Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

snälla hjälp! ogiltig systemdisk


Oscar91

Rekommendera Poster

Tja!

Defragmenterade min mammas laptop från 1999 en acer travelmate (507 dx) med windows 98 för några dagar sedan, när defragmenteringen var klar var allt ok och jag stängde av den som vanligt. När jag senare satte på datorn stod det ogiltig systemdisk. Byt ut disketten och tryck på valfri tangent. Jag har ingen diskett i. Har försökt att starta med en ny startdiskett, men det fungerar inte. Har ändrat boot ordningen i bios också. Men det hjälpte inte. Har en cd-läsare på datorn också.
Snälla hjälp! Vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara mycket som kan vara fel i samband med det där felmeddelandet. Det första jag skulle kollat i vanliga fall är att inte strömkabeln till hårddisken halkat på sniskan så disken inte får ström. Men i och med att det är en laptop så är det rätt svårt att prova.

Det jag istället skulle vilja att du provar är att boota datorn på en Windows 98 startdiskett. Starta inte någon installation eller så utan gå till dos-prompt eller kommandoprompt eller vad det nu kan tänkas stå. Det första jag vill se är nämligen om det ens går att läsa data på hårddisken.

När du står vid a:\> eller liknande så skriver du "dir c:" (utan " " givetvis). Ser du en del av innehållet på hårddisken nu så vet vi att något finns kvar i alla fall. Börja därefter med att göra backup på alla viktiga filer. Kan vara knöligt eftersom det bara är disketter att tillgå. Men bättre det än att förlora allt om det inte går att komma tillrätta med problemet. Förslagen nedan kommer nämligen skriva och modifiera innehållet på disken och är den illa åtgången så kan situationen förvärras. Det är alltid svårt att hjälpa så här utan att se datorn framför sig. Du kan ju alltid ta datorn till en datorbutik och se om de kan hjälpa dig om du inte vågar dig på det här.

Börja med att köra "chkdsk c:" och se vad som händer (programmet är CheckDisk). För att rätta fel har jag för mig att man måste köra kommandot "chkdsk c: /f" men det ska stå på skärmen vad du ska skriva om det hittas några fel. /f gör att programmet tillåts försöka rätta felen den hittar. Checkdisk löser knappast problem med bootningen men du får en hum om hårddiskens generella status när det gäller filsystemet.

Det man kan prova är att återställa master boot record på hårddisken och sedan överföra systemfilerna till hårddisken igen. Det är viktigt att du startar med en diskett med exakt samma version som den Windows 98 som finns installerad på hårddisken. Börja med "sys c:" och se om det räcker. Boota om datorn efter att du kört kommanot. Får du samma fel igen kan det vara master boot record som är korrupt och då är kommandot "fdisk /mbr" du måste köra för att återställa den.

Återkom om du har frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svar.
jag provade med en ny startdiskett och den funkade.
alla kommandon utom sys c
när jag använder kommandot fdisk så kommer det upp en text om utökat diskstöd och undrar om jag vill göra det, jag tror den skapar en ny partion på disken då och då kan jag inte komma åt resten av disken med win 98.
hur gör jag för att boota om den??
jag tror jag kan formatera den om det behövs, men om jag kan fixa datorn utan att formatera gör jag hellre det för att inte förlora några filer. Jag vet inte riktigt hur jag gör om jag ska formatera den heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att starta med startdisketten och kör scandisk. Jag hade ett liknande problem (dock med XP), då den vid starten sa att en fil saknades eller var felaktig. Jag hade som tur var en CD med BartPE (Windows från cd) så jag kunde köra chkdsk (som scandisk i win98). Det löste mitt problem halft i alla fall, datorn bootade, men windows betedde sig konstigt sen, antagligen för att någon annan fil hade blivit skadad, dock blir det mycket enklare att felsöka om man kommer in i Windows, jag lyckades till slut i alla fall.

