brandväggen som har ändrat sig så att fil- och skrivardelning i lokalt nätverk inte längre är tillåten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker jag har kollat allt och ser inte att det finns några sådana problem. Desktop kör F-secure plus brandvägg + brandväggen i routern. Windows brandväggen är inaktiverad. Laptoparna kör Windows brandväggen och jag har testat med brandväggen både av och på. Ingen effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker jag har kollat allt och ser inte att det finns några sådana problem. Desktop kör F-secure plus brandvägg + brandväggen i routern. Windows brandväggen är inaktiverad. Laptoparna kör Windows brandväggen och jag har testat med brandväggen både av och på. Ingen effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du stängt av F-secures brandvägg och sedan startat om alla datorerna? Eftersom det är två datorer som inte kommer åt datorn med F-secures brandvägg så låter det misstänkt.
Har alla datorerna samma användarnamn med samma lösenord (ej tomt)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stängde av alla brandväggar men utan effekt. Däremot hittade jag en inställning av säkerhetsnivån i F-secure som tillåter fil-/skrivardelning. Maskinerna finner nu varandra, men det går långsamt att ansluta. Nätverksplatserna förbryllar mig en aning. Alla datorerna har Internet som nätverksplats. Borde det inte vara lokalt nätverk. Desktop visar lokalt nätverk på den egna maskinen, men Internet på de andra. Synpunkt? Tack i alla fall för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Däremot hittade jag en inställning av säkerhetsnivån i F-secure som tillåter fil-/skrivardelning."
Om det hjälpte så var det något med brandväggen som stoppade i alla fall.

Kan du ta en skärmdump där det framgår hur det ser ut med nätverksplatser och desktop för jag hänger inte riktigt med på hur det är, och klistra in i ditt svar eller lägg upp på din profilsida i forumet eftersom bilderna i forumet blir så små.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte klistra in skärmdumpen men det ser ut så här:

På desktop:

...Mina Dokument på DELL (Bärbar)........Internet

....Mina dokument på ASUS (Desktop).....Lokalt nätverk

På en bärbar så är nätverksplatsen Internet på alla datorerna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut för mig under Mina nätverksplatser i Utforskaren:
Mina nätverksplatser
    Hela nätverket
        MS TS
        MS Windows-nätverk
           "mitt nätverksnamn"
              "dator 1"
              "dator 2"
        WCN

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ser det ut hos mig också. Men tittar du under startmenyn "Mina Nätverksplatser" så får du lite mer info. Bl.a. var nätverksplatsen finns. Jag tycker att min arbetsgrupp borde vara ett lokalt nätverk och att datorerna borde ha den platsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt så har jag inte ens Mina nätverksplatser på Startmenyn, men när jag aktiverade det så kom det bara upp datornamnen där.
Är du säker på att det är samma arbetsgruppsnamn i alla datorerna?
För vad jag har sett så vet ju inte XP om en dator ligger på insidan eller utsidan av routern. XP vet ju inte ens om att där är en router, för den är ju allt bara sådant som den kommer åt via nätverkskabeln.

Men det är kanske mer likt för någon annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först: Du har varit till stor hjälp som satte mig på spåret till F-secure. Det var ju där problemet egentligen låg. Resten kan ju vara finlir. Arbetsgruppen är OK eftersom alla datorerna hänger på där. Kanske har det något med det trådlösa nätverket att göra, men jag blir lte osäker om ett LAN ändå inte är ett lokalt nätverk. Vi får fundera på det. Jag har skickat frågan till en Newsgroup på Microsoft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LAN = Local Area Network = Lokalt nätverk

Det är inte meningen att det ska ha någon betydelse om det är ett LAN över nätverkskabel och/eller trådlöst.

Berätta vad som kommer fram på det andra stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ligger det till: Om du kör Internet explorer 7 behövs en ändring i inställningarna. Gå in i kontrollpanelen - Internet alternativ - Säkerhet - Lokalt Intranät - Platser och bocka av Identifiera intranätsverk automatiskt. Nu blir alla datorerna i mitt nätverk definierade som lokalt nätverk. Jag gjorde dessutom en ändring i brandväggsreglerna i routern. Jag tillåter all inbound traffic i området 192.168.0.02 till 192.168.0.254. Om det är rätt eller inte vet jag inte men allt funkar nu i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt att du fick det att fungera!

En routers brandvägg är bara mellan internet och det lokala nätverket, inte mellan datorerna i det lokala nätverket. När du säger att inbound traffic ska vara tillåten så betyder det att om någon ute på internet skickar något med den IP-adressen så ska det få gå igenom brandväggen, det är nog inte det du vill. Nu är det sådan tur i det här fallet att IP-adresser 192.168.x.y inte förekommer ute på internet, men det är onödigt i alla fall att öppna de portarna.

Hur har du valt med de andra rutorna för Lokalt intranät i Internetalternativ?
Kan ju vara bra för någon annan att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag insåg att det inte var en bra ide att ändra i routern så den har jag återställt. De andra rutorna i IE, Lokalt Intranät, skall vara förbockade. Tack för all hjälp och ha en glad midsommar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...