Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ett enkelt men omöjligt(?) fel, enhet(D) och (E) finns inte längre... i XP


lennart10

Rekommendera Poster

Enhet (A) är diskettinmatningen, enhet © är hårddisken enhet (D) och (E) är cd- resp dvd- enhet i den fysiska verkligheten. I datorns verklighet finns inte enhet (D) och (E) längre, istället har den uppfunnit enhet (F), som inte finns i den fysiska verkligheten. Jag uppmanas att sätta in en skiva i enhet(F), inte så lätt när det inte finns nån sån. Och sätter jag in en skiva i enhet (D) eller (E) så snurrar den några varv och stannar sen med uppmaningen att jag skall sätta in en skiva i enhet (F).

Har ni fattat problemet? Det som finns i verkligheten bryr sig datorn inte längre om, den vill att jag skall använda den enhet som inte finns! Finns det ngn annan lösning än ominstallation?

Lika bra då att köpa en annan dator! Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Nisse_Nisse

Hej
Jo det var verkligen skumt! unsure.gif
I ditt läge hade jag kopierat ut de filer jag ska spara och sedan installerat om hela maskineriet, då borde han hitta de enheter som existerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

I diskhantering (högerklick på Den här datorn - Hantera) så brukar man kunna ändra enhetsbokstav till vad man vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
DonTommasso

Enhet (A) är diskettinmatningen, enhet © är hårddisken enhet (D) och (E) är cd- resp dvd- enhet i den fysiska verkligheten. I datorns verklighet finns inte enhet (D) och (E) längre, istället har den uppfunnit enhet (F), som inte finns i den fysiska verkligheten. Jag uppmanas att sätta in en skiva i enhet(F), inte så lätt när det inte finns nån sån. Och sätter jag in en skiva i enhet (D) eller (E) så snurrar den några varv och stannar sen med uppmaningen att jag skall sätta in en skiva i enhet (F).


Har ni fattat problemet? Det som finns i verkligheten bryr sig datorn inte längre om, den vill att jag skall använda den enhet som inte finns! Finns det ngn annan lösning än ominstallation?


Lika bra då att köpa en annan dator! Eller?

{/QUOTE]

Det finns ett par saker du kan göra INNAN du ominstallerar. Det rör sig om ett fel i programvaran ju och därför går det också att lura den.

I enhetshanteraren kan du avinstallera nämnda enheter, kör därefter funktionen/åtgärd/sök efter maskinvaruförändringar.

Skulle inte det hjälpa så kan du koppla bort nämnda enheter från moderkortet resp nätaggregatet. Starta om en eller två ggr. Anslut enheterna igen så kommer Windows att hitta dem igen som "nya" enheter !! Det brukar fungera.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande, återkommande problem. Det löser sig genom att jag tar bort enheterna från enhetshanteraren och därefter startar om datorn. Av någon anledning fungerar det inte för mig att söka efter nya enheter, men de hittas alltid efter omstart.
Önskar jag kunde förstå orsaken, så det gick att lösa permanent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...