Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med FTP-server


FTP

Rekommendera Poster

Hej

Jag får inte min ftp server att fungera i min dlink dns-313.

Jag har först comhem bredbands modem sen Dlink DIR-615 och sisst Dlink DNS-313.

I Dlink-615 har jag lagt in i virtual server FTP inställningar (Port 21 är öppen).

I Dlink-313 har jag startat och lagt in användare på FTP servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Dataintresserad

Jag har försökt med samma övning, utan att lyckas.
Har testat att köra ftp direkt i IE7 men den svarar
endast att sidan ej kan visas.

Tetade att ladda ner ett "riktigt" FTP-program "FTP surfer."
Då kan man iallfall se vad som händer.
Det ser ut som om Ftp-surfer gör en anslutning till DNS-313 men man får aldrig chans att se vilka filer eller mappar som finns.

FTP-surfer gör anslutning på anslutning tills man når det antal användare som man angivit i setup för DNS-313.

Jag har inte fått något riktigt svar från Dlinks support, men jag tror att det är enklast att börja med att få till Ftp innanför sin egen brandvägg.

Lyckas du få du gärna tala om hur.! Stort flin

Jag försöker med två olika datorer en med Vista och en XP.
XP maskinen hade tills för ett par agar sedan en äldre IE.
Den gav ibland vissa svar från DNS-313, inte så att man
kunde starta en ftp-övning men iallafall.
Vista med IE7 är helt dött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att ställa in FTP-programmet att använda "passive mode" (även kallat PASV mode) för den anslutning ni försöker göra. Det brukar lösa en hel del problem när det går att ansluta men att man inte får se några filer eller mappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...
Dataintresserad

Efter att ha skickat ett surt mail till D-link om att de borde fixa till server delen,
testade jag (på Vista maskinen) att välja Nätverk från Windowsstartmeny.

När jag där högerklickar på DNS-313 och väljer utforska eller öppna kommer det upp en inloggningsruta. Denna fyller jag i med uppgifterna som jag angivit på mitt användarkonto i DNS-313. Efter detta kan jag bläddra i mappar på disken. En tidigare justering har varit att se till att NAS-disken ligger i samma arbetsgrupp som övriga datorer. Vet dock ej om detta spelar roll?!?

Hur som helst efter att ha gjort en lyckad inloggning från Windows funkar det helt plötsligt även att surfa in på DNS-313 från IE7.

Det är ett tag sedan jag testade detta nu, tiden räcker inte till när barn skall på fotbollsträningar också. Jag har dock ett minna av att jag fick gå in på DNS-313 och skriva in nytt lösen ord. Jag tyckte att jag angav samma lösenord igen men det verkade som om nas-disken blev uppdaterad för efter det började det funka.

Funkar även att surfa in med FTP-surfer, observera dock att jag är på insidan av mitt nätverk.

Slutsats: Det skall nog gå att få det att funka, men det krävs mycket "trail and error".

D-links support fortsätter att svara i stil med att "har du kollat att FTP servern är startad".
Till och med jag klarar av att sitta på den supporten, skärp er D-link!!

Skulle jag fylla i en utvärdering av kvaliten på deras svar finns det inte tillräckligt låga betyg för vad jag tycker om dem. Hur svårt kan det vara för de som gjort det att skriva en manual för hur man får det att funka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...