//Filip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag provade med en ny startdiskett och den funkade.alla kommandon utom sys c

Du glömde inte skriva kolon på slutet? sys c: ska det vara.

när jag använder kommandot fdisk så kommer det upp en text om utökat diskstöd och undrar om jag vill göra det, jag tror den skapar en ny partion på disken då och då kan jag inte komma åt resten av disken med win 98.

Fdisk gör ingenting med disken på eget bevåg. Jag vill minnas att du till och med måste skriva in partitionernas namn som bekräftelse på att du verkligen vill radera eller göra något annat med en existerande partition. När det gäller utökat diskstöd så ska du svara ja på det. Det handlar om att du har en hårddisk som är större än 512MB och för att kunna partitionera så stora diskar så måste det utökade diskstödet vara aktiverat i fdisk. Har aldrig förstått mig på varför man skulle vilja svara nej där men det finns säkert något skäl till att frågan finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sys c: funkade nu när jag skrev rätt, jag hade missat att skriva dit :, det står "systemet överfört" när jag använt kommandot. vad menas med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det innebär att ett antal nödvändiga filer för att Windows ska kunna starta lagts över på hårddisken. Utan dem startar inte Windows. Om något är fel med dem så anser inte datorn att den kan starta heller. Om du startar om datorn efter att ha gjort sys c: så får du se om det gett någon förändring. Om inte får du fortsätta med andra alternativa lösningar som redan nämnts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190
tack för svar.
jag provade med en ny startdiskett och den funkade.
alla kommandon utom sys c
när jag använder kommandot fdisk så kommer det upp en text om utökat diskstöd och undrar om jag vill göra det, jag tror den skapar en ny partion på disken då och då kan jag inte komma åt resten av disken med win 98.
hur gör jag för att boota om den??
jag tror jag kan formatera den om det behövs, men om jag kan fixa datorn utan att formatera gör jag hellre det för att inte förlora några filer. Jag vet inte riktigt hur jag gör om jag ska formatera den heller.

Du ska inte lyssna så mycket på dom gamla uvarna här utan inse att du måste investera i ett riktigt verktyg som tex Norton Ghost 14.0 kostar 555 kr på Inet. I den förpackningen finns det en cd som du kan starta upp datorn med och den uppstarten har till och med en riktig Windows logga och det dosliknande programmet finns en Windows liknande utforskare där du kan göra allting du kan göra i Windows utforskaren.

Snik går före huvudvärk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svar.
jag provade med en ny startdiskett och den funkade.
alla kommandon utom sys c
när jag använder kommandot fdisk så kommer det upp en text om utökat diskstöd och undrar om jag vill göra det, jag tror den skapar en ny partion på disken då och då kan jag inte komma åt resten av disken med win 98.
hur gör jag för att boota om den??
jag tror jag kan formatera den om det behövs, men om jag kan fixa datorn utan att formatera gör jag hellre det för att inte förlora några filer. Jag vet inte riktigt hur jag gör om jag ska formatera den heller.

Du ska inte lyssna så mycket på dom gamla uvarna här utan inse att du måste investera i ett riktigt verktyg som tex Norton Ghost 14.0 kostar 555 kr på Inet. I den förpackningen finns det en cd som du kan starta upp datorn med och den uppstarten har till och med en riktig Windows logga och det dosliknande programmet finns en Windows liknande utforskare där du kan göra allting du kan göra i Windows utforskaren.

Snik går före huvudvärk



men omjag använder programmet, kan jag då när jag kommit in i datorn laga den pånågot sätt?
datorn är snart tio år gammal och inte särskilt bra, hade bara tänkt att skrivapå den, så jag vill inte gärna lägga så mycket pengar på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://support.microsoft.com/kb/186300/EN-US/

Här står det hur man gör en startdiskett.

Du bör komma in i DOS-läge.

När du har kommit in i dosläge skriver du

cd minado~1 retur sen är det bara att kopiera filerna... Börja med alla filer på a. skriv upp på ett papper hur många filer som kopierades till disketten.

