Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Freeware ??


Levnadskonstnär

Rekommendera Poster

Levnadskonstnär

Hej igen alla på supporten.

Jag böt ut XP's egen brandvägg på rekomendation av er på "PC för alla" supporten.

Jag valde då Zonealarm som skulle vara gratis och jag är rätt så nöjd med den.

Jag har flera gånger fått  ett mail som säger att min Trial version har gått ut och blir

också rekomenderad att köpa en annan version.

Jag undrar nu om zonealarm är gratis ett år i taget eller om dom försöker med en ful grej.

Jag tog denna gratisvariant för att få ett bättre skyd och slippa kika

i det berömda titthålet. Skulle det vara så att dom fular sig så får

dom skylla sig själv och då har dom

förbrukat mitt förtroenede och jag skaffar mig det jag behöver på mitt fula sätt.

Om gratisversioner inte håller måttet så köper man någor bättre,men så

länge man är nöjd ska ingen komma med fula köptrix, Avast är gratis och

jag är jätte nöjd med det.

Jag tackar på förhand för all upplysning och önskar en fin sommar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag kan se i bilden så står det Security Suite och den är inte gratis, det är bara brandväggen som är gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Levnadskonstnär

Hej Cecilia !

Jag laddade ner en s.k. gratisversion  från en länk som någon av på PCfa. föreslog mig.
Jag skickar en ny skärmdump på mitt zonealarm, där står det i vänstra hörnet längst ner att jag kan uppgradera till Zone Alarm Security suite.
Om jag redan har den så behöver jag väl inte uppgradera till den.

Skulle det visa sig att jag inte har gratisversionen så får jag väl göra ett nytt försök.
Jag fick ju en länk så den testar jag då.

Tack !!6b5ba94fc2e5887a

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Levnadskonstnär

För att inte trötta ut er med småsaker så tog jag hem en ny Zonealarm enligt länken från Attas, Tack.
Däremor finns det något kvar i kontrollpanelen /läggtill/tabort som jag inte får bort men det kanske inte gör något.
Tack igen för denna gång.!

Hej då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det står sådant som antivirus monitoring så tror jag att det var något mer än bara en brandvägg.
Bra att du nu har fått ner brandväggen! smile.png

Angående Lägg till/ta bort program så kan du se om CCleanerkan ta bort den raden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Levnadskonstnär
Eftersom det står sådant som antivirus monitoring så tror jag att det var något mer än bara en brandvägg.
Bra att du nu har fått ner brandväggen! smile.png

Angående Lägg till/ta bort program så kan du se om CCleanerkan ta bort den raden.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Levnadskonstnär

Cecilia, du har rätt, det var inte den s.k. friversionen men jag har nu installerat en ny och den funkar klockrent. Kan du kolla länken som Attas rekomenderade mig.

Jag fick hem en massa spelprogram och min startsida böts ut mot en spansk sida.
Förlåt en känslig fråga men kan man lita på alla tips man får eller måste man vara på sin vakt?
Tack och hejdå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla försöker nog göra sitt bästa och inte medvetet lura på någon något olämpligt, men det är inte alltid så lätt, t ex en webbsida kan vara helt bra en dag men ha blivit infekterad nästa.
Finns det något i Kontrollpanelen - Lägg till eller ta bort program som du tror kan ha samband med dessa spelprogram och startsidan?
Kan du byta tillbaks startsidan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så har ZoneAlarm börjat försöka tjäna lite pengar även på gratisbrandväggen, det är väl ett sätt att kunna fortsätta att ha den gratis. Men just de programmen du beskriver har jag inte hört om förut utan måste vara något som är speciellt för just den nedladdningssidan eller nyligen ändrat. Jag har fått rapporter att om man laddar ner från Zonealarms egen webbsida så installeras ZoneAlarm Spy Blocker om man inte avbockar det under installationen. Hemma har vi helt gått över till gratis Comodo, inget extra som installeras utan det är enda är en liten ruta med reklam för någon av deras betalprodukter eller reklamfinansierade sökning när man öppnar programmet.

Bonjour är från Apple och är något för att enklare dela ut musik etc inom det lokala nätverket. Kan komma med Quicktime, iTunes eller något annat från Apple om man inte avbockar det under nedladdningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Levnadskonstnär

Cecilia, tack för svaret.
Jag hittade ett par okända program i kontrollpanelen som jag to bort, sen såg jag att jag
hade begåvats med "Yahoo tool Bar" och jag avskyr alla program som hela tiden lägger sig i min dator. Jag tog även bort den och tog tillbaka min gamla startsida så nu är det ok igen. (för tillfället)
Zonealarm säger med en dåres envishet att "Bonjour" vill vara med och lira men jag vet inte vad det är så jag har tills vidare klickat på "deny"
Mitt nya ZoneAlarm säger också att det finns en ny viktig uppdatering men det är bara ett tips på att jag ska köpa ZApro. Är det sånt man ska ha för att man kör med en gratis version ?
Ha en bra hackar dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZoneAlarm uppdaterar sig vanligtvis automatiskt men när det kommer en större versionsuppdatering så brukar man vara tvungen att manuellt ladda hem uppdateringen. Läser man noga i dialogrutan som kommer upp (eller om det är en webbsida, minns inte riktigt) så slår de på stort att man ska uppgradera till Pro versionen och betala då givetvis. Men det finns vanligtvis en länk till uppdateringen för gratisversionen också även om den hamnar lite i skymundan. Brukar stå något i stil med "No thanks. I want to continue using the free version." eller något i den stilen, men det här ändras ju hela tiden så det kan stå något helt annat. Det kan ju också vara en ren reklamgrej också för att de vill tjäna lite mer pengar på sina kunder.

