Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SMART-??????


Attas

Rekommendera Poster

Ja, jag undrar verkligen hur smart detta forum igentligen är. Vissa dagar kommer man inte alls in på det. Lyckas man komma in på sidan så kan det bli en lång procedur innan något överhuvudtagit händer, och när det väl händer så blir det allt som oftast så här...

1)

314a1e28195052c8

2)

16fb3428ed19f8d1

3)

c154aa0dee7b4b6c

4)

205a8112e31e40fe

Det är lika spännande varje gång. Ska jag lyckas komma in på forumet eller inte? Sluta leka med "knapparna" eller ge oss tillbaks det gamla forumet som funkade.mad.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte alls igen mig i din beskrivning. Visst är forumet lite segt men inte så som du beskriver det. Problem med att Internet Explorer inte svarar beror oftast på problem i Internet Explorer och inte på vilken webbsida man besöker. Du kanske ska pröva med en annan webbläsare som Opera eller Firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Hej Attas!

Tråkigt att du har sådana problem när du ska gå in på Smart. Vi har haft en del prestandaproblem som gör att sajten svarar för långsamt, och vi jobbar med det.

Men de fel du beskriver har jag inte fått några rapporter om tidigare. Om det är Smart som orsakar att webbläsaren kraschar är det oerhört allvarligt, men jag undrar om det inte är som Cecilia misstänker att du har problem lokalt i din webbläsare. Jag har svårt att se vad det är på vår sajt som skulle kunna orsaka ett sådant fel. Möjligen ligger problemet i något insticksprogram, som Adobe Flash.

Testa gärna med en annan webbläsare, och hör av dig och berätta om det funkar bättre då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Jag håller med Attas!

Använder XP Pro och IE7. De problem som har varit stundtals nu, i flera veckor finns inte på andra sajter, Jag använder mig också av virtuella installationer och det är precis samma sak där, i både Vista och XP. Det är väl inte meningen att man ska behöva installera andra webbläsare, för den sakens skull. Vore det så så, att sajten funkar bättre med andra webbläsare, så tycker jag att PC- För Alla skulle informera om detta, vilket man ibland kan se på andra sajter, som är optimerade, för då exempelvis IE7, om någon nu skulle köra 6:an. Jag är då inte det minsta intresserad av att köra Firefox, hur bra den än är.

Blev också utloggad, därför att jag kollade på nyheterna på TV i en kvart.

Att redigera detta tog också tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190

Den här sajten är seg ibland så är det tvärstop alldeles för ofta till och med, själv så kör jag vista med sp1 och ie7, och det är inga problem på någon annan sajt så envist som det är här. Det tog förresten hela 20 sekunder att komma till den här textrutan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"ollemunter" har helt rätt. Jag har ingen lust att byta webbläsare eftersom jag inte har några som helst problem med andra webbsidor. Kör också med XP pro och IE7. Det är bara PC för Allas sida som strular. Det har hänt att någon lokaltidning har varit seg men aldrig så som PC för Alla. Det är totalt hopplöst.

f73823f2ac7a5f82

Vet inte hur lång tid det tog för att gå in och redigera detta men jag såg att det hamnade helt fel. Klockan är nu 19,50.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Attas!

Använder XP Pro och IE7. De problem som har varit stundtals nu, i flera veckor finns inte på andra sajter, Jag använder mig också av virtuella installationer och det är precis samma sak där, i både Vista och XP. Det är väl inte meningen att man ska behöva installera andra webbläsare, för den sakens skull. Vore det så så, att sajten funkar bättre med andra webbläsare, så tycker jag att PC- För Alla skulle informera om detta, vilket man ibland kan se på andra sajter, som är optimerade, för då exempelvis IE7, om någon nu skulle köra 6:an. Jag är då inte det minsta intresserad av att köra Firefox, hur bra den än är.

Blev också utloggad, därför att jag kollade på nyheterna på TV i en kvart.

Att redigera detta tog också tid.


Ollemunter, menar du att du har problem med att Internet Explorer hänger sig eller menar du bara att det är segt?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190
Den här sajten är seg ibland så är det tvärstop alldeles för ofta till och med, själv så kör jag vista med sp1 och ie7, och det är inga problem på någon annan sajt så envist som det är här. Det tog förresten hela 20 sekunder att komma till den här textrutan.

Att skicka ovanstående tog över två minuter och att komma in på den här texrutan igen tog över tre minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190
Den här sajten är seg ibland så är det tvärstop alldeles för ofta till och med, själv så kör jag vista med sp1 och ie7, och det är inga problem på någon annan sajt så envist som det är här. Det tog förresten hela 20 sekunder att komma till den här textrutan.

Att skicka ovanstående tog över två minuter och att komma in på den här texrutan igen tog över tre minuter.

Om man tittar på klockslagen på mina två inlägg som gjorts direkt efter varandra så kanske det är en ledtråd att det kanske har med det att göra, men det har ni ju snackat förut, så varför har ni inte löst det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Nej Cecilia, jag menar inte att Internet Explorer hänger sig om du läser vad jag skrev. Det är segt att använda forumet, det är det jag menar och att jag varken vill använda vare sig Firefox eller Opera. Jag menar också att det verkar som om ingen tar problemen på allvar, trots att Pontus säger, att man jobbar med problemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Nu till något helt annat!