Fortsätt sen med de filer på a som inte kopierades... o.s.v.  När du har kopierat alla filer i mappen "mina dokument kolla så att det inte finns nån annan mapp som bör kopieras innan format c:

Jag har ett program som heter arj32.exe på min dator det kan packa filer i DOS-läge då kan man lagra större filer på disketter...

Det kan också vara så att hårddisken har kraschat då brukar man också få upp såna felmeddelanden enligt IBAS. Fast detta gäller datorer med dos och Windows 98 som du har på den datorn.

Non system disk or disk error

No Boot disk

Ingen systemdiskett eller defekt

 Om man får upp liknande felmeddelanden på datorn och inte har nån diskett i då ska man stänga av datorn så fort som möjligt och inte starta om den.  

En kompis ringde mej om ett liknande felmeddelande.

Tyvärr så kunde jag inte hjälpa honom för han hade startat om datorn. På datorer med äldre operativsystem funkar inte programmet Hdd health tyvärr. Då får man ingen uppfattning om när spin up time ändras...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DonTommasso
Tja!

Defragmenterade min mammas laptop från 1999 en acer travelmate (507 dx) med windows 98 för några dagar sedan, när defragmenteringen var klar var allt ok och jag stängde av den som vanligt. När jag senare satte på datorn stod det ogiltig systemdisk. Byt ut disketten och tryck på valfri tangent. Jag har ingen diskett i. Har försökt att starta med en ny startdiskett, men det fungerar inte. Har ändrat boot ordningen i bios också. Men det hjälpte inte. Har en cd-läsare på datorn också.
Snälla hjälp! Vad ska jag göra?


Jag löser dylika problem genom att inköpa en liten hårddisklåda på nån datorfirma för typ 200:-(Obs! finns både för S-ata och A-ta) och sen monterar jag disken däri och avläser innehållet via USB,n. Då har jag iallafall räddat innehållet. Sen kan man gå vidare med tuffare åtgärder ss. formatering eller ominstallation.

Lycka till.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser



 Om man får upp liknande felmeddelanden på datorn och inte har nån diskett i då ska man stänga av datorn så fort som möjligt och inte starta om den.  

En kompis ringde mej om ett liknande felmeddelande.

Tyvärr så kunde jag inte hjälpa honom för han hade startat om datorn.


Jag fick felmeddelandet en gång när jag skulle starta upp datorn jag visste inte vad jag skulle göra så jag stängde av datorn. Jag försökte att sätta igång datorn en gång till senare utan startdiskett.
Är det kört nu, eller kan jag fortfarande laga datorn på någe sätt?




http://support.microsoft.com/kb/186300/EN-US/

Här står det hur man gör en startdiskett.

Du bör komma in i DOS-läge.



Jag har gjort en startdiskett som jag försökt starta upp datorn med, funkar en sådan till alla 98 eller måste jag ha en speciell till just min version?

Jag ska försöka använda kommandot som du skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt knäpppt. Jag provade att starta upp datorn med en xubuntu startskiva, och det gick inte så bra som jag tänkt. Xubuntu starrtade inte upp. Men iaf det som är knäppt är att när jag startar upp datorn igen utan xubuntu startskivan så får jag inte längre upp felmeddelandet "ogiltig systemdisk. Byt ut disketten och tryck på valfri tangent."
Nu står det istället:


Microsoft® Windows 98
    © Copyright Microsoft Corp 1981-1998

C:\>



Vad kan ha hänt nu, och vad ska jag göra.
    Det är nägot konstigt med tangentbordet nu, så jag kan inte skriva en del tecken tex : (kolon) , då blir det >. När jag ska skriva andra tecken som jag behöver använda shift för, så blir det också helt andra tecken. t ex / (shift+7) blir  istället  &.  ; (shift+,) blir <. Helt skevt alltså.
--
För er som inte vet så är xubuntu ett linux-operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tangentbordet är knäppt beror på att du har ett svenskt tangentbord och datorn har inte laddat tangentbordslayouten för det utan använder standardlayout vilket är amerikanskt/engelskt. På följande länk kan du se hur tangenterna sitter på ett sådant tangentbord ifall du har behov av det: http://www.seoconsultants.com/windows/keyboard/