Ang. tilliten på vad folk svarar här så håller jag med Cecilia. Det man bör göra när man får en länk är faktiskt att granska länken. Är det rimligt att länken går till programtillverkarens sida eller någon av de stora kända nedladdningssajterna som aktivt jobbar på att hålla program som distribueras rena från skräp? Om inte så sök lite på programnamnet på nätet och försök hitta programtillverkarens hemsida och ladda hem programmet via deras länkar istället. Då är risken mindre att någon packeterat programmet med en massa annat skräp.

En sista sak nu när du avinstallerat ZoneAlarm Security Suite som hade antivirus inbyggt förutom brandvägg och lite annat. Har du installerat något annat antivirusprogram? Du bör ha både brandvägg och antivirus installerat för att undvika tråkigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190

Avast är bättre, det hittar även rotkit och trojaner, avg har jag för mej hade en massa menyer och grejer vid uppstart av Windows och i bland funkade inte updateringar och sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Levnadskonstnär

ZoneAlarm uppdaterar sig vanligtvis automatiskt men när det kommer en större versionsuppdatering så brukar man vara tvungen att manuellt ladda hem uppdateringen. Läser man noga i dialogrutan som kommer upp (eller om det är en webbsida, minns inte riktigt) så slår de på stort att man ska uppgradera till Pro versionen och betala då givetvis. Men det finns vanligtvis en länk till uppdateringen för gratisversionen också även om den hamnar lite i skymundan. Brukar stå något i stil med "No thanks. I want to continue using the free version." eller något i den stilen, men det här ändras ju hela tiden så det kan stå något helt annat. Det kan ju också vara en ren reklamgrej också för att de vill tjäna lite mer pengar på sina kunder.

Ang. tilliten på vad folk svarar här så håller jag med Cecilia. Det man bör göra när man får en länk är faktiskt att granska länken. Är det rimligt att länken går till programtillverkarens sida eller någon av de stora kända nedladdningssajterna som aktivt jobbar på att hålla program som distribueras rena från skräp? Om inte så sök lite på programnamnet på nätet och försök hitta programtillverkarens hemsida och ladda hem programmet via deras länkar istället. Då är risken mindre att någon packeterat programmet med en massa annat skräp.

En sista sak nu när du avinstallerat ZoneAlarm Security Suite som hade antivirus inbyggt förutom brandvägg och lite annat. Har du installerat något annat antivirusprogram? Du bör ha både brandvägg och antivirus installerat för att undvika tråkigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Levnadskonstnär

Hej JoAr !!

Om din fråga är riktad mot mig så kan jag meddela att jag har Avast som virusprogram.
Jag är mycket nöjd med det men kan liksom läsa mellan raderna att ni på forumet slår ett litet extra slag för AVG.
Är det bättre än Avast ??

P.S. Detta forum har lärt mig en massa och nu känner jag mig IBLAND som en "minihacker" Tack och hej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Levnadskonstnär:
Jo frågan var riktad till dig. Ang. din fråga om vilket gratisprogram som är bäst...

Vad som är bäst är lite subjektivt antar jag. Men om jag inte missminner mig så har AVG fått bättre resultat i tester som enbart fokuserat på att hitta virus, trojaner mm. men även tester är svåra att göra rättvisa. I dessa tester har man inte tittat på användargränssnitt etc. AVG har både antivirus och antispyware i gratisversionen. Rootkit skydd finns dock bara i fullversionen. Senaste versionen av Avast innehåller däremot alla tre skydden.

Här finns en länk där antivirusprogram hårdtestats i hur väl de upptäcker hot. Här testas bara Avast 4.7 eftersom 4.8 inte hade släppts när senaste upplagan av testet gjordes http://www.av-comparatives.org/seiten/ergebnisse_2008_05.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns en länk där antivirusprogram hårdtestats i hur väl de upptäcker hot. Här testas bara Avast 4.7 eftersom 4.8 inte hade släppts när senaste upplagan av testet gjordes http://www.av-comparatives.org/seiten/ergebnisse_2008_05.php


Fast de testerna är bara med betalversionerna så i de fall (normalt) att vissa funktioner tagits bort så stämmer de inte för gratisversionerna av programmen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra påpekande. Det är sant att det bara är betalversioner som testats, men det ger ändå en indikation om effektiviteten i programmen då betalversionerna oftast har mer funktioner medans själva scannermotorn i botten är den samma som i gratisversionen. Men det gäller att hålla koll på vad som ingår eftersom t.ex. rootkit endast hanteras av betalversioner av AVG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det gäller att läsa noga vad man hämtar hem och även under installationen, det är inget svårt utan förstår man engelska så borde det inte va några problem. en bra ide är att hitta en sida där det finns många program att hämta och som är tydlig och enkel, tex http://www.techspot.com/downloads.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...