Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Datorn Brummar Konstigt

Templazor

Recommended Posts

Hejsan,

Jag har nu haft min dator i flera år och tänkte att jag skulle byta RAM-Minnet från 512MB till 2GIG,
Jag Gjorde så och allt funkade bra i ungefär 1 månad. Sedan så började datorn startas om automatiskt på några utvalda spel.
Jag kontaktade butiken som jag köpte datorn ifrån och en butiksäljare tipsa mig om att kolla efter om alla datordelar inte hade hoppat ur från sin plats inne i Chassit.
Allt var på plats, inga konstigheter,
Nästa dag började en grön lampa blinka på den bakre delen av hårdisken och datorns startknapp lyste inget mer, Nätagrigatet hade slutat funka.
När jag testade nätagrigatet utan att koppla den till moderkortet så lyste lampan hela tiden, utan att blinka. så som den borde göra, men när jag väl kopplade den till Moderkortet så började den blinka.
Jag fixade fram en 400W nätagrigat istället för en 250W som jag brukade använda och den satt på plats, datorn fick liv igen! Men ett problem återstår.
Nu brummar datorn för varenda liten grej som startas , brummar som en damsugare.
Den brummade alldrig såhär förut, bara i vissa miljörika platser medans jag spelade nått spel.
Skillnaden är nu att den brummar för minsta lilla sak som , Ljudfiler, Youtube, Flashspel, m.m. Den slutar inte förän man har stängt av aktiviteten. Jag läste på google att det kan vara någon fläkt men den lät inte så här mycket när den snurrade förut, innan min gamla nätagrigat gick Sönder,
Jag skulle väldigt gärna vilja höra från er om vad ni tror det är för fel och om ni har någon idé vad man kan göra, Annars är det lika gärna att inte använda denna datorn mer för att man får rejäla huvudvärk.
Tack på Förhand! unsure.gifblush.png

Brummer själva datorn eller högtalarna?
Om det är datorn beror det antagligen på att det är någon fläkt som börjar ge upp.
När fläktarna börjar bli utslitna brukar dem gå ganska ojämt och låta illa ifrån lagrena.

Själva Datorn Brummar, Om det är någon fläkt så borde det vara Processorfläkten eller Grafikkortet. Men det jag undrar är varför fläkten låter som en dammsugare, Förut gjorde den det sällan men nu i stort sett hela tiden.  sad.png

Går det att höra varifrån ljudet kommer om man tar av sidoplåten?

Tillägg: Flyttar tråden från Datortillbehör
Cecilia - Moderator

kan också vara hårddisken som börjar lägga av. den brukar börja låta konstigt och likanande. har du viktiga filer så ta en backup. finns risk att den lägger av helt.

Jag tog bort Sidoplåten som du sa Cecilia och det är Processorfläkten som gör sådär, jag visste inte själv att den hade 2 olika hastigheter, Normal och en då den spinner snabbare för att kyla ner.. tror jag iaf.. har du några tips? blush.png

Jo det var mycket damm på den, så jag rensade bort allt och nu ser den bra ut, inget damm i chassit längre, Fastän den fortsätter att göra på samma vis, Den låter när man sätter på en musikfil eller Youtube eller nått.. som om fläkten hade 2 hastigheter, Snabb och Ultrasnabb. Det måste vara nått konstigt Cecilia, Har du några tips om vad ja ska göra? eller ska ja bara lika gärna gå och köpa en helt ny fläkt? blush.png

Det är i och för sig inget konstigt att fläkten har olika hastigheter, men nu när dammet är borta så borde inte processorn bli så varm längre. Ser du att fläkten rör sig olika snabbt?
Det är väl ingen kabel som ligger i vägen för fläkten?

Har du kollat BIOS inställningarna? Ibland kan man justera hastigheten på fläktarna där. Dessutom kan fläktarna gå i fel hastighet om temperaturgivarna inte fungerar som de skall. Det brukar man se om man kollar upp datorns temperaturer med något program som kan visa dessa siffror, t.ex. http://www.cpuid.com/hwmonitor.php . Är temperaturerna inte rimliga så kan det vara en orsak till att fläkten går på högvarv. Dubbelkolla för säkerhets skull att kylflänsen på processorn verkligen sitter monterad som den skall och inte har släppt i något hörn så att anläggningsytan mot processorn inte är maximerad och därmed inte kyler som den skall.

Joar, Jag laddade ner det pogrammet och det visar två olika tempraturer..
ITE IT87 Har Tempraturen =63 Gradeer Value
                                             62 Grader Minimum
                                             75 Grader Max

Medan någon Samsung SP1604N <Håller sig på 30 grader hela tiden.
Jag tror att Proceccorn är för varm.. el? blush.png

Templazor:
Samsung är din hårddisk och den ligger bra till på 30 grader. När det gäller CPU så håller den sig inom acceptabla nivåer men den är rätt varm. Min Intel Core 2 Duo processor ligger på 50 grader med standardkylaren som kommer med processorn och mitt system är varmt eftersom jag har en varm lägenhet (alla fönster i söderläge) och kyler i praktiken datorn med 22-27 grader varm luft beroende på väder ute. Nu är min processor nyare och tekniken den bygger på är svalare. I och med att din processor hoppar upp till 75 grader så är det inte så konstigt att fläkten går på höga varv för att klara av kylningen. Det är däremot svårt att på rak arm säga om den är för varm utan att veta vad det är för processor. Även om man vet det så är det inte helt enkelt att avgöra då det är många faktorer som spelar in.

Vad har du för processor? Vet du inte kan du ladda hem CPU-Z från samma webbsida som du laddade hem programmet för temperaturmätningen. Det kräver inte heller installation och kan berätta en massa om moderkort, CPU och minnena i datorn.

Joar:
Det är en AMD Athlon XP 3000+ (2.17 Ghz)
Jag har fortfarande Orginalkylaren och Fläkt, men däremot om jag köper en av de nyare fläkt och kylarna '' om det skulle visa sig vara problem'' , så är Bredden 7.0cm , Höjden 7.0 och Djupet 1.5 Cm. Och de nyare Fläkten som Zalman är ganska stora eftersom Chassit inte är så stor. Datorns Modell är : Hp Pavilion t450.se. blush.png

Den processorn skall fungera upp till 85 grader utan att ta skada. Har du kollat temperaturen när datorn måste jobba hårt (något som kräver mycket CPU kraft, typ räkna ut PI med massor av decimaler eller något annat)? 75 grader är alltså inga problem även om jag tycker att det låter mycket om det är så att det är utan att CPU jobbar hårt.

Jag sökte lite på vad andra har för temperaturer och 60-65 grader är medeltemperaturen dvs blandad last (dvs att datorn jobbar och inte bara vilar genom att inte göra annat än att visa skrivbordet). Din CPU är varmare än genomsnittet och rätt mycket varmare än genomsnittet om 65 grader är din processors vilotemperatur. Jag har sett många värden på 30-40 grader vilotemperatur när jag tittat runt.

Det kan ju vara så att det bara är en ommontering av befintlig kylare som behövs. Kanske har den värmeledande tejpen som används blivit gammal och leder bort värme dåligt. Att byta till kylpasta kan räcka för att bättra på det hela.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...