Jag har dålig koll på Linux. Sist jag höll på var det slackware som regerade och man var tvungen att kompilera sin egen linuxkärna för att få alla drivrutiner och annat att fungera för den egna hårdvaran. Men det är väl rimligt att anta att uppstartssekvensen ändrats i Windows 98. Den går ju bara till DOS-prompten utan att starta Windows 98. Jag vill minnas att man ska kunna starta Windows 98 manuellt vid DOS-prompten men jag minns inte på rak arm vad kommandot heter. Det kan vara så enkelt att du bara behöver skriva win och trycka enter men jag minns inte för det var så länge sedan jag använde Windows 98.

Det ska f.ö. finnas en dold fil C:\msdos.sys på hårddisken. Om man listar innehållet i den med kommandot "type msdos.sys" (utan "" givetvis) så bör du se en rad som heter BOOTGUI=0 . Det kan också stå 1. Faktum är att det ska stå 1 där för att Windows 98 ska boota upp med det grafiska gränssnittet. Står det 0 så startar Windows 98 i DOS läge vilket verkar vara ditt fall. Skriv "edit msdos.sys" i Windows 98 för att få upp en texteditor så att man kan redigera filen om du vill ändra till en 1:a. Alt-tangenten aktiverar menyn och därefter navigerar du runt med piltangenter och enter-knappen ifall musen inte fungerar. Spara ändringen och prova sedan att starta om och se om Windows 98 bootar upp som det är tänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lyckats komma in i anteckningar nu, så jag kan redigera alla filer på hårddisken. Jag kom in i anteckningar när jag skulle redigera msdos.sys. Det stod tyvärr inte BOOTGUI=0. det stod ; SYS. Men iaf, b när jag gick in i öppna i anteckningar så såg jag alla filer på hårddisken, och alla var hela tror jag. så det är bra. nu undrar jag bara hur jag gör för att kopiera över dem till disketter?
sen om jag lyckas säkerhetskopiera filer, så är det bara att formatera den sen, och installera om windows.
Men hur formaterar jag den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade upp bootgui och utelämnas den så antar den standardvärdet 1 så det är i sin ordning med andra ord.

Nu är jag inte helt på det klara om du är i dos och vill kopiera men jag förutsätter det eftersom du vill ha hjälp. Kopiera filer i Windows antar jag att du redan kan smile.png Kommandot vid dos-prompten är copy. t.ex.

c:\minfolder> copy mittdokument.doc a:

a: är enhetsbokstaven för diskettstationen och mittdokument.doc är filen du vill kopiera som ligger i foldern \minfolder på hårddisken c:. Du kan också skriva copy *.* a: för att kopiera över alla filer i foldern du står i till diskett.

Du kan även kopiera hela kataloger inklusive underkataloger med kommandot xcopy också men risken är att disketten snabbt blir full och att filerna inte får plats och då är det alltid bökigt att reda ut vilka som kopierats och inte. Du måste då komma ihåg en extra parameter för att få med underfoldrarna.

c:\> xcopy minfolder a: /s /v

/s innebär att underkataloger kopieras och /v gör att filerna verifieras på disketten så att inga skrivfel uppstått. Jag tror att /v finns för vanliga copy-kommandot också.

Glömde svara på frågan om formatering. Vanligtvis finns det möjlighet att formatera hårddisken under Windows installationen, dvs. direkt i installationsprogrammet. Om det inte kommer ett sådant alternativ så måste du starta upp datorn med en startdiskett och skriva:

format c:

Sedan kan du installera Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...