Det står att jag är inloggad, när man klickar på medlemmar, men jag är det inte, eftersom jag loggat ut själv och enligt sidan uppe till höger, är jag inte inloggad. När man går ifrån PC-FÖR ALLA blir man utloggad för det mesta, men inte alltid. Skriver jag och går ifrån en stund, så är jag ofta utloggad, när jag skall skicka, ty då kommer det upp, att jag måste logga in, trots att jag hela tiden varit inloggad.

Varför är det på detta viset? mad.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Jag vet att sajten är för långsam ibland. Jag försäkrar att vi jobbar på det.

Att jag bad Attas testa med en annan webbläsare var för att felet han beskriver i det första inlägget i den här tråden var något helt annat, som vi inte fått några rapporter om tidigare. Att webbläsaren kraschar helt och hållet vet jag inte vad det kan bero på, och jag har aldrig fått det felet själv.

Och just det specifika felet beror inte på att våra servrar svarar för långsamt, det har med något annat att göra. Eftersom en tänktbar möjlighet är att just det här felet beror på något lokalt i Attas dator, som Cecilia var inne på, bad jag Attas testa det.

Jag säger alltså inte att sajten inte ska fungera i IE7 - tvärtom! För att hjälpa Attas och oss själva komma tillrätta med problemet vill jag ha så mycket information om det här felet som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Nu till något helt annat!

Det står att jag är inloggad, när man klickar på medlemmar, men jag är det inte, eftersom jag loggat ut själv och enligt sidan uppe till höger, är jag inte inloggad. När man går ifrån PC-FÖR ALLA blir man utloggad för det mesta, men inte alltid. Skriver jag och går ifrån en stund, så är jag ofta utloggad, när jag skall skicka, ty då kommer det upp, att jag måste logga in, trots att jag hela tiden varit inloggad.

Varför är det på detta viset? mad.png



Bockar du i rutan för automatisk inloggning? Om du ändå måste logga in med jämna mellanrum kanske det har med cookie-inställningar i din webbläsare. Autoinloggningen funkar så att den lagrar en cookie lokalt i din webbläsare, som identifierar vem du är på Smart. För att det ska funka måste webbläsaren vara inställd på att ta emot cookies.

Listan över inloggade medlemmar på medlemssidan har en viss tidsfördröjning, och är inte alltid helt rätt. Det är ett fel vi är medvetna om, men som har lägre prioritet just nu än problemen med texteditorn och prestandan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen. pompoms.gif Vad ni än har gjort så låt det vara så här för nu funkar forumet.rolleyes.gif

Att jag bad Attas testa med en annan webbläsare var för att felet han beskriver i det första inlägget i den här tråden var något helt annat, som vi inte fått några rapporter om tidigare. Att webbläsaren kraschar helt och hållet vet jag inte vad det kan bero på, och jag har aldrig fått det felet själv.

Att jag inte vill byta eller testa annan webbläsare beror på, 1) jag finner ingen anledning att byta då det funkar utan problem på alla andra webbsidor, 2) eftersom jag är på sjukhus och att min inloggningskod försvinner om jag byter webbläsare och att det då måste komma en IT-kille och knappa in lösenordet på nytt, vilket ingen vet när det kan ske, så har jag inte heller för den skull lust att experimentera med webbläsare, 3) efter att ha läst andras inlägg så är det för mig klart att det är fler som har samma problem som mig och att problemet ligger i PC för Allas forum.

Om jag fattat det rätt och "läst det finstilta mellan raderna" så låt inga #*totaltgalen.gif £dumstrut.gif # pryoelever hålla på med era datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Levnadskonstnär m fl!
Alla upplever nog att forumet är segt, åtminstone periodvis, oavsett vilken webbläsare man använder. Men Attas har ett annat problem, nämligen att Internet Explorer hänger sig totalt. För att utreda om det beror på att det har blivit något fel på just den Internet Explorer eller om det är mer allmänt internet-problem i den datorn så vore det bra att prova med en annan webbläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, ser att vi "gick om varandra" när vi skrev våra inlägg. Det funkar hur bra som helst nu. Bara de kan ge f-n i att pilla på knapparna nu. Det är förståss detta med klockan som fortfarande verkar vara lite ur tiden.laugh.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Attas, det var ju bra att forumet inte får din Internet Explorer att hänga sig längre (dvs det blir Svarar inte), men det är så vitt jag förstår bara du som har haft det problemet, för mig och andra så dröjer det innan webbsidor kommer upp (någon minut eller så) men det orskar inte att webbläsaren inte svarar när Windows frågor om webbläsaren fungerar. Vi får väl se om Pontus vet om att något har gjorts med forumet över helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Levnadskonstnär

Hej  Pontus och alla missnöjda.
Eftersom jag är väldigt tacksam för att detta forum finns och den snabbahjälp som jag alltid har fått så vill man ju inte klaga på forumet men nu svarar jag både Pontus och Cecilia att jag har Firefox och jag har samma problem.

