Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Avstängningsknapp i Vista

Nisse_Nisse

Recommended Posts

Nisse_Nisse

Hej!
Jag provar Windows Vista i min laptop.

Jag funderar lite på när man ska stänga av datorn måste man ju klicka på den lilla pilen på start-menyn och sedan "Stäng av". Klickar man på b987de47ff56d5e5     går ju datorn ner i vilo eller vänteläge.
Kan man göra så att om man klickar på knappen att datorn stängs av i stället för vilo-läge?

Jag har ett annat problem; när jag försätter datorn i viloläge så går den i viloläge men går igång igen efter ett par minuter utan någon yttre påverkan. Jag trodde den skulle vara i viloläge tills att jag påverkade datorn med mus eller tangentbord. Detta gäller Vista, det kanske är så att det inte fungerar på samma sätt som i XP.

Finns det någon möjlighet att ställa in funktionerna så att datorn går av viloläge när jag vill?

För att få fram Kör på Startmenyn i Vista så högerklickar du på Aktivetsfältet och väljer Egenskaper. Välj fliken Start-menyn och knappen Anpassa...

Bocka för Kommandot Kör och sedan Ok och Ok igen!

Jag trodde faktiskt att någon annan hade råkat ut för samma sak som jag beskriver ovan eller tom hade en lösning på problemet.

Jag har hörtals om problemet som du beskriver och det har frågats tidigare på forumet. Det handlar om att program startars i bakgrunden, ofta är det dock nätverkskortet som stör tjänsten.

Ja, jag tycker att jag försökt allt men likt förbaskat går det igång efter ett par minuter. Datorn är helt ny och det har varit så från början. Trodde kanske att du eller någon hade något tips som jag själv förbisett.

Nej det har jag inte gjort. Hur menar du att det skulle ha betydelse? Min avsikt var endast att klicka på vila för att försätta datorn i vila ett tag för att sedan fortsätta arbeta. Med XP gick det bra, det var bara att röra musen eller trycka ner en tangent så gick den igång igen. Nu sätter den igång av sig själv efter ett par minuter och bildspelet går igång enligt inställd tid. Kanske det kan påverka?

Jag har dessutom gått in och kollat vilka program som startar automatiskt, automatiskt med fördröjning och vilka som startar manuellt och inte funnit något konstigt där.

En del datorer (oavsett XP eller Vista) har förmågan att starta upp från viloläget när det händer något (kommer trafik) på nätverksanslutningen. Ofta kan man stänga av den funktionen (Wake on LAN) i BIOS.

Menar du att ett bildspel är inlagt att starta strax efter att du satt datorn i viloläge?

Nej, bildspelet startar fem minuter efter jag lämnat utan att ge datorn några direktiv.

Om jag stänger av funktionen i BIOS hur påverkas datorn i övrigt?

Kan man se på modemet om det kommer trafik? Då bör väl någon lampa blinka. Jag har faktiskt suttit och kollat när jag tagit tiden och det verkar som om det inte händer något någonstans mer än att datorn går i gång när den behagar, efter ca två min och sedan efter ytterligare fem minuter går bildspelet igång.

Om jag stänger av funktionen i BIOS hur påverkas datorn i övrigt?

Kan man se på modemet om det kommer trafik?

Inte alls resp. vet inte.
Titta om du i BIOS har något som heter något med "Wake on"?
Nu vet jag inte hur det är i Vista men i XP så finns det också inställningar som heter något med tillåt enheten ta datorn ur strömbesparande lägen (eller något sådant) någonstans.
Tillägg: Se även Vila i Vista

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...