Just nu i M3-nätverket
Jump to content

För mycket på hårddisken

Lasse.J

Recommended Posts

Hej,

Jag har windows vista premium på min dator och en 250 gb (i praktiken 232 gb) hårddisk. De porgram och filer jag installerat fyller upp med ca 30 gb. När jag jag högerklickar på c-disk och väljer egenskaper så visar grafiken att jag har ca 75 gb installerat. Jag har kört diskrensning, CCleaner, Ashampo Win optimizer för att få bort onödiga filer. Kan någon ge ett tips vad detta beror på. Kan det ligga någon back up osynligt och hur hittar man den i så fall.

TAcksam för tips

Lasse    

Jag har flyttat din tråd från forumet Support och felanmälan för Smart till forumet för Windows-support
Cecilia - Moderator

Papperskorgen reserverar 10 % av varje partitions storlek som standard vill jag minnas, i alla fall i Windows XP. Sedan kan en del av disken vara reserverad för systemåterställning så som datorn såg ut vid leverans om det är en dator från något känt märke, typ HP, Dell, Acer etc.

Det kan också vara en idé att köra en kelkontroll på disken så att det inte är fel i filsystemet som gör att mer utrymme är utnyttjat än vad som verkligen finns tillgängligt. Det är inte så troligt men bra att göra ändå lite då och då.

Windows växlingsfil tar också lite utrymme. Storleken beror på hur mycket Windows reserverat, men räkna med 1-2 gb.

Återställningspunkter kan ta ett par 100 mb per styck så har du flera sådana så tar de upp plats.

Har du installerat service pack 1 för Vista så kan det ligga en massa utrymme i form av data som behövs om man skulle avinstallera service pack 1. Den kan säkert ta uppåt ett par gb.

Många bäckar små gör stor å som det brukar heta smile.png

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...