Det tog mig många minuter att få det här nerskrivet. Skulle logga in midg varje gång fast jag var inne och sen ser det ut som om det där tillägsprogrammet "Script??" är en bromskloss ibland. Den frågar om jag ska tillåta "addtech.de" och det gör jag inte för jag vet inte om det har något med forumet att göra.

Hoppas att jag inte har sågat av grenen jag sitter på när jag håller med dom andra att det har blivit mycket jobbigare.

Vänliga hälsningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag själv jobbat med utveckling av webbtjänster under en tid då jag jobbade som konsult så vet jag hur svårfelsökt sådana här prestandaproblem kan vara. Jag misstänker också att det inte handlar om en liten server med PFAs lilla isolerade forum utan forumet är troligen en del av IDG:s stora serverpark med lastbalanseringsservrar (som kan vara ett elände att konfigurera ibland) som skickar trafik till bakomliggande webbservrar. Dessutom finns det säkert ett publiceringssystem involverat som har sina egna servrar och ett par databaser i bakgrunden som också ligger på egna servrar. Att sedan reda ut vart fel ligger och lösa dem när man kanske inte ens själv har tillgång till servrarna eller rättighet till att göra ändringarna så är det tungrott.

Som jämförelse så har ju expressen.se haft ofantliga problem med sin webb under stora delar av vintern och delar av våren där publiceringssystemet och lastbalanseringen inte funkat som de skulle och trots idogt felsökande så hittade de inte problemet (förhoppningsvis så har de löst det nu). Ibland fick man t.ex. inte ens upp startsidan hos Expressen. Jag är helt övertygad om att PFA-gänget jobbar hårt med att lösa alla problem. Det tar dock tid om det är svårlösta problem och all hjälp som vi som användare kan ge genom att testa olika saker för att ringa in orsaken är till stor hjälp för dem även om det innebär lite omak för oss.

Själv upptäckte jag att texteditorn slutade fungera helt när jag uppgraderade till Opera 9.5 som kom härom dagen. Inte så kul men jag använder IE6 för den här webbsajten och Opera för annat tills PFA lanserar den nya texteditorn som jag hoppas ska fungera bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Vår it-jour har startat om frontservrarna som forumen ligger på nu, och det verkar ha hjälp tillfälligt. Det innebär inte att prestandaproblemen är lösta, utan att det för stunden rullar på bra.

JoAr har helt rätt i sin beskrivning av varför det här är så komplicerat. IDG har ett 30-tal olika sajter, som alla driftas av vår centrala it-avdelning. Smart delar plattform och servrar med våra andra nystartade communities. Samtidigt hämtar vi in innehåll som ligger i vår andra stora publiceringsplattform polopoly.

Vi har lastbalanserare som dirigerar trafiken mellan ett tiotal olika webbservrar. Smart och våra andra communities använder två olika frontservrar, och som hämtar innehåll från databasen. Men innehållet i ramverket runt om forumet kan komma från ett tiotal andra servrar, beroende på vad det är för typ av innehåll. Vi har fyra servrar till publiceringsplattformen Polopoly, och dessutom ett gäng asp- och php-servrar för vissa specialtjänster. Samtidigt har vi ett externt annonshanteringssystem med egna servrar (Levnadskonstrnär: adtech.de är vårt annonssystem), en extern webb-tv-leverantör, m.m.

Det betyder att när det går långsamt så kan det bero på en jäkla massa olika saker. Men som sagt, IDG:s it-avdelning jobbar på det.

Vi misstänker att en sak som ställer till det är importen av ramverket från polopoly till communityplattformen Xcap, och har en cache-lösning på gång som vi hoppas ska minimera risken att den importen drar ner prestandan.

Vi har också gjort en massa åtgärder för att förbättra prestandan i polopoly, och håller på att implementera två hårdvarucachar som ska snabba upp det systemet. Den förbättrade prestandan där kommer även att spilla över på Smart, eftersom den här sajten som sagt är beroende av polopoly, även om den ligger i en annan plattform.

Det där låter rätt snurrigt inser jag när jag läser igenom det jag har skrivt - men det är som sagt det här som gör att det är rätt knepigt att göra sajten snabbare.

Men - inget av detta förklarar varför Attas webbläsare kraschar, det förklarar bara varför sajten går långsamt. Att webbläsaren slutar svara helt beror på något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Vi får hava tålamod, som skotten säger, eller vem fan det nu var och jag vill inte ha tillbaka min gamla bil, för allt smör i småland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
SimonLarsson

Upplever ni fortfarande SMART som långsamt? Vi lade ut en rad prestandaförbättringar förra veckan som åtminstone vi upplever har haft effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190
Upplever ni fortfarande SMART som långsamt? Vi lade ut en rad prestandaförbättringar förra veckan som åtminstone vi upplever har haft effekt.



Som jag ser det så har tydligen dom prestandaförbättringarna gjort forumet trögare igen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...